chmod
Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 20:03

fik en god ide der nok ikke var så god igen...

- hvilke chmod's skal bibliotekerne i roden være ? *GG*

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-02-01 20:13

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> writes:
> - hvilke chmod's skal bibliotekerne i roden være ? *GG*

% ls -l / | awk '{print $1 " " $9}'
-rw-r--r-- GENERIC
drwxr-xr-x TT_DB
lrwxr-xr-x bin
drwxr-xr-x build_root
drwxr-xr-x cluster
lrwxrwxrwx dev
drwxr-xr-x devices
drwxr-xr-x etc
-rwxr-xr-x genvmunix
drwxr-xr-x home
lrwxr-xr-x lib
drwxr-xr-x mdec
drwxr-xr-x mnt
dr-xr-xr-x net
-rw------- nohup.out
drwxr-xr-x opt
-rwxr-xr-x osf_boot
dr-xr-xr-x proc
dr-xr-xr-x proj
drwxr-xr-x sbin
drwxr-xr-x shlib
drwxr-xr-x subsys
drwxr-xr-x sys
drwxr-xr-x tcb
lrwxrwxrwx tmp
dr-xr-xr-x tmp_mnt
dr-xr-xr-x users
drwxr-xr-x usr
drwxr-xr-x var
-rwxr-xr-x vmunix
dr-xr-xr-x xfn
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 20:19

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev i en meddelelse

> % ls -l / | awk '{print $1 " " $9}'
> -rw-r--r-- GENERIC
> drwxr-xr-x TT_DB
> lrwxr-xr-x bin
> drwxr-xr-x build_root
> drwxr-xr-x cluster
> lrwxrwxrwx dev
> drwxr-xr-x devices

osv...

- okay, jeg indrømmer det - jeg tænkte mig ikke om...

"andre brugere skal ikke ku se hvad der ligger hvor"

$ chmod 711 *
$ chmod 711 */*

- hvad gør jeg ? jeg kan f.eks. ikke køre cgi-scripts mere...

--
Mickey

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-02-01 20:23

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> writes:
> jeg tænkte mig ikke om...

Nej. Jeg tænkte mit dump af data på en eller anden obskur unix kunne få
dig på bedre tanker, men åbenbart ikke.

Vi skal vide hvad for en Unix du kører, og hvad for ting du har i / og
/*/. Desuden vil vi meget gerne vide hvorfor du ikke har en backup af
dine data. Ellers er der ingen der kan hjælpe dig.

--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 20:33

> [...]
af
> dine data. Ellers er der ingen der kan hjælpe dig.

slap af ;)

Jeg kører Suse 7.0
hvad jeg har i / ? - det er ligesom systemroden! - det er jo der
alting ligger!

Backup ? - hvem tager backup af et nyinstalleret system uden indhold ?
(udover systemet...)

--
Mickey

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-01 18:19

Den Tue, 6 Feb 2001 20:33:00 +0100 skrev Mickey:
> [...]
>
>slap af ;)
>
>Jeg kører Suse 7.0
>hvad jeg har i / ? - det er ligesom systemroden! - det er jo der

Hvad med:

rpm --setperms -a

(Den tager hele træet, så hvis du har lavet andre ændringer i
permissions skal det nok gøres igen).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede uploadet: moon.png

Fra : Mickey

Dato : 07-02-01 20:57

"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med:
>
> rpm --setperms -a
>
> (Den tager hele træet, så hvis du har lavet andre ændringer i
> permissions skal det nok gøres igen).

sætter den dem tilbage til standard ? *S*

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-01 21:06

Den Wed, 7 Feb 2001 20:56:46 +0100 skrev Mickey:
>"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse

>/
>backup

>sætter den dem tilbage til standard ? *S*

Det ser det ud til (jeg turde ikke lige prøve).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede uploadet: moon.png

Fra : Lars

Dato : 06-02-01 23:18

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev i en meddelelse

> osv...
>
> - okay, jeg indrømmer det - jeg tænkte mig ikke om...

Mind mig lige om, at du aldrig skal have fingrene i mit system.

/Lars

Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 23:34

"Lars" <lars@linuxnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Mind mig lige om, at du aldrig skal have fingrene i mit system.

he he, helt okay - skriv det ned så du kan minde mig om det også ;)
- jeg er ved at lære linux, har leget med det et stykke tid og kan
efterhånden klare det mest simple ting uden hjælp ;)

men som enhver anden nybegynder med for mange rettigheder kan det gå
galt, godt man har en cd med installationsfilerne på ;) (og på den
også et rescue-system der ikke virker (dør mens den loader det ind i
rammen...))

Håber nogen har en ide, ellers må jeg vel til at geninstallere (og
bruge timer på det...)

--
Mickey