Tid med hunden
Fra : Helge Thrane

Dato : 12-05-02 00:16

Efter at have snakket med nogle andre hundejrere er jeg nu blevet lidt
nysgerrig.
Det drejer sig om hvor meget tid man bruger på sin hund....og hvordan.
Jeg ville blive glad hvis jeg kunne få nogle tilkendegivelser her, eller I
kan maile til mig på helge.t@get2net.dk
Jeg har selv en golden retrieverhan på ca. 1 år, og det er min 2. hund. Den
får en luftetur om morgenen på 15-20 minutter. Når jeg kommer hjem fra
arbejde får den igen en luftetur på 15-20 minutter. Senere ta'r vi så den
"store tur" som varer omkring 1½ time, heraf er ca. en ½ time træning mens
resten er gåtur, hvor den for lov at løbe frit hvis det er muligt, og
eventuelt kontakt/leg med andre hunde. Før sengetid er der så igen en
luftetur på 15-20 minutter. Et par gange om ugen erstattes den lange tur med
en løbetur (som endnu ikke er så lang, da han ikke er så gammel), den halve
træningstime bibeholder jeg også disse dage. Herudover går vi til træning i
DCH en gang i ugen. Når jeg er på arbejde går den i sin hundegård, men er
ellers med mig overalt når der er mulighed for det.
Tæller jeg sammen bliver det kun til små tyve timer i løbet af en uge, og
det er jo egentlig ikke meget ud af 168 timer! Men det er lige nu alt hvad
jeg kan "afse" når familie, arbejde, hus, have og andre interesser også skal
passes.
Men hvor meget tid bruger I på hunden, og hvordan bruger I tiden sammen? På
forhånd tak for svarene.

Med venlig hilsen
Helge Thrane og Buddy

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-05-02 00:37

"Helge Thrane" <helge.t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvor meget tid bruger I på hunden, og hvordan bruger I tiden
sammen? På
> forhånd tak for svarene.

Hvis du læser Maria Hansons bog " min bedste ven" anbefaler hun og det
gør flere andre hundepsykologer også at en hund maks må være passiv i
18-20 timer ..dvs den skal være aktiv mellem 4 og 6 timer i døgnet ...

Ved aktiv forstår Maria Hanson at hunden bliver beskærftiget/at man
beskæftiger sig med hunden enten via at den fodres, får pelspleje,
aktiveres , trænes , motioneres , osv ... min hunds dag begynder med
at den må arbejde for føden .. dvs. bruge næsen maden bliver enten
smidt ud over græsplænen, fordelt i mange små bunker over hele huset/
haven og så må vovse søge , man kan give maden (hvis det er tørfoder)
i en plasticsodavandsflaske eller i en busterterning eller foderbold
.... eller man kan f.eks simpelthen give maden ved at lægge det som et
spor ... i løbet af dagen har vi så mange gange 10-20 min aktivering
... det kan være indlæring af en øvelse, alm træning, det kan være et
spor, eller det kan være spring som jeg har stillet op i haven .. der
er traveture som indgår i de fire til 6 timer ..pelspleje og faktisk
er det kun fantasien der sætter grænser for hvordan man er sammen med
sin hund .. en ting der også tæller med i at være aktiv er jo
selvfølgelig at vovse følger med i alt hvad der foregår i huset ...
tage mod gæster osv osv ...

godnathils fra Ami