mere end en ssl enabled virtualhost
Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 17:54

jeg kører med namebased virtualhosts på min linuxmaskine.

Nu er problemet så, at den ikke rigtig kan finde ud af at bruge
forskellige certifikater til de forskellige hosts.

Det ser umidelbart ud til at det er den sidste virtualhost den tager
certifikatet fra, også efter at jeg, som apache selv bad mig om...,
har tilføjet en NameVirtualHost

hvad kan jeg ha glemt ?

Fra : Finn Nielsen

Dato : 06-02-01 18:05

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> writes:

> [...]
>
> Det ser umidelbart ud til at det er den sidste virtualhost den tager
> certifikatet fra, også efter at jeg, som apache selv bad mig om...,

Intet, man kan ikke have mere end et certifikat pr. port pr. maskine.
Den krypterede forbindelse (med check af certifikat osv.) bliver
etableret *før* browseren i sit request fortæller webserveren hvilken
host den prøver på at kontakte.

Hvis du vil køre flere virtual hosts på samme port på samme maskine skal
du bruge samme certifikat til alle hosts og for at browseren ikke brokker
sig over at hostnavn og certifikat ikke stemmer overens skal du have et
site-certifikat og alle dine virtual hosts skal være i samme
subdomæne. Men det er ret grimt at sætte den slags op så undgå det hvis
du kan.

--
Finn Nielsen

Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 19:47

"Finn Nielsen" <mmallq@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den krypterede forbindelse (med check af certifikat osv.) bliver
> etableret *før* browseren i sit request fortæller webserveren

okay... - godt at vide ;)

> [...]
> site-certifikat og alle dine virtual hosts skal være i samme
> subdomæne. Men det er ret grimt at sætte den slags op så undgå det

hmm, altså hvis jeg f.eks. vil have domæne1.dk og domæne2.dk på samme
maskine begge med SSL, så skal de køre på forskellige porte ?
- og ellers skal domæne2.dk f.eks. bruge domæne2.domæne1.dk til ssl,
og så skal man ha det der sitecertificat ?

tror bare jeg nøjes med en...

Fra : Finn Nielsen

Dato : 06-02-01 20:09

> hmm, altså hvis jeg f.eks. vil have domæne1.dk og domæne2.dk på samme
> maskine begge med SSL, så skal de køre på forskellige porte ?

Jeps.

> - og ellers skal domæne2.dk f.eks. bruge domæne2.domæne1.dk til ssl,
> og så skal man ha det der sitecertificat ?

Noget i den retning.

Helt udspecificeret så vil et site certifikat til *.domæne1.dk matche når
der er præcist 2 punktummer, dvs. det vil matche www.domæne1.dk,
domæne2.domæne1.dk, whatever.domæne1.dk, men _ikke_ selve domæne1.dk
eller www.domæne2.domæne1.dk.

> tror bare jeg nøjes med en...

Fornuftigt.

--
Finn Nielsen

Fra : Niels Baggesen

Dato : 06-02-01 21:30

Finn Nielsen <mmallq@groenjord.dk> wrote:

> [...]
> der er præcist 2 punktummer, dvs. det vil matche www.domæne1.dk,
> domæne2.domæne1.dk, whatever.domæne1.dk, men _ikke_ selve domæne1.dk

Ja, det er noget frygteligt griseri. Nu er det jo sjældent at "folk" selv
staver til en secure server, så et alternativ er at bruge non-standard
porte for diverse domæner, altså https://www.domæne1.dk:1443/

Når det er pakket ind i en href= er der såmænd ingen der tænker over det.

/Niels

--
Niels Baggesen -- State and University Library -- Århus -- Denmark
Email: nba@statsbiblioteket.dk - Tel: +45 8946 2092 - Fax: +45 8946 2220

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 06-02-01 21:37

Man kan også tildele flere ip-numre til det samme interface, hvis man kan få
lov at få flere.

--
Tonny

Fra : Mickey

Dato : 06-02-01 21:38

"Tonny Sejr Kromann" <tonny@io.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan også tildele flere ip-numre til det samme interface, hvis
man kan få
> lov at få flere.

hmm, det blir lidt svært ;)

- sidder jo bag en WOL ADSL, og kan derfor kun bruge et IP nummer...

- men Nils løsning lyder god ;)