må man sælge Aldi Software
Fra : Kai L J Rasmussen

Dato : 11-05-02 10:07

Nu er der en del skriveri om Aldis PCer. Men hvis man nu ikke vil bruge XP
og da slet ikke Word mm men ligge Win98 eller Linux på må man så sælge al
den software fra ?

--
Hilsen Kai

Fra : Henning

Dato : 11-05-02 11:12

On Sat, 11 May 2002 11:06:51 +0200, "Kai L J Rasmussen" <klr@pc.dk>
wrote:

>Nu er der en del skriveri om Aldis PCer. Men hvis man nu ikke vil bruge XP
>og da slet ikke Word mm men ligge Win98 eller Linux på må man så sælge al
>den software fra ?

Nej - det er OEM-pakker, som kun må sælges med tilhørende hardware.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-05-02 11:37

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

> Nej - det er OEM-pakker, som kun må sælges med tilhørende
> hardware.

Tja der kan diskuteres meget frem og tilbage omkring OEM men i
almindelighed er OEM aftalerne mellem forhandleren og
softwareproducenten. En sådan aftale kan ikke binde tredjemand.

Dvs. at et sådant forbud mod videresalg skal være oplyst før købet.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Leony

Dato : 11-05-02 14:15

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - det er OEM-pakker, som kun må sælges med tilhørende hardware.

Du kan sagtens købe OEM software som ikke er bundlet med hardware.
Zitech solgte engang OEM Pioneer dvd drev, det havde de fået lov til af
Pioneer (sagde de).
Dette er det billede jeg har af OEM.
Jeg vil mene at man sagtens kan sælge det videre, det er dit software. Det
er købt og betalt på lovlig vis, at man har fået det lidt billigere fordi
man købte en computer, kan jeg ikke se skulle være en hindring.
Man kan være uheldig at det er "bundet" til BIOS på den maskine man købte
det med, men det er jo en helt anden snak.
Jeg har i hvert fald aldrig hørt at det skulle være i strid med loven, for
en privat, at sælge sit OEM software.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Thf

Dato : 11-05-02 16:41

>Nej - det er OEM-pakker, som kun må sælges med tilhørende hardware.
Vil det sige, at hvis ens PC brænder sammen eller af en anden grund smides
ud, så må man ike bruge softwaren på ens ny indkøbte pc, istedet så bare
klippe cd'en over?

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Henning

Dato : 12-05-02 16:29

On Sat, 11 May 2002 15:41:00 GMT, tommy_friis@mail.dk (Thf) wrote:

>Vil det sige, at hvis ens PC brænder sammen eller af en anden grund smides
>ud, så må man ike bruge softwaren på ens ny indkøbte pc, istedet så bare
>klippe cd'en over?

Hvis vi skal være helt firkantede - så JA!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Thf

Dato : 12-05-02 16:41

>Hvis vi skal være helt firkantede - så JA!
Så er det jo ikke noget man har købt, men bare har til låns.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-05-02 20:37

On Sun, 12 May 2002 17:28:33 +0200,
Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

> Hvis vi skal være helt firkantede - så JA!

Korrekt. Og hvis en tyv stjæler din PC, så mener Microsoft også
at du skal betale for en ny kopi. Heraf kan man udlede, at
Microsoft mener at alle piratkopier er lovlige licenser.
Det er også derfor de vil have så mange penge fra softwarepirater.
De vil ikke have de $5 pr. program som man kan købe CD'en for
hos MS, men prisen for en fuld licens.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-05-02 17:05

> Hvis vi skal være helt firkantede - så JA!

Tja prøv at læs lidt om, hvorfor licensbetingelserne formodentligt må
anses som værende ugyldige.

Fra : Henrik Høy

Dato : 11-05-02 16:47

In article <3cdcddfa$0$18616$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, klr@pc.dk
says...
> [...]
> og da slet ikke Word mm men ligge Win98 eller Linux på må man så sælge al

Hvis du skal følge microsoft's licensregler, så lever og dør microsoft
oem-software med det hardware, det er leveret med.

Der har før været røster fremme om at dette ikke var lovligt, men så
længe der ikke er nogen, som har fået efterprøvet dette ved en domstol
eller lignende, vil jeg formode at det er microsoft nuværende regler som
gør sig gældende.

Mvh

Henrik

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-05-02 17:00

Henrik Høy <henrik@hoey.dk> skrev:

> [...]
> så længe der ikke er nogen, som har fået efterprøvet dette ved en
> domstol eller lignende, vil jeg formode at det er microsoft

Næh. Det er Microsoft, der skal anlægge sag mod en bruger ved en
domstol for at få rettens ord for, at de kan bestemme over deres
software efter, at det er købt og betalt.

Fra : Henrik Høy

Dato : 11-05-02 17:30

In article <Xns920BB71D79643.miljokemi.dk@172.16.16.111>, "Morten =?Iso-
8859-1?Q?Bjergstr=F8m"?= <nospam01@miljokemi.dk> says...

> Næh. Det er Microsoft, der skal anlægge sag mod en bruger ved en
> domstol for at få rettens ord for, at de kan bestemme over deres
> software efter, at det er købt og betalt.

Det er jeg nu ikke 100% sikker på, da microsoft udstikker nogle regler
når man køber retten til at bruge deres produkt, og kan man ikke
acceptere disse regler, skal man kontakte det sted man har softwaren fra
og så bede om at få sine penge igen.

Man skal jo huske på at man køber jo ikke "produktet" windows/word eller
lignende, men der imod en licens som giver ret til at bruge det
pågældende produkt.

Man kan også vende den om og så sige, hvis den fulde pris for en windows
XP professionel er ca 3.000,-

Og man kan købe en OEM-version med en harddisk for ca 2.400,-, er det så
logisk at man så bare kan sælge OEM-versionen fra igen.

Det er jo netop en aftale indgået mellem microsoft og din hardware
leverandør om at produktet lever og dør med det hw det bliver solgt med,
som du acceptere når du vælger at købe oem-versionen.

Men jeg tror nok vi er ved at bevæge os væk fra meningen med denne
gruppe.

Mvh

Henrik

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-05-02 19:59

> [...]

> ikke acceptere disse regler, skal man kontakte det sted man har
> softwaren fra og så bede om at få sine penge igen.

Det er i teorien rigtigt men en forhandler er næppe forpligtet til at
tage software retur og jeg tvivler stærkt på, at du får nogen
forhandlere til at gøre det af ganske åbenlyse årsager.

Derudover er der det lille problem, at man som oftest først ser
Microsofts licensbetingelser *efter* købet. Sådane ubekendte
betingelser er man ikke forpligtet af efter købet.

> [...]
>
> Og man kan købe en OEM-version med en harddisk for ca 2.400,-, er
> det så logisk at man så bare kan sælge OEM-versionen fra igen.

Ja, hvis man ikke har indgået en gyldig aftale om noget andet.

> Det er jo netop en aftale indgået mellem microsoft og din hardware
> leverandør om at produktet lever og dør med det hw det bliver
> solgt med, som du acceptere når du vælger at købe oem-versionen.

Nej. Du accepterer ikke tilfældige aftaler ved at købe en given vare.
For at en sådan aftale skal have nogen gyldighed skal man være blevet
gjort opmærksom på alle betingelserne i forbindelse ed køb af
produktet.
Som jeg også skrev før er man ikke forpligtet af tilfældige aftaler
mellem andre parter.

Fra : Preben Bohn

Dato : 12-05-02 10:08

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er i teorien rigtigt men en forhandler er næppe forpligtet til at
> tage software retur og jeg tvivler stærkt på, at du får nogen
> forhandlere til at gøre det af ganske åbenlyse årsager.

Det kan der være noget om. Men hvis man ikke er interesseret i sw/hw
bundlingen, så kan de vel blive nødt til at tage begge retur. Der er jo
ingen der siger at de kun skal tage sw retur.

> Derudover er der det lille problem, at man som oftest først ser
> Microsofts licensbetingelser *efter* købet. Sådane ubekendte
> betingelser er man ikke forpligtet af efter købet.

Men det gælder jo for næsten alt sw. Hvis man ikke kan acceptere
licensen, så må forhandleren jo tage produktet tilbage. Eller?

> Nej. Du accepterer ikke tilfældige aftaler ved at købe en given vare.

Men det må så også gælde for alle andre sw produkter. Ergo kan jeg
sagtens lave kopier af alle mine sw produkter og sælge dem videre, men
hov, det er jo ulovligt... :)

> For at en sådan aftale skal have nogen gyldighed skal man være blevet
> gjort opmærksom på alle betingelserne i forbindelse ed køb af
> produktet.

Eller være i stand til at få alle penge retur hvis man ikke vil
acceptere. Da man jo bliver gjort opmærksom på hvad sw der følger med,
kan man jo altid selv finde licensbetingelserne på nettet, hvis man
virkelig er interesseret.

Med venlig hilsen

Preben Bohn

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 12-05-02 17:36

"Preben Bohn" <preben_bohn@yahoo.com> wrote in message

> Men det må så også gælde for alle andre sw produkter. Ergo kan jeg
> sagtens lave kopier af alle mine sw produkter og sælge dem videre, men
> hov, det er jo ulovligt... :)
Du glemmer lige at kopiering til andre er imod gældende dansk lov om
ophavsret (eller hvad den nu hedder), og derfor er en betingelse du er
bekendt med før købet (uvidenhed om gældende lov kan aldrig anses for en
undskyldelse til at bryde den).

At videresælge dele af et køb er ikke i strid med dansk lov (selv om man har
fået rabat ved at købe det samlet), og er derfor bare noget MS siger. Det
kan formegentlig ignoreres (formegentlig, for der skal en domsafsigelse til
før det er fastlagt).

/Lars

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-05-02 10:52

Preben Bohn <preben_bohn@yahoo.com> skrev:

> Det kan der være noget om. Men hvis man ikke er interesseret i
> sw/hw bundlingen, så kan de vel blive nødt til at tage begge
> retur. Der er jo ingen der siger at de kun skal tage sw retur.

Det er rigtigt og i forbindelse med tidligere diskussioner i
dk.videnskab.jura er der vist også nogle, der har argumenteret ret godt
for dette.

> Men det gælder jo for næsten alt sw. Hvis man ikke kan acceptere
> licensen, så må forhandleren jo tage produktet tilbage. Eller?

Det er jo det bla. MS siger men spørgsmålet er om forhandlerne
vitterligt vil tage software i brudt emballage tilbage?

At den type licensbetingelser iøvrigt er meget almindelige og vi to
måske nok kender indholdet af disse i grove træk, så betyder det jo
ikke, at familien Danmark som sådan kender dem.

> [...]
> acceptere. Da man jo bliver gjort opmærksom på hvad sw der følger
> med, kan man jo altid selv finde licensbetingelserne på nettet,

Der er et begreb, der hedder den loyale oplysningspligt som kort sagt
betyder, at en forhandler skal give oplysninger om et produkt, der kan
være af væsentlig betydning for om køberen ønsker at købe det
pågældende produkt.

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 11-05-02 19:53

fra tweakup.dk

Selling OEM Windows copies - you can do it in Europe

Our recent piece on Microsoft's interesting claim (now
withdrawn) that it's a legal requirement that a preinstalled operating
system system remain with a machine for the life of the machine prompted a
contribution on a related matter from Andrew Katz of Moorcrofts Corporate
Law, who argues in some detail that under European law Microsoft has no
right to stop you selling on any copy of Windows, including preinstalled
versions.

This is not what the licence agreement says, of course, and it's
probably not what Microsoft's lawyers are going to say when you meet them in
court. So if anybody wants to be a test case, please note Andrew disclaimer
towards the end of this piece.

Andrew mener altså at, microsoft ikke har noget ret til at,
smide dig i retten eller give dig en bøde, hvis du laver en kopi af deres
OEM verioner. i Europa. Husk dette er kun hvad Andrew mener, og måske kan
det være han tager fejl

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-05-02 14:21

".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk> wrote in

<SNIP>
> under European law Microsoft has no right to stop you selling on
> any copy of Windows, including preinstalled versions.
</SNIP>

> [...]
> dig i retten eller give dig en bøde, hvis du laver en kopi af deres
> OEM verioner. i Europa. Husk dette er kun hvad Andrew mener, og

Du oversætter forkert, i Andrews udtale betyder "copy" nærmere version.
Det Andrew siger er at i Europa er der ikke nogen lovgivning der giver
M$ ret til at kræve at softwaren dør med den leverede hardware, og
heller ikke nogen lovgivning er siger at man ikke må sælge en OEM
licens videre. Han siger ikke noget om at du må kopiere det og sælge
det, for det er helt sikkert ulovligt - også i EU.

Flemming

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 12-05-02 16:46

Flemming Joensson (joensson@fjerndette.blob.dk) skrev følgende:

Det er kopieret fint.. Jeg har bare copy-paste

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 12-05-02 17:39

".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
> Flemming Joensson (joensson@fjerndette.blob.dk) skrev følgende:
>

> Det er kopieret fint.. Jeg har bare copy-paste

Ja - men det Engelske betyder ikke 100% hvad du skiver på dansk. Meningen
med det Engelske er at man må sælge en kopi man har erhvervet retsmæssigt,
ikke at man må lave en ny kopi og så sælge den. Kopien er altså i den
engelske tekst originalen, der jo unægtelig også er en kopi, bare
fremstillet af MS eller deres producenter selv. :)

/Lars

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-05-02 19:37

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> wrote in

> [...]
> den. Kopien er altså i den engelske tekst originalen, der jo
> unægtelig også er en kopi, bare fremstillet af MS eller deres

Ja, det var det jeg forsøgte at sige - godt talt Lars.

Mvh
Flemming