1333 = 1200
Fra : jan

Dato : 12-05-02 12:43

Jo altså, jeg havde en AMD 1200 MHz 266 FSB på et
Gigabyte 7ZMMH Socket A. MB.
som jeg OC til 1400 uden problemer den blev bare lidt
varm (68C ved ALM brug). Så jeg tøffede ud og købte en
AMD 1333 og en TITAN køler. Mit problem er nu at den
kun køre 1000 MHZ på FSB100x hvor jeg jo forventede at
den ville køre 1333MHz ( jeg har prøvet at ændre til
FSB133 men det vil den ikke, det kunne den heller ikke
med 1200eren).Så nu køre jeg 100x120 = 1200 :/
går jeg højre op vil puteren ikke boote, jeg har tjekket at
det er en 1333 CPU så den er god nok. Det kan jo være
at jeg skal opgradere min BIOS kan jeg det på
Win XP PRO, jeg tænker her på DOS ?
Hvis at der er et kvikt hoved der mener at kunne få lidt
fart på min maskine så er der 500kr.+ et nyt kabinet (300W)
+ Logitech Cordless MouseMan Optical som jeg købte i går.

Jeg bor København 2300 S. Det skal være i dag (Søndag)
da jeg ellers smider min PC til en butik i morgen.

TLF. 22923888.

Gudbjerg Olsen.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-05-02 13:33

"jan" <dsl4231@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg bor København 2300 S. Det skal være i dag (Søndag)
> da jeg ellers smider min PC til en butik i morgen.

Der findes T-bird CPU'er der er beregnet til 100 MHz fsb og andre T-
bird der er beregnet til 133 MHz fsb. Jeg kender ikke lige dit
bundkort, men baseret på at den ikke vil boote hvis du sætter den til
133 FSB er det sikkert den gamle udgave som forventer 100MHz fsb.

For at du kan få det til at virke, så skal multiplieren låses op - det
kan være den allerede er det. Min 1200 er låst op fra fabrikkens side -
jeg kan ikke huske detaljerne, men hvis ikke den er låst op vil jeg
anfale dig at bytte din 1333 til 1300 som er beregnet til 100MHz fsb.

Hvis den er låst op, så skal du bare finde din manual til motherboardet
frem og finde ud af hvordan man ændrer multiplieren. Når du så har
gjort det, sætter du den bare til 13 (eller 14 hvis ikke den bliver
ustabil af det).

Flemming

Fra : jan

Dato : 12-05-02 17:37

> [...]
> bundkort, men baseret på at den ikke vil boote hvis du sætter den til
> 133 FSB er det sikkert den gamle udgave som forventer 100MHz fsb.

sikkert men der er jo jumpere til at skifte mellem 100 og 133 fsb
men den er godt nok død på 133?..

Nå men min TITAN køler virker fint :/ surt.

Gudbjerg.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-05-02 19:32

[posted and mailed]

> sikkert men der er jo jumpere til at skifte mellem 100 og 133 fsb
> men den er godt nok død på 133?..

Forskellen ligger i CPUens interne multiplier.

En 1333MHz beregnet til 133 fsb har en multiplier på 10, en 1300MHz
(findes der egentlig en sådan størrelse?) beregnet til 100 fsb har en
multiplier på 13.

Derfor synes jeg det lyder som om det er en 1200MHz CPU der er beregnet
til 100 MHz fsb som du har i, i og med at den kører 1200MHz ved 100MHz
FSB (multiplier 12). Når du sætter den til 133 MHz fsb så vil den
forsøge at køre 12x133=1600MHz - hvilket den meget tvivlsomt vil være i
stand til. Er du sikker på at du har fået sat en 1333 MHz CPU i? (Hvad
står der på selve CPU-kernen?)

For lige at komme ind på noget andet der kan have indflydelse er
hastigheden på PCI og AGP - de er normalt 33 hhv. 66 MHz - så når man
kører 100MHz fsb skal den interne divider være 1/3 hhv. 2/3, men ved
133MHz skal divideren være 1/4 hhv. 1/2 - kan disse indstilles på dit
bundkort?
Hvis ikke de kan så vil PCI køre med 45MHz og AGP med 89MHz hvilket jo
er at overclocke det en hel del, så det kan også være PCI/AGP der gør
at maskinen slet ikke kan starte.

Flemming

Fra : jan

Dato : 12-05-02 20:22

> [...]
> forsøge at køre 12x133=1600MHz - hvilket den meget tvivlsomt vil være i
> stand til. Er du sikker på at du har fået sat en 1333 MHz CPU i? (Hvad

Ja, jeg havde luppen fremme det er en 1333 jeg har nu valgt
at køre 15x100 der ligger den fint med en temp på 58C i spil.
1500 MHz det kan jeg godt leve med, selv om det endte med
at blive de dyreste 100 MHz jeg nogen sinde har købt :0(

MVH

Gudbjerg.