To boot or not to boot...!!!
Fra : KJ

Dato : 11-05-02 19:48

Hej Ng.
Jeg har et mystisk problem, efter at have opgraderet, med en ekstra
harddisk (Mastor D740x 60GB) i forvejen kørte/kører jeg med en
IBM 75Gxp 45GB, som master, D740x sider som slave på IDE1.
Problemet er så at maskinen vil ikke genstarte eller koldstarte uden
at prøve til mange gange, ca 1 udad 10 lykkes det, nu er det sådan at
jeg prøvede at tag D740x fra og så booter den som normalt nok, men
grunden til min undren er, at jeg kan sige med 100% at der er Ibmér
jeg kan hører lave underlige lyde når den skal til at boote, lidt i stil med
hvis man har en bladfjeder ud over bordkanten, og giver den et tryk nedad
og slipper,, hmm min bedste beskrivelse (sorry) sådan lyder det dog ikke
hvis
Ibm´disken kører alene..?? at tage HD2 (D740x) fra var dog ikke min første
indskydelse, da jeg sammen med køb af den, også opgraderede min Cpu og
Bios. Jeg vil også lige sige, at når maskinen først kører (begge Hd) er der
ingen
problemer, den kan kører i dagevis og alt er muligt copy/cut fra disk til
disk osv.
til sidst, vi jeg lige sige at jeg faktisk har købt en D740x mere, men den
kommer
først på mandag eller tirsdag, planen er at den skal været master, vil disse
2 ens
Disk så arbejde sammen eller??

Systemet:
MB: Soltek sl75kav, Bios ver. Q91
Cpu: Athlon 1800Xp
Ram: Pqi 512MB
GF: Abit-G3-ti200
Tv/RadioKort: Hauppauge
HD: Tja Ibm / maxtor
Dvd: Asus-x16
cd-rw: Hp 9350
Audio: SB-Live1024
Kabinet: Codegen Atx6013-300w
-----------------------------------
Jeg håber på nogen gode svar.
Med venlig hilsen
KJ

Fra : Bernhard Ege

Dato : 12-05-02 09:27

"KJ" <knight-of-fury@get2net.dk> wrote in message
> [...]
den
> kommer
> først på mandag eller tirsdag, planen er at den skal været master, vil

For mig lyder det som om din strømforsyning ikke rigtig kan klare
startstrømmen på 12v outputtet. Jeg ved ikke hvor god kvalitet den
strømforsyning er. Når din IBM laver lyde, så er det vel kun i
forbindelse med opstart når D740x'eren er i? Det kan sikkert igen
forklares med en svigtende strømforsyning.

Mht. til om din nye D740X vil arbejde sammen med din gamle D740X så vil
jeg da mene at der ingen problemer burde være der (ud over
strømforsyningen). Men hvis du mener at du vil køre RAID på de to diske,
så er en RAID controller nok nødvendig. Det ved jeg ikke om dig bundkort
har.

mvh Bernhard

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 12-05-02 13:39

KJ wrote:
> [...]
> at prøve til mange gange, ca 1 udad 10 lykkes det, nu er det sådan at
> jeg prøvede at tag D740x fra og så booter den som normalt nok, men

PSU for lille eller dårlig.

> [...]
> og slipper,, hmm min bedste beskrivelse (sorry) sådan lyder det dog ikke

Lyden af en IBM disk som laver et reset pga. for lav spænding.

> [...]
> kommer
> først på mandag eller tirsdag, planen er at den skal været master, vil disse

Hvis du sætter en disk mere i, og det er PSU'en som er for lille, så
starter din box overhovedet ikke, når den i forvejen har de
startproblemer som du beskriver.
En Enermax 351 eller 431 skulle vel kunne klare det..?

Fra : KJ

Dato : 14-05-02 02:16

Hej.
Jeg takker for svar, og kan oplyse, at jeg har bestilt en: Enermax EG365P-VE
håber det hjælper, den var sgu´ dyr.
Med venlig hilsen
KJ.
"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> wrote in message

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 14-05-02 11:21

KJ wrote:
> Hej.
> Jeg takker for svar, og kan oplyse, at jeg har bestilt en: Enermax EG365P-VE
> håber det hjælper, den var sgu´ dyr.

Der var lige en ting jeg overså, har du prøvet at sætte den ene disk
over som master på den sekundære controller?
Hvis der er et kompatibilitetsproblem med de to diske på det samme
kabel, kan det give tilsvarende problemer.