Problemer med ny Promise-controller
Fra : Steffen V Petersen

Dato : 12-05-02 09:43

Hej Gruppe.

Jeg har anskaffet mig en Promise Ultra 100 TX2 og smidt min nye WD120GB
på den. Windows XP finder den helt fint og genkender også disken og der
er heller ikke problemer med at læse data, endsige installere XP Pro på
den. Problemet opstår når jeg vil kopiere store mængder data fra min
anden (IBM 30GB) disk på bundkortets IDE-controller. Den kan godt
kopiere ca. 2,5GB, men så fryser computeren.

Mit system er:
Epox 7KXA (Via KX133)
AMD Athlon 750MHz (Slot A)
512MB Veritech PC133 RAM

Er der nogen der kan hjælpe mig?

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 12-05-02 13:03

Steffen V Petersen wrote:

> [...]
> anden (IBM 30GB) disk på bundkortets IDE-controller. Den kan godt
> kopiere ca. 2,5GB, men så fryser computeren.

Jeg mindes at visse VIA chipset har/havde en bug mht. hvis der
overførtes store filer/store mængder data. Den bug gjorde "kun" at der
blev korrupte filer der hvor man kopierede data til, så det er måske
ikke den bug du er stødt på. Sørg for at have en opdateret bios alligevel.
IBM diske(75GXP/60GXP) er notoriske for at udvikle bad blocks indenfor
få måneder/år.

Hvis jeg var dig, ville jeg hente IBM's Drive Fitness Tool (DFT) fra

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

og checke disken med det.
Pas dog på ikke at vælge noget der sletter disken, hvis der er noget du
ikke har taget backup af.