Servicelovens §102
Fra : Kirstine

Dato : 11-05-02 09:28

Hej NG

Min svigermor er handicappet og derfor afhængig af kørestol. Hun er
tilkendt højeste invalidepension.

For lidt over et år siden købte hun en nedlagt gård på i Jylland. Hun
havde inden huskøbet kommunens ergoterapeut ude og se på husets køkken og
badeværelse, som skal laves om, hvis hun skal kunne lave mad, gå i bad
osv. Ergoterapeuten sagde, at hun bla skulle have hæve/sænke skabe i
køkkenet, og at det ikke ville blive et problem at få kommunalt tilskud
efter Servicelovens § 102. Min svigermor har derfor fået et køkkenfirma
til at give hende et tilbud på, hvor meget nyt køkken og bad vil stå
hende i og har ansøgt kommunen om støtte til det, som de
handicaprelaterede forbedringer koster ekstra, så hun selv betaler det,
et normalt nyt køkken og bad ville koste.

Nu har det desværre vist sig, at det er et problem. Min svigermor har
fået tre afslag - to fra kommunen og et fra amtet. Så vidt jeg kan læse
mig til, er afslagene begrundet med, at ombygning af køkken og bad er så
omfattende, at der nærmere er tale om renovering, og det gives der ikke
støtte til.

Nu er mit spørgsmål så : hvad kan min svigermor gøre? Hendes sygdom er
blevet kraftigt forværret i den periode, hun har boet i huset uden
mulighed for at lave mad og bruge badeværelset uden at bruge sin krop
helt forkert. Umiddelbart kan jeg ikke forstå, at kommunen stejler sådan
- hun beder dem jo ikke om at betale for det hele. Nu vil hun anke amtets
afgørelse med den begrundelse, at hun jo ikke anmoder om støtte til et
nyt køkken og bad men om støtte til de ting, der skal gøre boligen
handicapvenlig. Er der mon nogle af Jer, der kan give os et godt råd?
Personligt mener jeg, at hun vil stå sig bedst ved at hyre en advokat,
men hun er ikke helt overbevist om, at det er en god idé.

--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Annette Skovbon

Dato : 11-05-02 16:09

Mit bedste forslag er at hun sælger gården, og flytter ind i en af
kommunen anvist handicapvenlig bolig.
Venlig hilsen Annette Skovbon

Fra : Leonard

Dato : 11-05-02 18:28

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev:

>Mit bedste forslag er at hun sælger gården, og flytter ind i en af
>kommunen anvist handicapvenlig bolig.

Det var da godt nok også det kedeligste forslag.
Jeg vil foreslå en henvendelse til en af Specialkonsulenterne, der kan
findes på:
http://www.dhf-net.dk/specialkonsulenter.html
og der få hjælp til den anke eller nye ansøgning, der er nødvendig.
Og så tage en snak med den ergoterapeut om hvad det egentlig er der
foregår.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i RYK
http://ryk.dk

Fra : tovekrog

Dato : 11-10-02 21:50

"Kirstine" skrev d. 11-05-02 09:28 dette indlæg :

> [...]

> Personligt mener jeg, at hun vil stå sig bedst ved at hyre en advokat,

> men hun er ikke helt overbevist om, at det er en god idé.

Hej Kirstine
Er der kommet en løsning på problemerne ?
Måske kan det løses ved, at kommunen får en pant i ejendommen, som
forfalder ved salg. Det er vel trods alt at foretrække fremfor at sælge
gården og flytte til en handicapvenlig bolig. De hænger jo heller på
træerne, og desuden skal kommunen jo også specialindrette en sådan
handicapvenlig bolig.
Venlig hilsen
Tove

http://www.kandu.dk/