Undermålere !!
Fra : Brian

Dato : 10-05-02 18:14

Var lige et smut på havnen i Fredericia
Hvor endnu et par Tyskere var ved at fylde spanden op med undermålere både
torsk og fladfisk.
jeg bliver s.. så irriteret når jeg ser lystfiskere (læs især Tyskere og
Hollændere) stå og fylde spanden op med småfisk
jeg ved godt at der også er danskere der har en lidt flosset moral, hvad
angår lystfiskeri, men i de fleste tilfælde, hvor man fortæller dem pænt og
høfligt at fiskene er for små, så plejer det at hjælpe, men hvad ang.
Tyskerne, ja så er de bedøvende ligeglade, de siger bare ja ja, og
fortsætter

dette indlæg mest af alt for at få luft.

men jeg kunne dog godt tænke mig at høre om der er andre der har haft
lignende oplevelser, og hvad man evt kan gøre ved problemet, uden selv at
komme i klammeri med loven eller lystfiskeren

Brian

Fra : Ole Mose

Dato : 10-05-02 18:31

Man kunne jo kontakte fiskerikontrollen. Ikke at jeg tror de vil rykke ud,
men det er nok det eneste, der er at gøre.

Mvh

Ole

www.fisketips.dk Dialog krydret med konkurrence.

Fra : Per Posselt

Dato : 10-05-02 19:21

Så er det da rart at konstatere at fiskerikontrollen netop i disse dage er
rimelig agressive( de ankommer fra søsiden og har overrasket mange)så mange
danskere uden fiskekort iblandt de mange hornfiskere , så det giver vist
godt i statskassen.

Mvh Per
Middelfart

Fra : Morten Nielsen

Dato : 10-05-02 20:35

Giver godt i statskassen??? Det tror jeg næppe! En bøde for ikke at have
fisketegn er 200. Der er jo fuldstændigt latterligt lavt. Hvis man
sidestiller det med togbøder, så koster det 500Kr (tror jeg) hvis man ikke
køber en billet til 12 Kr. Hvis man ikke køber fisketegn til 100Kr, så får
man en bøde på 200 Kr. Er der ikke noget galt med forholdene. Desuden er
straffen for at fange undermålere MEGET højere, her er bøden 1000Kr og man
kan risikere at de snupper grejet. Se DET er en straf man kan mærke.
I de 8 år (hvis man ikke regner alle de år jeg fiskede som barn) jeg har
fisket, har jeg aldrig mødt en fiskekontrol. Så jeg kunne egentligt spare
penge, jeg skal bare ikke blive snuppet mere end 1 gang hver 2. år, men det
er jo gået indtil videre (Det skal lige siges, at jeg HAR fisketegn og
betaler med glæde!).

Det var MIT sure opstød over de latterlig lave bøder. Tak for Jeres tid

Fra : Peter Haldgaard

Dato : 10-05-02 21:52

"Morten Nielsen" <Kingofchess@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Giver godt i statskassen??? Det tror jeg næppe! En bøde for ikke at have
> fisketegn er 200. Der er jo fuldstændigt latterligt lavt.
<SNIP>
Jeg kan fortælle at dem der stod ved Korsør uden et tegn, fik et Girokort på
400,- så jeg ved ikke hvor du har dine 200,- fra.

mvh

Peter Haldgaard
p.s. jeg havde mit med!!!!

Fra : Jan Dalgaard

Dato : 10-05-02 21:59

"Morten Nielsen" <Kingofchess@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Giver godt i statskassen??? Det tror jeg næppe! En bøde for ikke at have
> fisketegn er 200.

Bliver du taget uden fisketegn koster det 400 kr. Når du betaler dette beløb
gælder kvitteringen som fisketegn i et år. Dermed er den reelle bødetakst
300 kr.

--
Med Venlig Hilsen
Jan Dalgaard

Fra : Brian

Dato : 10-05-02 22:47

Hej Jan

Taler du af egen erfaring eller.... )

Brian C. (Fredericia)

Fra : Jan Dalgaard

Dato : 11-05-02 22:16

> Hej Jan
>
> Taler du af egen erfaring eller.... )

Ja, for #¤%*§%"@£$¤#! . Desværre taler jeg af egen erfaring.

Har altid haft mit fisketegn i orden. Men den første gang jeg nogensinde i
mit lystfiskerliv har den fornøjelse at hilse på Fiskerikontrollen, - tja,
da havde jeg altså af mystiske årsager ikke medbragt mit fisketegn.

Derfor måtte jeg i torsdags modtage et girokort lydende på 400 kr. Jeg har
imidlertid fået oplyst, at jeg ved forevisning at mit (nu heldigvis
genfundne) gyldige fisketegn kan få byttet girokortet til et, som kun lyder
på 50 kr.

Men så er jeg da sikker på at have papirerne i orden, når jeg skal på
havkattefiskeri på næste søndag. Det var en skam du ikke kunne deltage
Brian.

--
Med Venlig Hilsen
Jan Dalgaard

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-05-02 11:11

Hvorfor har vi fisketegn?

Er det ikke bedre at kontrollen bruger tid på andet end at kontrollere
fisketegn?
Er det ikke bare brugerbetaling?
Forhindrer det ikke faderen at tage sin søn med ud at fange flade for at
vise ham hvad han gjorde som barn?
Forhindrer det ikke at konen kommer med ud at fiske en gang imellem?
Forhindrer det ikke tilgang til lystfiskeriet?
Hvorfår går DSF ind for det? er det for at kunne sætte kontingentet ned?
Hvis opgave er det at sætte fisk ud?
Er vi på vej til et stort put and take fiskeri efter ørred?
Hvor meget udgør administrationen af vores 100 kr?
Kan det betale sig at indløse fisketegn?

Nogle provokerende spørgsmål til eftertanke. Jeg ved dog godt at der også er
gode grunde til et fisketegn.

mvh

Erik Petersen

Ps Jeg har fisketegn, men er stærk modstander af det.

Fra : Michael Westi

Dato : 10-05-02 21:15

Tjaa, det er jo ikke noget nyt med de tyskere. De tar´ rub og stub. Sådan
har det altid været, når jeg har været ude med båd. Det er en syg holdning
de har til fiskeri.

Mvh Michael

Brian <conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdbfff5$0$11912$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Brian

Dato : 10-05-02 22:38

Ja men gud hvor er det frustrerende, når man står og forklarer sine unger at
de er nødt til at smide fisken de lige har fanget ud igen, fordi den er for
lille, og der så 10 meter længere henne af kajen står en @#"¤&%¤ og fylder
sin spand med "akvariefisk"
jeg kan da godt forstå hvis "lille purk" får lov at beholde sin første fisk,
men det andet, det er simpelthen, efter min opfattelse, noget svineri

Jeg havde ihvertfald umådelig stor lyst til at smide både spand, indhold og
fisker i vandet igen.

Mvh Brian

Fra : Finn Bech Taabbel

Dato : 10-05-02 22:54

Jeg fik lige lyst til at fortælle en lille historie om små fisk.

Sidste år i august var jeg med familien en lille tur i Grækenland (Lefkas).
Jeg var "kommet" til at putten en 4 delt spindestang i oppakningen . Så
trofast stod jeg hver morgen fra solopgang ca. kl 6.30 og smed græsk
franskbrød i vandet på en lille krog. Sådan gik flere dage, men det lykkes
og glæden var stor da HUGGET kom en monster multe, min største til dato på
næsten 17 cm. Jeg fik den på land og den lille fyr (multen) kom tilbage i
vandet. Glemte at sige det også var min første mult.
Men der gik nogle "lokale" der stirrede på min som om jeg var dybt
vanvittige, at sende en så STOR fiske retur. Jeg forstod dem, da jeg så
hvilke "kæmper" der lå i deres spande.

Alt dette blot for at sige at vi er nogle der fisker fordi, det er glæden
ved at fiske i sig selv og ikke mængen (af småfisk) der afgøre om det har
været en dejlig dag.

Jeg skal gerne indrømme jeg har haft mange nul ture, men disse dage har også
været gode dage.

Fisk under målet skal retur, ligesom farvet havørreder.

Knæk & bræk
Finn

Fra : Brian

Dato : 10-05-02 23:19

Nemlig !!

Mvh Brian

Fra : Rene Bendixen

Dato : 11-05-02 10:48

Det er de helt rette ord om det....Finn.

Fiskehilsner
Rene

nyhedsmeddelelse:6nXC8.156$ni.3166@news.get2net.dk...

Fra : Henric

Dato : 11-05-02 09:04

Skäll ut dom djävla asen. Det är bara att vara lite tuff och stå upp för
sina ideal. Jag tror det är få människor på besök i andra länder som tar
till knytnävarna för att någon står och skriker på dem. Men det blir
garanterat en minnesbeta om någon av lokalbefolkningen får ett utbrott på
dem. Blir det gidder får man se till att inte själv ha ryggen mot
hamnbassängen. Släpp loss din vrede och din arga hund på dom!
/H

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 11-05-02 15:15

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev
>Släpp loss din vrede och din arga hund på dom!
> /H

Tjuhej!

Den er jeg med på.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Karsten

Dato : 11-05-02 19:08

Ok
Du fik da losse din gale af , men er det nu så galt der findes jo også
ærlige tyskere , ligesom ærlige folketingmedlemmer - brugvogsforhanldlere
eller telefonsælgere.

Kort og godt
Under målet retur , så simpelt er det

--
Karsten Abrahamsen

Fra : 7C

Dato : 12-05-02 11:40

Det er ikke kun tysker i Danmark der tager undermåler.
Jeg var for et par uger siden med på en tur til Norge sammen med en dansk
fiskeklub (jeg er ikke medlem af klubben) Her havde man flere konkurrencer
kørende på turen..tungeste fisk..længste fisk osv. Men man havde f... også
en præmie til den der fangede den mindste fisk, hvilket resulterede i at
alle tog de helt små fisk med ind. Det løber op når der er mange joller i
vandet. Jeg har aldrig hørt om noget så åndsvagt! Derudover var folk iøvrigt
lige så ligeglade med mindstemål, som tyskerne er i Danmark.

Vh.

Søren
Silkeborg

Fra : Niels Olsen

Dato : 12-05-02 16:28

"7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
iøvrigt
> lige så ligeglade med mindstemål, som tyskerne er i Danmark.

Så er spørgsmålet jo: Er vi så selv bedre end f.eks fritidsfiskerne?????

MVH Niels

Fra : Brian

Dato : 12-05-02 19:50

> [...]
iøvrigt
> lige så ligeglade med mindstemål, som tyskerne er i Danmark.

Ja desværre er der også nogle Danskere, med den flossede moral, men efter
hvad jeg oplever når jeg går på havnen her i Fredericia, så er det primært
Tyskere, Hollændere og Nydanskere, hvis det stadig hedder sådan, der tager
"yngel"
At en del af dem så også har den holdning, at hvis der ikke er plads, jamen
så generer man bare dem der står der i forvejen så meget at de til sidst
går.

Til sidst vil jeg bare lige for en god ordens skyld nævne at jeg i går også
oplevede nogle s.... irriterende tyskere, men det var nu mest fordi de
fangede nogle rigtig store skrubber, mange endda )
Og de smed da også småfiskene ud igen, så der findes da også ansvarsbevidste
Tyskere, bare der dog ikke var så langt imellem dem

Mvh. Brian

Fra : Søren

Dato : 12-05-02 23:19

On Sun, 12 May 2002 20:50:21 +0200, "Brian"
> [...]

>så generer man bare dem der står der i forvejen så meget at de til sidst

Der har jeg bevis på at nydanskere også kan tænke på fremtiden, da jeg
fisker sammen med vores lokale købmand, der er tyrker, og han sætter
ud igen hvis han er det mindste i tvivl

Søren
Nørrrrebro

Fra : Brian

Dato : 13-05-02 08:28

Der findes selvfølgelig fornuftige personer blandt alle grupper, MEN,
desværre synes jeg næsten altid, at det er det modsatte jeg ser. her i byen
er det ikke tyrkere, det er som regel Vietnamesere eller lign. det var også
dem jeg i min tid som brandmand/vagt på havnen altid skulle true med politi
for at få dem til at blive ude af de afspærrede områder,(efter at have jaget
dem ud 4-5 gange), i dette tilfælde må jeg rose tyskerne, for bare de så en
sort uniform,(vores var sort) var de ved at gøre i bukserne, respekt for
myndighederne, det har de i det mindste, bare det også galt mindstemålene

Brian

Fra : Alex Linaa

Dato : 12-05-02 12:09

> [...]

> lignende oplevelser, og hvad man evt kan gøre ved problemet, uden selv at
> komme i klammeri med loven eller lystfiskeren

Det fik mig til at huske en episode for snart mange år siden.
En fiskekammerat og mig var taget til Hanstholm for at fange makreller fra
molen.
Der stod rigtig mange fiskere i een lang række, så det var med at
kontrollere sine kast og bevægelser, da der ellers var garanti for at genere
sidemanden.
Midt i dette virvar stod en tysker med den obligatoriske telefonpæl
påmonteret et stykke jern på en 3-400 gram, som havde en vis lighed med en
pirk. Hans kastefærdigheder var ikke noget at skrive hjem om, med det
resultat at han hver gang havde en 5-6 andre liner på krogen.
Vi var nogle stykker der forsøgte at gøre ham forståelig, at han for det
første aldrig ville fange noget på det grej, og at han faktisk var til stor
gene for alle vi andre med hans vilde kasteteknik.
Han blev ret knotten, og bad os om at passe os selv, for det var vel et frit
land.

Efter min fiskekammerat (der stod lige ved siden af Fritz) var blevet fanget
en MANGE gange, blev det ham åbenbart for meget.
Han påstod siden hårdnakket at han "faldt", men resultatet var at han
"faldt" ind i tyskerens ryg så denne tog et uundgåeligt styrtdyk ned i
vandet.
Det var lige som om Fritz ikke var slet så højrøvet efter at være blevet
"reddet" af 50 grinende danskere, og han fortrak klogeligt til sin Mercedes,
for ikke at blive set igen.

Ikke fordi jeg skal opfordre til at smide tyskere der fanger undermålere i
vandet, men det var da en ganske morsom historie )

vh
Alex

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 12-05-02 16:27

Alex Linaa skriver:

> Ikke fordi jeg skal opfordre til at smide tyskere der fanger undermålere i
> vandet, men det var da en ganske morsom historie )

He-he, ja det var da en sjov historie. Det var da heldigt at tyskeren
ikke havde lommen fuld af ekstra pirke og var gået til bunds, for så
havde historien nok ikke været så morsom.

Men det tænkte din ven vel ikke over, før han "faldt".

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Brian

Dato : 12-05-02 19:36

"Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde historien nok ikke været så morsom.
>
> Men det tænkte din ven vel ikke over, før han "faldt".

Det gjorde hans ven måske ikke, men nogle mennesker, kan gøre en så arrig at
man smider al sund fornuft væk.
jeg havde selv lyst til det samme, men... de var 3 jeg var kun mig, såh...

Brian

Fra : Alex Linaa

Dato : 13-05-02 09:43

> [...]

> havde historien nok ikke været så morsom.
>
> Men det tænkte din ven vel ikke over, før han "faldt".

Du har da helt ret i at det kunne have været farligt.
Man min fiskekammerat er/var uddannet livredder, og da der tillige maks var
3 meter dybt, havde vi nok fået ham op alligevel, hvis han ikke selv havde
stukket hvalroshovedet over vandet igen.

Jeg prøvede heller ikke at agitere for det fornuftige i at smide tyskere i
vandet. Jeg ville blot fortælle en morsom historie.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Erik Munck

Dato : 14-05-02 14:47

Mod tåber kæmper selv guder forgæves - det var dog den tåbeligeste handling
jeg længe har hørt !!
Kontakt dog fiskerikontrollen evt. politi - og Alex - stop sådan en gang
ævl.

Muncken

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-05-02 15:24

"Erik Munck" <erik.munck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
handling
> jeg længe har hørt !!
> Kontakt dog fiskerikontrollen evt. politi - og Alex - stop sådan en gang

Øhhh, hvor har du slået dig Munck????

Du plejer da ikke at rive hovedet af folk for at fortælle en anekdote!!!!

Jeg kan jo ikke kontakte fiskerikontrol eller politi for noget der skete for
over 10 år siden, vel?
Men lad mig da endnu en gang understrege at DET ER EN DÅRLIG IDE AT SMIDE
TYSKERE I VANDET!!!
Fik du det med denne gang?

/Alex

Fra : Brian

Dato : 14-05-02 16:42

Så kan jeg fortælle dig at hvis man ringer til politiet, får man at vide at
man skal kontakte fiskerikontrollen, og når man kontakter fiskerikontrollen,
så får man fat i gæt engang........... en telefonsvarer
Har prøvet!

Brian