Handicap Hjælperen får et usædvanligt spm ~
Fra : .::[ Bruno Langholm ~

Dato : 10-05-02 15:44

Hej igen.

Dette spørgsmål er til jer derude der arbejder med handicap faget. Jeg har
ledt og ledt internettet tykt og tyndt igennem og fagforeninger aner ikke
hvor en "personlig hjælper" skal meldes ind henne og hvor man kan hente
informationer og hvad faget indebærer og dets krav og finesser.
Mit lidt anderledes spm er dog her :

Hvad skal man som hjælper gøre hvis den man hjælper siger at han gerne vil
prøve og leje selskabet af en luder eller call girl. ??
Hvad siger man og hvad gør man - - - ??

Det har ikke været aktuel for mit vedkomne men jeg har snakket med en ung
pige hjælper der en dag fik den besked og hun vidste slet ikke hvad hun
skulle sige eller gøre - det kom helt uforberedt og jeg kunne ikke give
hende meget hjælp da det ikke er noget jeg har arbejdet med...

Igen vil jeg gerne høre fra jer derude ...

mvh Bruno

=| "Behandl andre som du selv vil behandles!" |=
__________________________________________________________________ Bruno
Langholm ICQ#: 72123900 Current ICQ status: + More ways to contact me i See
more about me:

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 10-05-02 23:33

".::[ Bruno Langholm ]::." <naxx2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hende meget hjælp da det ikke er noget jeg har arbejdet med...
>
> Igen vil jeg gerne høre fra jer derude ...mvh Bruno

Hej Bruno

Der er ikke så meget informationer og hvad faget indebærer men prøv her.

http://www.handi.dk/users/fcdata/bhk.htm
http://www.bhsnet.dk/
http://www.handiinfo.dk/
http://www.foa.dk/

Jeg muskelsvind, har haft hjælper i 17 år.
Der burde være en handicaphjælper foreningen i danmark, for der er ingen der
varetager hjælpernes interesser.

Du må meget gerne ringe til mig, da det er svært at skrive meget på
tastatur.

Med venlig hilsen

Kjeld Nielsen
Gartnertoften 49
2770 Kastrup
32 46 16 01
Træffe tid 14-22
kgn@gremling.dk
www.gremling.dk

http://www.fastfreeway.dk?ref=10349

Fra : .::[ Bruno Langholm ~

Dato : 11-05-02 21:56

Hejsa Kjeld,

tusinde tak for svaret og ikke mindst de links du sendte. Jeg har taget
konstakt til FOA men de var næsten mere forvirrede end vi hjælpere var :)

Men jeg vil prøve at kontakte nogle af de andre steder der er linket til.
Går det helt i vasken tager jeg nok imod dit tilbud og ringer til dig og får
en lille snak :)

Men tusinde tak for interessen og hjælpen.

Mvh Bruno

------------------------------

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 11-05-02 08:59

> [...]
> hende meget hjælp da det ikke er noget jeg har arbejdet med...
>
> Igen vil jeg gerne høre fra jer derude ...

Jeg er ikke selv hjælper, men min kæreste er. Hun er hjælper for 2
forskellige drenge der begge har muskelsvind.Vi bor ikke så langt fra den
ene af dem så det sker ret tit at vi får besøg af ham og nogle af de andre
med muskelsvind i området. De er mellem 19 og 21 og det med piger er ved at
være mere end interresant. De snakker meget om at finde en escort-pige der
vil besøge handicappede. Der var en af dem der havde en aftale, men pigen
dukkede aldrig op. Min kæreste er helt afklaret med at spørgsmålet dukker op
og forsøger at tale åbent med drengene om det.
Personligt ville jeg nok stå bag ved brugeren når pigen ankommer, så han
kunne bruge mig til at få stillet de spørgsmål der måtte være. Jeg ville så
hjælpe ham i seng, eller hvor det nu skulle foregå, og der efter overlade
det til pigen. Når vi når der til er det jo hende der er den
"proffesionelle".
Hilsner fra Thorsten

PS: Første indlæg i gruppen, så fortæl mig om jeg overskrider grænser.

Fra : .::[ Bruno Langholm ~

Dato : 11-05-02 21:54

Takker Thorsten,

jeg syntes det var et godt indlæg, forståligt og direkte ... og det hjælper
alt sammen på min og de andre hjælperes videre forståelse og jagt efter
information på faget.

Tak for svaret. Mvh Bruno

Fra : Lotte M

Dato : 13-05-02 20:43

> [...]

> hvor en "personlig hjælper" skal meldes ind henne og hvor man kan hente
> informationer og hvad faget indebærer og dets krav og finesser.

Vedrørende fagforening, så anbefaler jeg mine hjælpere at melde sig ind
i den kristne fagforening/a-kasse, da det er min erfaring, at de har god
forståelse for hjælperjobbet og de lidt specielle arbejdsforhold jobbet
indebærer.

> Hvad skal man som hjælper gøre hvis den man hjælper siger at han gerne vil
> prøve og leje selskabet af en luder eller call girl. ??
> Hvad siger man og hvad gør man - - - ??

Jeg kan se du allerede har fået et fint og konkret råd.....

> [...]
> skulle sige eller gøre - det kom helt uforberedt og jeg kunne ikke give
> hende meget hjælp da det ikke er noget jeg har arbejdet med...

Det vigtigste er imho at have forståelse og respekt for, at handicappedes
seksualitet er lige så forskellig som andres, at hjælperen hvad angår seksualitet,
som i alle andre tilfælde, bør lytte til brugeren og ikke blot referere til egne
normer og behov. Jeg synes det er rimeligt, at en hjælper også er hjælper
hvad angår brugerens seksualitet, hvis brugeren ønsker hjælpen - det kan være
hjælp til at indkøbe seksuelle hjælpemidler, støtte brugeren i at anvende
hjælpemidlerne (ikke det samme som at deltage aktivt), eller eksempelvis
hjælpe brugeren klar til partneren, feks afklædning, bad og forflytning til
seng.

Hjælperen skal naturligvis passe på sig selv og ikke overskride egne grænser.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-02 21:59

Lotte M wrote:
> [...]
> ind i den kristne fagforening/a-kasse, da det er min erfaring, at de
> har god forståelse for hjælperjobbet og de lidt specielle

Dertil kan jeg så tilføje, at Den Kristelige Fagforening/A-Kasse i
Glostrup har meget lidt indsigt i handicaphjælper-jobbet... Jeg havde et
temmeligt stort slagsmål med dem tilbage i 1997 ifm dagpenge...

Jeg tror, at det afhænger meget af hvilken afdeling der er tale om

Idag står jeg dog stadigt i Den Kristelige A-kasse (bare en anden
afdeling), men ikke i fagforening...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-05-02 22:37

Lotte M skrev:

> [...]
>i den kristne fagforening/a-kasse, da det er min erfaring, at de har god
>forståelse for hjælperjobbet og de lidt specielle arbejdsforhold jobbet

Den kan jeg ikke overhøre.
Jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi komme i tanke om at anbefale
nogen at melde sig ind i den kristelige (ikke)fagforening.

Det er ikke, og har aldrig været, en fagforening. Sidst jeg så efter
kaldte de sig da også et fællesforbund.

Som de selv har sagt det, er vi alle i samme båd. De nævner bare ikke,
hvem der ror den.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 13-05-02 23:49

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev :

> Den kan jeg ikke overhøre.

Det tænkte jeg s* nok

Tidligere har jeg selv været fagligt aktiv og jeg mener faktisk stadig, at
man bør støtte den fagforening, der gør arbejdet for at skabe gode løn
og arbejdsforhold på ens arbejdsplads/fagområde.

Problemet vedr. hjælperordningen er, at området ikke er dækket af
overenskomst og næppe heller vil blive det (i traditionel forstand *),
da selve ordningen derved risikerer at blive undermineret, med den
konsekvens at brugerne vil miste den frihed, som er hele ideen med
ordningen.
(* Der arbejdes gudskelov på bedre lønforhold, pensionsordning mv,)

Flere af mine hjælpere har haft ubehagelige oplevelser med
fagforening/a-kasse, når de valgte at blive hjælpere. Ordningen er
en torn i øjet på nogle af de kasser, som normalt varetager ufaglærtes
interesser. Jeg har oplevet de ikke ville have hjælperne i kassen og/eller
nærmest forsøgte at presse dem til at droppe jobbet. Nogle hjælpere
har haft jobbet som det første rigtige arbejde, typisk med det langsigtede
mål at søge uddannelse indenfor et af de bløde fag og de har haft
problemer med at finde en kasse, der ville have dem.

Da jeg mener det er torskedumt ikke at være i a-kasse og i øvrigt
fravælge muligheden for at få hjælp, hvis arbejdsgiveren opfører sig
som en idiot, så har jeg valgt at anbefale den kasse, som gerne vil
hjælpe, selv om det faktisk strider mod min overbevisning.

Jeg kender eksempler på den kristne kasse har hjulpet hjælpere og
flere af mine egne hjælpere har fået god og saglig information om
hjælperordningen - hensigt og mulige problemfelter for ansatte -
akkurat der.

> Jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi komme i tanke om at anbefale
> nogen at melde sig ind i den kristelige (ikke)fagforening.

Det kunne jeg heller ikke, hvis jeg kendte et alternativ.

Pt har jeg en smed og et postbud, der begge er blevet i deres faglige
kasser uden vrøvl, desuden har jeg en bager, der er skiftet til de
kristne og endelig studerende.

Det vigtigste for mig er at hjælperne kan få dagpenge, ligesom de vil
kunne få hjælp, hvis de skulle være uheldige at få en arbejdsskade,
eller får brug for hjælp til at banke mig på plads
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-05-02 00:29

Lotte M skrev:

>Det tænkte jeg s* nok

Er jeg virkelig så forudsigelig?

>Tidligere har jeg selv været fagligt aktiv og jeg mener faktisk stadig, at

Det ved jeg.

>man bør støtte den fagforening, der gør arbejdet for at skabe gode løn
>og arbejdsforhold på ens arbejdsplads/fagområde.

Hvilket udelukker kristeligt.

>Problemet vedr. hjælperordningen er, at området ikke er dækket af
>overenskomst og næppe heller vil blive det (i traditionel forstand *),

Det udelukker vel ikke overenskomst med arbejdspladsen?

>da selve ordningen derved risikerer at blive undermineret, med den
>konsekvens at brugerne vil miste den frihed, som er hele ideen med
>ordningen.

Hvilket vel i bund og grund er de erhvervsdrivendes indvending mod
fagforeninger generelt.

>Flere af mine hjælpere har haft ubehagelige oplevelser med
>fagforening/a-kasse, når de valgte at blive hjælpere. Ordningen er

Skyldes det måske, at afdelingen kender for lidt til det område?

>en torn i øjet på nogle af de kasser, som normalt varetager ufaglærtes

Det kan jeg faktisk godt forstå. Alle 'normale' regler sættes ud af
kraft i et snuptag.

>har haft jobbet som det første rigtige arbejde, typisk med det langsigtede
>mål at søge uddannelse indenfor et af de bløde fag og de har haft
>problemer med at finde en kasse, der ville have dem.

Mon afdelingen har betragtet det mest som et led i en uddannelse?

>Da jeg mener det er torskedumt ikke at være i a-kasse og i øvrigt

Klart.

>fravælge muligheden for at få hjælp, hvis arbejdsgiveren opfører sig

Hmm. Hjælp og kristeligt.

> [...]
>flere af mine egne hjælpere har fået god og saglig information om
>hjælperordningen - hensigt og mulige problemfelter for ansatte -

Der findes da sikkert dygtige faglige folk dér også. Brådne kar i alle
lejre du ved.
Du er da ikke i tvivl om, at for hvert eksempel på flot behandling,
kan der fint findes 5 på det modsatte?

>Det kunne jeg heller ikke, hvis jeg kendte et alternativ.

Så må der jo laves et alternativ. Det ligner da et
organisationsspørgsmål, som alle de forskellige former for
invalideforeninger burde tage op med fagbevægelsen.

>Pt har jeg en smed og et postbud, der begge er blevet i deres faglige

Godt med lidt faglig stolthed.

>kasser uden vrøvl, desuden har jeg en bager, der er skiftet til de
>kristne og endelig studerende.

Den bager ville jeg jo fyre.
Jeg ville ikke ansætte uorganiseret personale.

>Det vigtigste for mig er at hjælperne kan få dagpenge, ligesom de vil
>kunne få hjælp, hvis de skulle være uheldige at få en arbejdsskade,

Gode argumenter.

>eller får brug for hjælp til at banke mig på plads

Og der vil en 'rød' fagforening være svaret. De kristelige svinger sig
måske op til en bøn, men noget effektivt vil jeg simpelthen se for at
tro det.
Alle de steder jeg kender til, har de kristelige været skruebrækkere
og løntrykkere. De er sølle og usolidariske. De tager gerne de
fordele, vi andre har kæmpet for.
Jæ ka et li dem.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 14-05-02 18:40

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

Snip>>

> [...]
> Alle de steder jeg kender til, har de kristelige været skruebrækkere
> og løntrykkere. De er sølle og usolidariske. De tager gerne de

Nu må jeg blande mig! Jeg er ikke medlem af en fagforening mere. Den sidste
jeg var med i, havde en formand, der sagde at når han blev valgt ind i
folketinget, ville han da sk... på sine medlemmer og ja han er
socialdemokrat. Mage til pampervælde skal man da lede længe efter.
Socialdemokratiet (hvilket misvisende navn) er en sammenspist forsamling af
rygklappere som sjælden set. De sørger for at hytte deres eget skind,
derefter deres familie og derefter vennerne.
>Jæ ka et li dem.
Jeg ka' heller ikke li' "socialakrobater".

Thorsten

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-05-02 19:41

Thorsten Laursen skrev:

>folketinget, ville han da sk... på sine medlemmer og ja han er

Endelig en ærlig mand.

>socialdemokrat. Mage til pampervælde skal man da lede længe efter.

Som medlem er der jo god mulighed for at påvirke beslutningerne i
fagforeningen. Man skal ikke stikke snuden meget frem for at komme i
bestyrelsen.

>Jeg ka' heller ikke li' "socialakrobater".

Jeg har været medlem af en fagforening det meste af livet.
Jeg har været i bestyrelsen i flere afdelinger.
Jeg har fanme aldrig været socialdemokrat.

Lad os nu huske, vi er i handicapgruppen. Ikke i politik.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 14-05-02 20:36

> [...]
> Jeg har fanme aldrig været socialdemokrat.
>
> Lad os nu huske, vi er i handicapgruppen. Ikke i politik.
Godt ord igen, men du startede..... som den ene dreng sagde til den anden.
;)

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-05-02 01:50

Thorsten Laursen skrev:

>Godt ord igen, men du startede..... som den ene dreng sagde til den anden.

Næhnej. Det begyndte med, at du svarede på det jeg sagde.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : .::[ Bruno Langholm ~

Dato : 16-05-02 08:47

Uanset hvorhen i regner med jeres kamp om regering fører hen. Så vil jeg
gerne sige tak for ALLES svar - de har hjulpet mig/os rigtig meget.

Mvh Bruno

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-05-02 22:02

..::[ Bruno Langholm ]::. skrev:

>Uanset hvorhen i regner med jeres kamp om regering fører hen. Så vil jeg

Ingen steder da.

>gerne sige tak for ALLES svar - de har hjulpet mig/os rigtig meget.

Det var jo netop ideen med 'kampen'. Det skulle frem, at der er flere
meninger om den slags.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 18:02

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev :

> Er jeg virkelig så forudsigelig?

Tsk, jo, på visse områder

> Hvilket udelukker kristeligt.

I mange tilfælde Ja!

> Det udelukker vel ikke overenskomst med arbejdspladsen?

Vedrørende hjælperordningen er der det problem, at brugeren formelt er
arbejdsgiver, men kommunen (og amtet) sidder på pengekassen.

Med mindre brugeren skal hæve af husholdningskassen har vedkommende
ikke mulighed for at bestemme hvad vedkommende vil give i løn og tillæg,
ejheller hvor masnge timer vedkommende ønsker at råde over - faktisk kan
brugeren kun bestemme hvordan vagtplanen skal udformes og hvordan
arbejdet skal tilrettelægges.

Der er altså hundredevis af formelle arbejdsgivere uden reel beslutnings-
kometance, en lang række kommuner og amter med den løbende kompetance
og ministeriet/regeringen som den egentlige beslutningstager. Derfor er det
også svært at lave en overenskomst - for hvem skal have forhandlingsretten?
Og det er hundesvært at fastsætte regler (bortset fra den økonomiske del)
uden brugerne mister den frihed, som er helle ideen med ordningen, som
giver os mulighed for at leve et selvstændigt liv.

Jeg ser gerne hjælperne får bedre forhold, men jeg vil dælme være ked af at
få ringere frihed til at lave aftaler med mine hjælpere, om vagtlængder, ugenligt
timetal, pauser, forplejning mv.

> Hvilket vel i bund og grund er de erhvervsdrivendes indvending mod
> fagforeninger generelt.

Jo, men der er f* forskel på om det er bundlinien, eller menneskers frihed
til selv at bestemme hvornår de skal i seng og på toilettet, der står på spil.

DSI arbejder vist på at finde et forslag til en løsning, men i den anden
ende må hjælperne s* også komme i arbejdstøjet og finde en organisation
der vil have dem, selv om omstændighederne i jobbet er særegne.

> Skyldes det måske, at afdelingen kender for lidt til det område?

Det skyldes faggrænserytteri, ligesom afdelingerne af principielle grunde
er imod ordningen. SID, FOA og KAD kender s* godt hjælperordningen.

> Det kan jeg faktisk godt forstå. Alle 'normale' regler sættes ud af
> kraft i et snuptag.

Visse arbejdsmiljøregler er tilsidesat, ja, men det er ikke nødvendigvis et
onde. Nogle kan ikke leve med de lange vagter, men mange synes netop
hjælperjobbet giver både frihed og "mening" og selv om lønnen ikke er
skyhøj, er den ikke direkte dårlig, hvis man sammenligner med hvad andre
i "bløde" erhverv får. Ikke at det skal være et forsvar for de generelt lave
lønninger, blot at ordningen ikke er /så/ skodagtig, som den ofte får skyld
for at være. Arbejdstagere er jo også forskellige og en del værdsætter
faktisk præmisserne i hjælperjobbet.

Jeg ser gerne at brugerne uddannes til at være arbejdsgivere og kommunerne
bliver bedre til at følge op og støtte, når brugere ikke er gode til at forvalte
arbejdsgiverrollen. Omvendt at der skal være hjælp at hente, når brugere
har været uheldige og få ansat et kedeligt element - som det er nu, er der ikke
megen hjælp at hente.

> Mon afdelingen har betragtet det mest som et led i en uddannelse?

Nej, det er modvilje. At være hjælper på fuld tid er jo et regulært job, med
en regulær løn. Hjælpere skal naturligvis have mulighed for at optjene/bevare
dagpengeret, som alle andre, uanset om de har det langsigtede mål at tage en
uddannelse. Hjælpere der er under uddannelse og modtager SU, får jo
modregnet timer over et vist antal i SU'en - de kan ikke optjene dagpenge
og vælger som regel at være ude af "kassrerne" uder uddannelsen.

> Hmm. Hjælp og kristeligt.

Min erfaring er det fungerer og jeg har ikke kendskab til nogen, der har
oplevet at kassen ville missionere, eller på anden vis luftede det kristne
budskab.

At anbefale hjælpere de rigtige fagforeninger, vil efter min erfaring være
at "svinge med fanen" for at snuble i snoren..... jeg kan ikke anbefale
foreninger, hvor hjælperne får beskeden "du kunne bare lade være at tage
det job", fremfor den hjælp de behøver og har betalt for.

> Du er da ikke i tvivl om, at for hvert eksempel på flot behandling,
> kan der fint findes 5 på det modsatte?

Helt ærligt /ingen/ af de hjælpere jeg kender til, som har været medlemmer
hos de kristne, har haft noget skidt at sige - det kan naturligvis være held, at
afdelingen her er særligt god - det kan jeg ikke vide, men jeg ser ingen grund til
ikke at anbefale dem, når hjælperne ikke kan blive medlemmer andre steder,
eller føler sig nedgjort og dårligt behandlet.

> Så må der jo laves et alternativ. Det ligner da et
> organisationsspørgsmål, som alle de forskellige former for
> invalideforeninger burde tage op med fagbevægelsen.

Der har været tilløb til det. Jeg tror problemet er, at det kun er de færreste,
der er hjælpere i en længere årrække, ligesom de unge generelt ikke er
interesserde i faglige spørgsmål - enhver er sin egen lykkes smed! Mange
unge i dag er slet ikke i a-kasse/fagforening, de tror vist de er usårlige, altid
vil kunne finde et job og ikke vil få problemer de ikke selv kan løse. (nå, men
den sidste bemærkning hører vist hjemme i dk.politik)

> Godt med lidt faglig stolthed.

Ja da...

> Jeg ville ikke ansætte uorganiseret personale.

Der findes jo ikke en faglig organisation!

> Og der vil en 'rød' fagforening være svaret.

I teorien, men ikke i praksis - mig bekendt er der ikke en "rød" fagforening,
som ønsker hjælperne. Eller rettere, de vil gerne have hjælperne, hvis de
vælger et andet job.

> De kristelige svinger sig
> måske op til en bøn, men noget effektivt vil jeg simpelthen se for at
> tro det.

Sjovt nok, en af de dygtigste socialrådgivere jeg kender, er ansat hos de
kristne (ikke i mt område).

> Alle de steder jeg kender til, har de kristelige været skruebrækkere
> og løntrykkere. De er sølle og usolidariske. De tager gerne de
> fordele, vi andre har kæmpet for.

Jeg synes ikke man kan klandre foreningen - de dækker et behov og hvad
hjælperne angår - og måske andre marginale fagområder ligeså - et behov,
som andre ikke er vilde med at røre ved.
..
> Jæ ka et li dem.

Jeg bryder mig ikke om "kolleger", der ikke vil støtte det faglige fællesskab!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 18:02

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 18:02

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-05-02 22:47

Lotte M skrev:

>Vedrørende hjælperordningen er der det problem, at brugeren formelt er
>arbejdsgiver, men kommunen (og amtet) sidder på pengekassen.

Her fra sidelinien ligner du/i nu mere værkføreren end arbejdsgiveren.

>brugeren kun bestemme hvordan vagtplanen skal udformes og hvordan
>arbejdet skal tilrettelægges.

Værkførerarbejde.

>Der er altså hundredevis af formelle arbejdsgivere uden reel beslutnings-

Vel også typisk formandens arbejde.

>også svært at lave en overenskomst - for hvem skal have forhandlingsretten?

Kommunen (hvis du er værkfører).

>Jeg ser gerne hjælperne får bedre forhold, men jeg vil dælme være ked af at
>få ringere frihed til at lave aftaler med mine hjælpere, om vagtlængder, ugenligt
>timetal, pauser, forplejning mv.

Uden sammenligning i øvrigt gælder der jo også specielle regler for
organiserede fiskere.

>Jo, men der er f* forskel på om det er bundlinien, eller menneskers frihed
>til selv at bestemme hvornår de skal i seng og på toilettet, der står på spil.

Ja.

>DSI arbejder vist på at finde et forslag til en løsning, men i den anden
>ende må hjælperne s* også komme i arbejdstøjet og finde en organisation
>der vil have dem, selv om omstændighederne i jobbet er særegne.

De er jo som regel 'børn' i faglig henseende, som jeg ser det.
De kender ikke klassekampen.

>Det skyldes faggrænserytteri, ligesom afdelingerne af principielle grunde
>er imod ordningen. SID, FOA og KAD kender s* godt hjælperordningen.

Det er svært at være fagforening i disse tider.

>Visse arbejdsmiljøregler er tilsidesat, ja, men det er ikke nødvendigvis et
>onde. Nogle kan ikke leve med de lange vagter, men mange synes netop

Det er nok 'et onde' i fagforeningssammenhæng.
Frihed _lighed_ og broderskab har trange kår, med for mange
individuelle ordninger.

>for at være. Arbejdstagere er jo også forskellige og en del værdsætter
>faktisk præmisserne i hjælperjobbet.

Jeg er slet ikke i tvivl.
Fagforening og individuel har det bare ikke godt sammen.

>Jeg ser gerne at brugerne uddannes til at være arbejdsgivere og kommunerne

Var det ikke bedre at uddanne brugeren til værkfører/mellemleder og
lade kommunen være arbejdsgiveren?

>Nej, det er modvilje. At være hjælper på fuld tid er jo et regulært job, med

Du har nok ret.
Jeg oplever bare, at 'almindelige' mennesker ser hjælperjobbet som 'en
let tjent lommeskilling' i retning af babysitterjobs.

En bekendt, som for nylig søgte invaliderente, tog et hjælperjob for
nylig.
Hun sagde 'for satan da et slæb, jeg anede sgisme da ikke at....'.

>en regulær løn. Hjælpere skal naturligvis have mulighed for at optjene/bevare
>dagpengeret, som alle andre, uanset om de har det langsigtede mål at tage en

Helt enig.

>Min erfaring er det fungerer og jeg har ikke kendskab til nogen, der har
>oplevet at kassen ville missionere, eller på anden vis luftede det kristne
>budskab.

Det har jeg heller ikke. Derimod med det 'konservative'.

> [...]
>foreninger, hvor hjælperne får beskeden "du kunne bare lade være at tage
>det job", fremfor den hjælp de behøver og har betalt for.

Det der ligner da guf for en vågen journalist.
De findes måske heller ikke mere.

>Helt ærligt /ingen/ af de hjælpere jeg kender til, som har været medlemmer
>hos de kristne, har haft noget skidt at sige - det kan naturligvis være held, at
>afdelingen her er særligt god -

Eller at der ingen særlige problemer har været.

> [...]
>der er hjælpere i en længere årrække, ligesom de unge generelt ikke er
>interesserde i faglige spørgsmål - enhver er sin egen lykkes smed! Mange

Dem kender jeg. De græder ofte.

>unge i dag er slet ikke i a-kasse/fagforening, de tror vist de er usårlige, altid
>vil kunne finde et job og ikke vil få problemer de ikke selv kan løse.

Tro mig. Nedturen er stejl, når det brænder på.

>Der findes jo ikke en faglig organisation!

Egentlig vil jeg mene, at SiD er stedet, når der ikke er andre.

>Sjovt nok, en af de dygtigste socialrådgivere jeg kender, er ansat hos de
>kristne (ikke i mt område).

Pudsigt.

>Jeg synes ikke man kan klandre foreningen - de dækker et behov og hvad

Det gør jeg såmænd heller ikke. De skal bare ikke opfattes som en
fagforening. Det er et fællesforbund. FDB, grundejerforeninger og
elevråd dækker også et behov.

>hjælperne angår - og måske andre marginale fagområder ligeså - et behov,
>som andre ikke er vilde med at røre ved.

Måske burde de kristelige arbejde for fagforening til hjælperne.

www.kajsvenningsen.dk/