Brugersøgning i database?
Fra : Helene Kjærbøl

Dato : 11-05-02 12:38

Hej,

Ja hvordan gør man det? Altså brugeren indtaster et søgord
(f.eks) et efternavn, og der returneres de funden match fra
databasen...er det muligt på en let måde i Frontpage?

Mvh. og tak for hjælpen - Helene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 11-05-02 13:11

> Ja hvordan gør man det? Altså brugeren indtaster et søgord
> (f.eks) et efternavn, og der returneres de funden match fra
> databasen...

"SELECT * FROM burgere WHERE efternavn LIKE '%" & efternavn & "%'"

> er det muligt på en let måde i Frontpage?

Det har ikke meget med ASP at gøre.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-05-02 13:14

On Sat, 11 May 2002 11:37:53 +0000 (UTC), Helene Kjærbøl
<kjaerbol@wanadoo.dk> wrote:

>Ja hvordan gør man det? Altså brugeren indtaster et søgord
>(f.eks) et efternavn, og der returneres de funden match fra
>databasen...

Du skal:
1) Lave en formular, hvor brugeren kan indtaste sit søgeord
2) Hente den indtastede værdi fra formularen med Request.Form
3) Indsætte denne værdi i din Sql's WHERE-kriterie - evt. med LIKE
operator. Noget i retning af:

SELECT felt1, felt2
FROM tabelnavn
WHERE feltnavn LIKE '%" & strSoeg & "%'"

(strSoegeord er det søgeord, du har hentet fra formularen)

Om du vil bruge 'LIKE' eller '=' afhænger af, hvor eksakt du vil søge

>er det muligt på en let måde i Frontpage?

Har jeg ingen idé om

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Helene Kjærbøl

Dato : 11-05-02 15:15

Hej igen,

Det er helt fantastisk, hvad man kan få hjælp til her. Mange tak. Her er
endnu et problem: Ikke alle mine poster har et billede - De giver en
fejlmeddelse, når man forsøger at "se" dem..hvordan løses det?
Jeg har prøvet med flg. men det giver "Vi har deværre ikke.." ved alle
poster:
If (strSQL = "Værker.billede Is not null")=True then
Billedsti=rs("billede")
Response.redirect billedsti

else

Mvh. og tak - Helene

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-05-02 15:44

On Sat, 11 May 2002 14:14:49 +0000 (UTC), Helene Kjærbøl
<kjaerbol@wanadoo.dk> wrote:

>Det er helt fantastisk, hvad man kan få hjælp til her. Mange tak.

Velbekomme.

> [...]
>poster:
>
>If (strSQL = "Værker.billede Is not null")=True then

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det er, du forsøger her, men prøv
at bruge din almindelige strSql og så:

Billedsti = rs("billede")
If IsNull(Billedsti) Or Trim(Billedsti) = "" Then
' Her skriver du så, hvad der skal ske uden billede
Else
Response.redirect billedsti
End If

Håber det giver mening?

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Helene Kjærbøl

Dato : 11-05-02 16:55

Hej,

Det prøvede jeg så, sådan her:

Billedsti = rs("billede")
If IsNull(Billedsti) Or Trim(Billedsti) = "" Then

Else
Response.redirect billedsti

End if

Det giver flg. fejl, når man rammer en post uden billede:

Error Type:
ADODB.Field (0x800A0BCD)
Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted.
Requested operation requires a current record.
/værk.asp, line 20

...kan det mon gennemskues?

Mvh. Helene

Fra : Helene

Dato : 11-05-02 17:01

Hej,

Nej undskyld, den fejl fandt jeg selv i min sqlstring.

Tak for hjælpen anyway!

Fra : Jakob Munck

Dato : 13-05-02 06:39

Undskyld jeg blander mig med et lille supplerende spørgsmål:

> Om du vil bruge 'LIKE' eller '=' afhænger af, hvor eksakt du vil søge

Søger 'LIKE' mere præcis eller upræcis end '=' og på hvilken måde søger den
ene af disse mindre præcis?

v.h.
Jakob

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-05-02 18:44

On Mon, 13 May 2002 07:38:44 +0200, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

>Undskyld jeg blander mig med et lille supplerende spørgsmål:

Det skal du faktisk have tak for. Det gik nemlig op for mig, at mit
svar var noget upræscist - grænsende til at være forkert.
Jeg har så prøvet at finde et lidt bedre svar, som jeg gerne vil have,
om "nogen" vil bekræfte eller korrigere ... :)

>Søger 'LIKE' mere præcis eller upræcis end '=' og på hvilken måde søger den
>ene af disse mindre præcis?

Sådan som jeg har forstået det:
Vi taler om SQL og om, at man enten kan bruge '=' (lighedstegn) eller
LIKE - samt om, at vi kan bruge jokertegn eller ikke.

Hvis vi bruger '=' sammenligner vi feltværdien med en tekststreng
(eller andre værdier, men de er ikke så interessante i denne
sammenhæng, da vi ikke kan bruge LIKE sammen med andet end
tekststrenge).
Hvis tekststrengene er ens, er udsagnet sandt og ellers falsk.

LIKE bruges til at sammenligne feltværdien med et mønster. Et mønster
kan være en simpel kombination af et eller flere tegn og et jokertegn
eller mere komplekse kombinationer med Regular Expressions.
Hvis mønsteret matcher er udsagney sandy og ellers falsk.

Så det korte svar er, at '=' bruges til streng-sammenligning, mens
LIKE bruges til mønstersammenligning.

Hvis feltværdien er 'Alfred', vil vi få sand, hvis vi søger med fx:
= 'Alfred'
LIKE 'Alfred'
LIKE 'A%'
LIKE 'Alf%'
LIKE '%d'
LIKE '%fr%'
LIKE 'A[kl]fred'

- og falsk ved fx:
= 'Alf'
= 'A%'
= 'A[kl]fred'
LIKE 'Alf'
LIKE '%rf%'

Bemærk, at vi får falsk, hvis vi bruger '=' sammen med et mønster
(måske systemafhængigt?? - alt det ovenstående er med udgangspunkt i
MS Access).

Så: Ja, '=' søger eksakt på strengen, mens 'LIKE' søger på et mønster.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj