Masten 'pumper'
Fra : Lars Andersen

Dato : 11-05-02 22:27

Kære nyhedsgruppe.
Gode råd i flertal søges. Min gennemgående mast på 15,5 mtr. 'pumper'
selv i let vind ind fra siden eller lidt foran for tværs.
Jeg talte med en af de særdeles mange 'kyndige' man altid finder i
havnene som sagde, at riggen blot skulle stå meget stramt, især
undervantet. En anden have god erfaring med at lægge bommen ned på
fribordet, og altså ikke lade den hænge i en line i nokken.
Jeg bliver vanvittig af de rystelser og støj det giver, så jeg ser
frem til gode råd og erfaringer - tak!

v.h. Lars A.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-05-02 07:09

> [...]
> fribordet, og altså ikke lade den hænge i en line i nokken.
> Jeg bliver vanvittig af de rystelser og støj det giver, så jeg ser

Du skulle nok være lidt mere specifik, hvad er det for en bådtype, er masten
masthead eller brøkdelsrigget, e det en træ- eller alumast, er der strut og
salling mm..

Det er umuligt at give nogle råd, når man ikke ved, hvilken type mast/båd,
man taler om..

Claus

Fra : Bo Jensen

Dato : 12-05-02 20:33

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> salling mm..
>
> Det er umuligt at give nogle råd, når man ikke ved, hvilken type mast/båd,

Hej.

Jo, i dette tilfælde er rigtype, mastefabrikat, vanter, stag osv. uden
betydning. Der sker det, at masten ved forskellige vindvinkler fungerer som
en flyvinge og opbygger et sideværts lift, som trækker i masten. Da denne
som bekendt er "tøjret" afbrydes bevægelsen, og det hele starter forfra.
Masten vil derfor stå og "ryste". Brandirriterende.

Man kurerer sygdommen ved at spolere aerodynamikken omkring masten. Enten
klistrer man dertil beregnede gummistrimler på mastens sider (virker
nøjagtigt som luftbremser på et fly) eller også hejser man en fender op
langs forkanten af masten. Her må man eksperimentere lidt op og ned for at
finde det rigtige sted. Uanset metode er effekten fremragende.

Mvh
Bo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-05-02 01:49

> [...]
> som bekendt er "tøjret" afbrydes bevægelsen, og det hele starter forfra.
> Masten vil derfor stå og "ryste". Brandirriterende.

Og man kan osse købe den rådyre plastik flap og sætte hele vejen op i
masten.

Men spørgsmålet er noget utydeligt. F.eks. på min båd, som har en blød,
massiv mast uden strut eller salling - som så mange andre spidsgattere eller
krydsere har, der står masten simpelthen så løst, at det meget ofte synes,
som om masten pumper, og det er der ikke meget at gøre ved..

claus

Fra : Lars Andersen

Dato : 12-05-02 22:11

> [...]
> strut og
> salling mm..
>
> Det er umuligt at give nogle råd, når man ikke ved, hvilken type

Hej Claus
Lidt manglende oplysninger : 33' sejlbåd, Seldén mast gennemgående på
15,5 mtr., brøkdelsrigget 8/9, 1 sæt bagudvendte salingshorn.
Bo giver et fint svar 12/5. Jeg er sådan set godt klar over at det
drejer sig om et turbulens/resonansfænomen, så det er afhjælpningen af
dette der er interessant. Fint hvis flere har gode erfaringer og
råd,for som Bo også skriver : det er 'rystende' irriterende ...
v.h. Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-05-02 01:58

> [...]
> dette der er interessant. Fint hvis flere har gode erfaringer og
> råd,for som Bo også skriver : det er 'rystende' irriterende ...

Ok, det er ikke "pumperi", pumeri sker, når man sejler. Tricket med en
fender har du vel prøvet. Eller kan du bl.a. hos dansail og johnmast købe en
slags plastikvinge. Den er ca 100 mm dyb og sidder i størstedelen af mastens
længde. Om den kan sidde på netop din mast, og om den vil virke, må du enten
forsøge dig frem til, eller spørge leverandøren. Jeg aner faktisk ikke, hvad
dimsen hedder.. Nogle bliver meget glade, og andre har ingen glæde af dem.

Ulempen med fenderen er, at du ind i mellem skal flytte den op eller ned,
alt efter, hvordan vinden skifter. Men det er vel heller ikke det store
problem.

Claus

Fra : Florian Baier

Dato : 13-05-02 17:36

Claus Tersgov skrev:

> [...]
>
> Ulempen med fenderen er, at du ind i mellem skal flytte den op eller ned,
> alt efter, hvordan vinden skifter. Men det er vel heller ikke det store

noget andet jeg har prøvet på forskellige både var at stramme eller
løsne forskellige liner og hal der fører op i masten. Enten selve
storskødet, der så via dirken (der selv kan brumme elendig) bringer pres
på mestetoppen - det samme burde virke med agterstagshalet - eller ved
f.eks. at sætte masten under spænding ved at hale spilertopnanten tot,
efter at den blev gjort fast i boven. Hvad der har bedst virkning er
afhaengig af båden og ikke mindst vindforholdene.

Hilsen
Florian

Fra : Peter

Dato : 12-05-02 22:12

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fribordet, og altså ikke lade den hænge i en line i nokken.
> Jeg bliver vanvittig af de rystelser og støj det giver, så jeg ser

- - - -

"Pumperiet", - er det noget der sker under sejlads, eller er det
"vibrationer" når båden ligger i havn?

Peter

Fra : Lars Andersen

Dato : 13-05-02 12:10

Peter <peter@ishoejby.dk> skrev:

> [...]
>
> - - - -
>
> "Pumperiet", - er det noget der sker under sejlads, eller er det

Hej Peter (og Claus)
Beklager utydeligheden - ja, det er selvfølgelig i havn jeg mener!
Det med fenderen havde jeg godt hørt og må sige at jeg endnu ikke har
afprøvet det. Virker metoden, er den da til at leve med, og vil da
gerne høre flere erfaringer også med den metode. Ellers foreløbig
tak.
v.h Lars

Fra : Michael Nielsen

Dato : 14-05-02 23:02

Fra : Lars Andersen

Dato : 15-05-02 08:09

Michael Nielsen <nielsen@nork.auc.dk> skrev:
> Det med fenderen virker fint, men det er jo ikke ligefrem en elegant
> løsning. Har du nogen erfaring med hvordan din rig står i forhold til
> lignende maste. Så vidt jeg ved er problemet størst på mastheadriggede
> både, der - som vist tidligere nævnt - er spændt for løst op. Men nu
> er
> det jo ikke sådan at man skal spænde masten op efter hvordan den lyder
> havn
>
> Michael

Som tidligere nævnt er masten brøkdelsrigget, 15,5mtr. gennemgående
med kun et sæt saling. Jeg har tænkt på at sammelignet med andre
rigge, er denne mast ganske lang til kun et sæt saling. Gad vide om
den er mere følsom for turbulenser end master med flere salinger?
Lars A.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-02 10:10

> [...]
> rigge, er denne mast ganske lang til kun et sæt saling. Gad vide om
> den er mere følsom for turbulenser end master med flere salinger?

Min mast er 13.81 uden salling eller strut.....jeg tro nærmere, at det har
noget med mastens profil at gøre. I øvrigt er disse vinge dimser jo ikke
særlig svære at lave selv. Du skal bare have fat i noget plastik, eller
måske et par lapper gulvvinyl, du limer sammen og så nogle sejlslæder. Så
skal den bare hales op i faldet. Men det er selvfølgelig besværlige at hale
op og ned, hver gang , man skal ud at sejle...

Claus

Fra : N/A

Dato : 15-05-02 08:09