kan alle katte enes?
Fra : Michael Jensen

Dato : 05-02-01 18:58

hejsa :)

da jeg gerne vil ha en masse hellige birmaer, er jeg igang med at finde en
til.

men mit spørgsmål er om alle kattes normalt kan enes. altså om der er
problemer med 2hunkatte sammen eller 2han katte osv..

håber der er nogen der kender lidt til det :)

Hilsen Anne

Fra : Kirstine

Dato : 06-02-01 21:28

In article <95pe2h$17k6$1@news.cybercity.dk>, muserne@vip.cybercity.dk
says...
> [...]
> problemer med 2hunkatte sammen eller 2han katte osv..
>
> håber der er nogen der kender lidt til det :)

Vi har to kastrerede hankatte, og de nyder hinanden. Jeg kunne dog
forstille mig, at det afhænger af kattenes personlighed, miljø og opvækst

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Ann K.

Dato : 06-02-01 23:59

Hej Anne.
Neeeeej ikke alle katte kan enes!!!!! Men de fleste kan
Bor selv hos Saga, der hader alle andre end sine to mennesker og to hunde...
og har samtidig tre kastr. hankatte.
Så længe vi holder Hystaden og "drengene" fra hinanden går alt fint...
Drengene har en indbyrdes rangorden, og der har egentlig aldrig været de
store problemer med at få det til at fungere... heller ikke selv om der dog,
trods alt, er et vist spring i deres alder.

Da hunkatte (og nu generaliserer jeg voldsomt, selv om jeg burde være for
klog til det, når det drejer sig om katte!! kan have en vis tendens til
at være mere "temperamentsfulde", kan der være risiko for problemer, hvis
man har to hunkatte... Det ideelle er som oftest en han og en hun (stadig
generelt!!!) og i mange tilfælde vil to hankatte - forudsat de kastreres!! -
også kunne have megen glæde af hinanden...

Men som regel er den bedste rettesnor (som Kirstine også siger) kattenes
personlighed, miljø og opvækst... Og det er jo lige her man er totalt lost,
når man skal anskaffe sig sine hustyranner... 12 ugers killinger giver kun
en antydning af deres fremtidige temperament (tro mig - Saga var bare så
søøøød i den alder!) og man er derfor nødt til i en vis grad at kunne stole
på opdrætterens udsagn om de enkelte killinger....

Pyha - det her er vist det mest forbeholdne og generelle indlæg, jeg har
skrevet i denne NG
For Anne... Det her er noget ingen kan give dig et direkte og entydigt svar
på... og vi vil alle svare dig udfra _vores_egne_ erfaringer *grin*

Mvh Ann

Fra : Denise

Dato : 07-02-01 10:01

Hej
Jeg er næsten enig med Ann K - (det var da helvedes så kvik den pige er).
Hunkatte kan tit være nogle "bitches". MEN det idelle er vi så ikke helt
enige om.
Mine erfaringer er, at 2 kastrerede hankatte går bedst sammen, især når de
er killinger, hvor hankatte bedre kan lege sammen aht til styrkeforholdet,
hvor man, hvis man har en han og en hun, ofte ser at hankatten tryner en
sædvanligvis mindre hunkat, der ikke kan klare det vilde ræs og slagsmål.
Men igen, der er sikkert nogle der har prøvet det modsatte.
Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-02-01 17:25

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse news:95r2se$7of$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> sædvanligvis mindre hunkat, der ikke kan klare det vilde ræs og slagsmål.
> Men igen, der er sikkert nogle der har prøvet det modsatte.

Yep Har lige kigget min lille fru Eika på 2,3 kilo
dybt i øjnene og spurgt hende om hun føler sig
trynet. Modtog et foragteligt fnys fra madammen
men en bemærkning om, at man skal stå tidligt op
for at tryne en gudinde

Her synes jeg, at det klart fungerer bedst med en
blanding af kønnene. Hanner og hunner imellem
fornemmer jeg ikke den samme konkurrence, som
kan være mellem katte af samme køn. Kommer
der en ny kat til, kan jeg også tydeligt mærke
forskel i reaktionerne fra kattene af samme køn og
det modsatte køn. De modtager helt klart det
modsatte køn pænest.

Men som du siger, er det nok meget forskelligt
hvilke erfaringer man har gjort sig.

--
Hilsen Helle
Cats know what we feel. They don't care, but they know.

Fra : Gidde

Dato : 07-02-01 10:18

Hej Anne
Kattenes temperament er nok det afgørende, og alderen er også vigtig. Det er
nok lettest at sammenføre to unge, eller introducere en lille ny, der er yngre
end territorie-ejeren du allerede har. To neutraliserde er godt, og så tror
jeg faktisk, at det kan være fuldkommen ligegyldigt om det er to hanner eller
hunner eller en af hvert køn.
De fleste vil kunne enes om en rangorden, hvis man blander sig så lidt som
muligt (hæhæ, Laban og Freja har lært mig noget på det punkt*), og med tiden
vil de nok også oftest blive rigtig gode venner. Vores to katte var begge
voksne, da de blev sat sammen - dvs. Freja har vi kun haft i ret kort
tid...lidt over 2 uger (?) Lidt over 3 uger (?) - og da Laban (som vi havde
først) var ældst, hankat og størst, er det naturligvis også ham som er
dominerende. I starten blandede jeg mig lidt for hurtigt, og nu blander jeg
mig bare helt udenom, når de knurrer, hvæser osv. Det var tydeligt, at hvis
jeg sagde noget, når Laban lige skulle tryne Freja, så blev han bare mere hård
ved hende, og nu hvor jeg holder mig udenfor ser det ud til at både Laban og
Freja tackler de små sammenstød med større ro.
I går lå Freja og Laban og sov (10 cm. mellemrum) og pludselig vågnede LAban
og sad og så på hende. Han knurrede lidt, men Freja sov bare videre strakte
sig så lang hun var med bugen i vejret, og Laban kunne så få lov at snuse til
hendes mave, poter og ansigt. Han knurrede lidt mere og Freja lagde poterne
over sine øjne for at undgå irritationen fra loftslampen. Laban tog fat om
halsen på hende, og hun sov bare videre.
Der stod Laban so med munden begravet i Frejas pelsede hals, og da hun bare
sov videre klemte han lidt mere til...der gik lang tid før Freja daskede ham
væk, og Laban sagde så en sær lyd og futtede ind til mig i stuen. De er ikke
længere bange for hinanden, og de har nogenlunde styr på rangordningen. Og det
efter bare så kort tid sammen, selvom de begge er voksne og har skiftet hjem
flere gange. Temperamentet passer nok bare
Så, vælger du en killing, eller en kat som er pænt yngre end din nuværende,
skal du nok ikke være så bekymret. Katte er vist meget gode til at holde styr
på agressionerne, så de komer mindst muligt til skade og hurtigst muligt får
genetableret ro og harmoni omkring sig. Tænk, hvis vi mennesker havde de samme
evner.
- Gitte

* Nu blander jeg mig KUN, hvis der ser ud til at ryge pels og hvis en af
kattene ser ud til ligefrem at få skrammer på næsen. Sidstnævnte er sket en
gang, og da blandede jeg mig kun på den måde, at jeg rensede skrammen

Fra : Tina Åberg /NNFTIH

Dato : 09-02-01 13:57

Hej!

Jeg er i øjeblikket ejer af 3 neutraliserede katte: En Maine Coon hankat
på 7,5 år, en såkaldt huskat af hunkøn på 4 år og en Hellig Birma på 2,5
år af hunkøn.

Det er min klare opfattelse, at neutraliserede hankatte sagtens kan enes
(har haft 2 på én gang). Hvis noget skulle ordnes, så blev det gjort kort
og kontant, uden en masse fnidder.

Som nævnt ovenfor har jeg 2 hunkatte i øjeblikket, og der har været krig
siden jeg fik min birmakat (et stort ønske i flere år). Min huskat, som
indtil birmakattens indflytning var kærligheden selv, har fuldstændig
ændret karakter til at blive sky og utilnærmelig pånær få udvalgte steder
i huset, som hun åbenbart anser for hendes områder. Hun hader birmakatte -
ingen tvivl om det, og birmakatten er efterhånden også blevet noget
negativ af flere års væsen osv. fra huskattens side.

Det kunne måske altsammen gå, hvis det ikke var fordi begge katte forsøger
at afmærke deres områder selvom de er neutraliserede, og det er bestemt
ikke lækkert og desværre også ødelæggende for hjemmet.

Eftersom huskatten hele tiden har været den agressive, har jeg overvejet
at skille mig af med den. En aflivninger en modbydelig ting, men hvem
pokker vil have en 4 år gammel huskat??? På den anden side så bliver mit
hjem langsomt spoleret på den her måde.

Hvad pokker gør jeg? Er der nogen her, der har erfaring med den der
duftmærkespray, der koster en formue. Jeg har i øvrigt min birmakat
mistænkt for at tisse i bar demonstration, hvis noget ikke passer hende.

En ting er helt sikker - Jeg skal aldrig mere have 2 hunkatte på én gang.
Det skal forøvrigt lige nævnes, at der er ingen problemer mellem
hunkattene og min hankat - ham elsker de begge 2 højt, men han er jo
neutraliseret og ser mest af alt ud til at være en lidt småtræt af alt den
opmærksomhed og kærlighed de viser ham. Han ved i hvert fald ikke hvad han
skal bruge det til.

Hej fra Tina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-02-01 14:36

Hej Tina

Jeg tror du har været uheldig og at huskattens og birmaens kemi ikke passer.
Jeg har selv i årevis haft 3 hunkatte på 54 kvm uden problemer.

Jeg tror derfor at dit problem er, at de to katte ikke kan lide hinanden,
det er jo heller ikke alle mennesker, der kan være i stue sammen.

Urenligheden kan være tegn på stress, så det ville måske være en god ide at
omplacere en af de rivaliserende katte, og 4 år er da ikke så gammelt, spørg
KV og Inges Kattehjem om de evt. kan være behjælpelige

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : DK True Trust

Dato : 09-02-01 15:31

Jeg går ud fra, at det er feliway du tænker på.
Da vi flyttede for et par måneder siden, brugte vi netop denne spary. Vi har
4 fertile hankatte der strinter MEGET. Hankattene plejer at gå i løbegård,
men pga frost kunne vi ikke få bygget gårdene med det samme. Vi valgte i
stedet, at bruge Feliway, og huskede vi at sprøjte efetr anvisningen på
pakken hver dag, havde vi ingen problemer.
Vi bruger også altid Feliway på hoteller rundt om i verden, hvor vi nu har
været inlogeret ved en udstilling, så vi har kunnet efterlade værelset i
lugtfri stand. Det har fungeret fint.
Jeg kan varmt anbefale Feliway også til transportkasserne på den måske lange
transporttur. Jeg synes, at kattene falder hurtigere til ro og strinter slet
ikke på hele turen.

Mange Miauu'er fra Birgitte

--
Breed of Maine Coon and