SMB påhængsmotor! info søges.
Fra : G-MC

Dato : 11-05-02 21:36

Hej Ng.

Jeg har netop købt mig en skydepram med tilhørende påhængsmotor. Mit problem
består i at jeg ikke ved ret meget om motoren, jeg synes at jeg har ledt
overalt på nettet men uden held. Jeg ville gerne vide lidt om olie forhold
osv. så jeg håber der er nogle der kan hjælpe!
Det drejer sig om en mindre påhængsmototr (2-3Hk vil jeg tro) 2-takter og af
mærket SMB Boat motors, Uppsala Sweden.
På forhånd tak. Jeppe.

Fra : enn

Dato : 12-05-02 11:54

Prøv at spørge i gæstebogen på denne side:
http://w1.533.telia.com/~u53303375/utombordsmotorer.htm

Jeg har aldrig hørt om den - men hvis du kan maile et billede kan jeg måske
hjælpe - det kan være en Penta solgt under andet navn.

Fra : enn

Dato : 12-05-02 11:57

Måske er det denne: http://w1.533.telia.com/~u53303375/u031.jpg
??

Fra : G-MC

Dato : 12-05-02 16:48

"enn" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Måske er det denne: http://w1.533.telia.com/~u53303375/u031.jpg
> ??
> "G-MC" <g-mc@-sletmig-wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
Nej ikke helt..Men den minder bestemt en del om den!. Min motor har en
orange kasse/låg over sig, som der kun sidder fast med en skrue. Tanken
sidder direkte på motoren, og skruen kørere hele tiden. Desværre kan jeg
ikke tage et billede!.

mvh Jeppe.

Fra : G-MC

Dato : 12-05-02 17:30

Nye oplysninger fundet!!

Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men efter at jeg har nærstuderet motoren har
jeg fundet dette:

MCB 3134-1253-11 Det står flere steder på motoren bla. på de 2 håndtag men
spænder den fast til agterspejlet med!.. Der er også et serie Nr:
031111729.

Jeg kan desværre ikke finde den omtalte gæstebog, men har kigget alle
billederne igennem, og kan konstatere at det ikke er en af disse modeller.
Min motor er nok fra 70 -80'erne ud fra udseende at bedømme (motor-dækslet
er også lavet af orange plast!). Motoren er forresten også blæsekølet a-la
en gammel Puck/Monark/Sachs knallert, og gassen styres direkte med en stang
fra Bing karburatoren.

Håber det har hjulpet lidt til opklaringen.

PS. Ang olie,så er det jo en 2 takter, så mon ikke bare man kan nøjes med en
blanding i benzinen på 2-3% ??? Der skal vel næppe motorolie på sådan en
svend??

på forhånd tak,
Jeppe.

Fra : enn

Dato : 12-05-02 18:57

Jeg kunne nok komme nærmere med et billede - men jeg tror det er en Monarc
Cresent (Båtmotor?) - den er formentligt ældre end du tror - nok fra 60èrne.

Den skulle køre fint på 3% BIA-TCW olie (2 takts motorolie til
påhængsmotorer) - det er en 2 takt motor så det er ingen oliesump på
motoren.

Du bør dog checke gearet nederst på motorbenet og sikre at der er gearolie
på det.