Dimensioner på tovværk ?
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-05-02 17:53

Jeg står og skal have skiftet en del fald, skøder og trimliner. - Men
hvilken dimension skal jeg bruge ?? Findes der nogle "tommelfingerregler" om
at til så mange kvm sejl skal man bruge x kg brudstyrke i fald'et og y kg i
skødet o.s.v. ??

Til de meget populære både har jeg fundet nogle lister men ikke noget til
min Maxi Magic (7/8 dels rig med 17 kvm storsejl, 13 kvm fok, 21 kvm genua
og 45 kvm spiler).

Bjarke

Fra : Claus Frørup

Dato : 12-05-02 18:55

Isang tao pinangalanan Bjarke Christensen nagsulat :

> [...]
>at til så mange kvm sejl skal man bruge x kg brudstyrke i fald'et og y kg i

Jeg læste et eller andet sted(jeg husker ikke hvor) at _brudstyrken_ på
standard fald og skøder bør svare til bådens vægt.

En Maxi Magic vejer omkring 2200kg, så i dit tilfælde skal brudstyrken
være på mindst 2200kg.

Dimensionerne bestemmes af hvor avanceret en type tovværk man vælger og
hvor meget det må koste.

Når man skifter til nyt tovværk, bør man egentlig også investere i nye
blokke, da de gamle sikkert er blevet lige så trætte og slidte som
tovværket.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-05-02 19:11

Ja, det svarer i fald til 8 mm der har en brudstyrke på ca 3 ton. Det synes
jeg lyder meget passende. Der sidder 10 mm på nu.

Men hvad med skøderne. Så skal jeg jo op i 12 mm. Det kan ikke være rigtigt

Bjarke

Fra : Claus Frørup

Dato : 12-05-02 19:45

> [...]

>jeg lyder meget passende. Der sidder 10 mm på nu.
>
>Men hvad med skøderne. Så skal jeg jo op i 12 mm. Det kan ikke være rigtigt

Personligt vælger jeg så tykke skøder som muligt, fordi jeg ikke bryder
mig om den der fornemmelse af en tynd line der skærer sig ind i hånden.
Faldene vælger jeg derimod så tynde som muligt på grund af vægten.

Min L-23 vejer 1540kg og har 11m2 fok, 17,5m2 genua og 11m2 storsejl.

Mine fald er 6mm Roblon Admiral Racing Dyneema med brudstyrke på 2000kg.
Mine skøder 12mm Roblon standardskøde med brudstyrke på 2150kg.

Fra : Andersson

Dato : 12-05-02 19:55

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg lyder meget passende. Der sidder 10 mm på nu.
>
> Men hvad med skøderne. Så skal jeg jo op i 12 mm. Det kan ikke være

Hej bjarke

Storskødet har jo en gearing som deler brudstyrken..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Helle Skoett

Dato : 12-05-02 23:31

Ville det ikke være meget nemmere at tage det slidte tovværk med hen til en
rigger? Så for man noget magen til, med nye sjækler og fine splejsninger. Og
det koster altså ikke en bondegård... tilgengæld sparer man masser af tid og
besvær.

--
vh
helle s

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-05-02 06:52

Jo, men han laver måske bare nogle magen til, og man ved jo ikke om de
eksisterende er rigtige. Det kan være de tidligere ejere enten har været for
konservative og købt alt for dyre/tykke skøder eller det kan være han/hun
har købt det der var på tilbud istedet for det der passer til båden.

Fra den Svenske gruppe har jeg fået:

http://www.robship.se/tagguiden/

http://www.poly.se/swedish/marin/tagtabell/index.htm

Selvom de ikke angiver præcis det samme, så tyder det i hvert fald på, at
noget af mit tovværk er kraftigere end nødvendigt, og et enkelt er for
tyndt.

/Bjarke

Fra : Claus Frørup

Dato : 13-05-02 18:30

Isang tao pinangalanan Helle Skoett nagsulat :

> [...]
>det koster altså ikke en bondegård... tilgengæld sparer man masser af tid og

Man laver selv sine splejsninger, det er godt sømandsskab. Har du ikke
hørt om det? )

Hvad sparer man egentlig af tid? Man skal jo alligevel vente medens
riggeren laver splejsningerne.

Prisen for rigerarbejde? Det kan faktisk være ganske dyrt.
Fra Nautisk udstyrs kataloget:
a: Splejsning af wire til fald: 255kr.
b: Splejsning i flettet line til endeløs skøde: 250kr.
c: Øjesplejsning i 16flettet line: 230kr.
d: Øjesplejsning i 3-slået tovværk: 50kr

Hvis jeg ikke havde lavet diverse splejsninger selv, ville det i mit
tilfælde være løbet op i:
3 x a = 765kr. Stor,fok og spilerfald
3 x c = 690kr. Stor,fok og spilerfald
8 x d = 400kr. (4 fortøjninger)

I alt 1855kr. hertil kommer materialeprisen på tovværk og kovser.

Det synes jeg var for mange penge at forære væk så jeg købte:
Et merlespir : 42kr.
Et sæt splejserør : 90kr.
En sejlmagerhandske: 89kr.
Et sejlmagernålesæt: 80kr.
En rulle taklegarn : 24kr.

Ialt 325kr.

Jeg sparede altså(1855-325)= 1530kr ved selv at lave riggerarbejdet.
Det kan man dælme købe mange øl for

Derudover har jeg naturligvis fornøjelsen ved at kunne vise mine fine
splejsninger til sejlerkammeraterne og sige:
"Dem har jeg _selv_ lavet"

Fra : Gitta Buch Johnsen

Dato : 13-05-02 20:11

Hej. Hvis du skal købe skøder/fald så tænk om det skal være behageligt at
hive i(dvs.tykt og blødt)eller det skal være let (til kapsejlads) Styrke på
skøder på 3000kg er totalt unødvendigt,du kan jo prøve om du tør trække
3000kg i dine spil.
Jeg sejler race i en 10Meter og vi bruger 10mm skøder 10mm og 8mm fald,med
dem kan vi hive både sejl og blokke itu.

Med venlig hilsen Keld

Fra : Claus Frørup

Dato : 14-05-02 15:21

Isang tao pinangalanan Gitta Buch Johnsen nagsulat :

>Hej. Hvis du skal købe skøder/fald så tænk om det skal være behageligt at
>hive i(dvs.tykt og blødt)eller det skal være let (til kapsejlads)

Vi er enige. Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet mine fald og
skøder. Jeg glemte dog at skrive at faldene består af sammensplejset
wire og tovværk.

> Styrke på skøder på 3000kg er totalt unødvendigt,du kan jo prøve
> om du tør trække 3000kg i dine spil.

Det skal jeg ikke nyde noget af... jeg kan godt nøjes med en brudstyrke
på 2000kg

Spøg til side.... Lad os tage en situation som mange kommer ud for.

Medens man er ude at sejle bliver vejret dårliger.
Tordenskyer trækker op og vinden øges, og man bestemmer sig for at rebe.
Man når dog ikke at komme igang med rebningen før en tordenbyge kommer
farende med en meget voldsom vind.
Skibet krænger så voldsomt over at der kommer tang på salingshornet og
alle mand ombord har travlt med at holde sig indenbords.

Den situation har de fleste sikkert prøvet, eller kender nogen som har
prøvet den. Der er en ting der går igen i så godt som alle fortællinger
om netop denne situation, og det er at skibet rejste sig igen og man
kunne fortsætte sejladsen.

Det kan kun lade sig gøre når sejl, mast, vanter og tovværk er
dimensioneret til den maximale belastning.

>Jeg sejler race i en 10Meter og vi bruger 10mm skøder 10mm og 8mm fald,med
>dem kan vi hive både sejl og blokke itu.
klip<en masse bundcitering>

Fra : Jens Juul

Dato : 13-05-02 08:23

>Til de meget populære både har jeg fundet nogle lister men ikke noget til
>min Maxi Magic (7/8 dels rig med 17 kvm storsejl, 13 kvm fok, 21 kvm genua
>og 45 kvm spiler).

Har du tjekket www.udkig.dk bådbasen ??

Mvhj Jens

Fra : TVN

Dato : 13-05-02 15:52

Den findes på www.udkig.dk, de længder og tykkelser passer storset med det
program der kan hentes her
http://www.poly.se/swedish/marin/tagtabell/index.htm

Mvh
Thomas

Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 14-05-02 21:45

Kig engang i The New Glénans Sailing Manual ISBN 0 7153 7470 2 eller i
Ian Nicholsons Designers Notebook, hvor du garanteret finder en
reference til dit skiv.
Jeg har brugt disse opslagsværk som mine "bibler" i mange sammenhænge
og har været glad for dem.
Eller spørg en sejlmager.
Med sejlerhilsen,
Niels Otto