Side med brugernavn og password, hjælp!
Fra : Flemming Jensen

Dato : 12-05-02 09:55

Hejsa alle sammen

Jeg er newbie i asp kodning, så jeg er hurtig løbet ind i mit første
problem. Jeg vil gerne lave en side hvor man skal starte med at indtaste et
brugernavn og et password, for at komme ind på siden. Jeg har lavet en
formular, den ser sådan her ud:

<title>Formular</title>
<head>
</head>
<form method="post" action="modtag.asp">
<center>
<input type="text" name="brugernavn"></p>
<input type="password" name="password">
<input type="submit" value="Log på">
</center>
</form>

modtag.asp filen ser således ud:

<%
strBrugernavn = Request.Form("brugernavn")
koden= Request.Form("password")
If strBrugernavn = "user" AND koden = "pass" Then
strOverskrift = "<h1>Hej " & strBrugernavn & ". <p>Du har nu fuld adgang
til systemet!</p></h1>"
Else
strOverskrift = "<h1>Hej "& strBrugernavn &". <p>Du har indtastet et
forkert password!</p></h1>"
End If
%>
<title>Formular</title>
<head>
</head>
<% Response.Write strOverskrift %>

Det jeg gerne vil lære er hvordan man gør sådan at hvis en bruger logger på
med et rigtigt brugernavn og password så viser siden sig på en bestemt måde,
og hvis det er et forkert brugernavn og password så skal siden vise sig på
en anden måde. Jeg har tænkt lidt på at siden bare skulle åbne en anden URL
hvis koden er rigtigt, og lade være hvis koden er forkert, men så kan man jo
bare se hvilken side URL'en linker til, og derved gå uden om siden hvor man
skal indtaste brugernavnet og koden, hvilket ikke ville være optimalt! Jeg
vil altså have to sider i samme dokument, 1 til hvis koden er rigtigt og 1
til hvis koden er forkert! Hvordan gør jeg det??

På forhånd mange Tak

Flemming Jensen
CyberOrc

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-05-02 10:50

"Flemming Jensen" <CyberOrc@hotmail.com> wrote in message
> [...]

måde,
> og hvis det er et forkert brugernavn og password så skal siden vise sig på

I din nedenstående kode skal du gøre brug af en Session variabel, dette er
en variabel som holder sin værdi over flere sider gennem hele brugerens
besøg. Du skal sætte den ind her:

If strBrugernavn = "user" AND koden = "pass" Then
strOverskrift = "<h1>Hej " & strBrugernavn & ". <p>Du har nu fuld adgang
til systemet!</p></h1>"
Session("Login") = true
Else
strOverskrift = "<h1>Hej "& strBrugernavn &". <p>Du har indtastet et
forkert password!</p></h1>"
Session("Login") = false
End If

Og så viderestiller du til den side hvor du vil have vist forskelligt
indhold vha.

Response.Redirect("side.asp")

På side ASP kan du så f.eks. gøre sådan her:

If Session("Login") Then
Response.write("Du er logget ind")
Else
Response.write("Du er ikke logget ind")
End if

Disse tekster kan jo så skiftes ud med ASP eller HTML sådan at en bruger der
er logget ind får de rigtige oplysninger.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 12-05-02 11:27

Fra : Gregers Petersen

Dato : 12-05-02 11:39

> "Flemming Jensen" <CyberOrc@hotmail.com> wrote:

[SNIP]

Så kan det se således ud:

<%
'Hvis du er logget ind
If Session("Login") Then
Response.write("Du er logget ind")
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Logget ind</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
Davs det her er hemmeligt.
</BODY>
</HTML>
<%
'Hvis ikke du er logget ind
Else
Response.write("Du er ikke logget ind")
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Ikke logget ind</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
Davs det her skulle have været hemmeligt, men du er ikke logget ind!
</BODY>
</HTML>
<%
End if
%>

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 12-05-02 11:41

> [...]
> <BODY>
> Davs det her er hemmeligt.
> </BODY>
> </HTML>
> <%
> 'Hvis ikke du er logget ind
> Else
> Response.write("Du er ikke logget ind")
> %>
> <HTML>
> <HEAD>
> <TITLE>Ikke logget ind</TITLE>
> </HEAD>
> <BODY>
> Davs det her skulle have været hemmeligt, men du er ikke logget ind!

Så er det i virkeligheden så enkelt. Men det er det meste jo når man kan
finde ud af det. Mange tak for hjælpen Gregers og Jakob =)

Flemming Jensen

Fra : Nicolai Jee

Dato : 12-05-02 14:32

Flemming Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> <form method="post" action="modtag.asp">
> <center>
> <input type="text" name="brugernavn"></p>

&gt; strBrugernavn = Request.Form("brugernavn")
&gt; koden= Request.Form("password")
&gt; If strBrugernavn = "user" AND koden = "pass" Then
&gt; strOverskrift = "<h1>Hej " & strBrugernavn & ". <p>Du har nu fuld
adgang
&gt; til systemet!</p></h1>"
&gt; Else
&gt; strOverskrift = "<h1>Hej "& strBrugernavn &". <p>Du har indtastet et
&gt; forkert password!</p></h1>"
&gt; End If
&gt; %>
> [...]
> vil altså have to sider i samme dokument, 1 til hvis koden er rigtigt og 1
> til hvis koden er forkert! Hvordan gør jeg det??

har du slet ingen database liggende som du henter bruger navn eller password
fra ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Flemming Jensen

Dato : 12-05-02 15:08

"Nicolai Jee" <DRCHAOS@jee.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> fra ?
>
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???

Nej, så langt er jeg slet ikke kommet endnu, men det er sådan noget jeg
arbejder mig hen i mod! Men jeg tager det lige lidt mere stille og roligt.
Jeg så min første ASP fil i går, så jeg er stadig fuldstændig grøn! Men jeg
synes da egentligt det går meget godt.

Fra : Nicolai Jee

Dato : 12-05-02 17:29

> [...]
> Jeg så min første ASP fil i går, så jeg er stadig fuldstændig grøn! Men jeg

hvis du vil har jeg et simpelt logon system med database osv. som jeg kan sende
til dig.
men skriv til mig på drchaos@jee.dk hvis ønsker at få det.