Nemmeste newbie desktop Linux-distribution~
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-02 14:32

Hej.

Er det stadig Mandrake der er det svar på en nem newbie desktop
Linux-distribution, der installeres og spiller så simpelt som muligt -
og hvor cd'erne kan downloades (nu og frit)?

Er RedHat 7.3 tæt på, eller hvordan ser opløbet ud for tiden?

Af religiøse årsager ville jeg helst have en Gnome desktop til dem; det
har Mandrake ikke, eller?

Simpel installering/integrering af OpenOffice er også et ønske, så det
må gerne faktoreres ind i evt. svar.

Mvh.

--
"What would you call the creation of the universe?" Adam Sjøgren
"The horrendous space KABLOOIE!" asjo@koldfront.dk

Fra : DUdsen

Dato : 10-05-02 16:28

Adam Sjøgren wrote:

> Hej.
>

> Er det stadig Mandrake der er det svar på en nem newbie desktop
> Linux-distribution, der installeres og spiller så simpelt som muligt -
> og hvor cd'erne kan downloades (nu og frit)?

Der er en række mandrake og S.U.S.E lader dog til at værre de mest robuste

> Er RedHat 7.3 tæt på, eller hvordan ser opløbet ud for tiden?

> Af religiøse årsager ville jeg helst have en Gnome desktop til dem; det
> har Mandrake ikke, eller?

mandrakke kommer med alt også Gnome de har dog sat kde som default det vil
sige at hvis man bare klikker sig igennem instalationen uden at læse får
man kde men man kan vælge gnome.

> Simpel installering/integrering af OpenOffice er også et ønske, så det
> må gerne faktoreres ind i evt. svar.

Her skal du nok over i S.U.S.E men den kommersielle version af mandrake
kommer også med staroffice6.0

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 10-05-02 19:55

Adam Sjøgren wrote:
> Hej.
>

> Er det stadig Mandrake der er det svar på en nem newbie desktop
> Linux-distribution, der installeres og spiller så simpelt som muligt -
> og hvor cd'erne kan downloades (nu og frit)?

En nybegynder ( den almindelige hr. Jensen edb-bruger) bør købe sig en
"færdigpakke" til bare 400 kr ( suse, mandrake , redhat).

Det giver en uhyre simpel installation af alt hvad linuxverdenen
begærer, på ca ( max) i time. Det giver en flot samling manualer man kan
lære af ( suse: ca 800 sider).

Det giver 3 måneders gratis support. Ikke så ringe at have hvis man
f.eks har et "on-board-lydkort" der driller.

Det giver garanti for succes i overgangen til linux.

Og så støtter det udviklingen af software.

Folk med edbtalent skal starte med debian?o)

Hilsen Claus Larsen

Fra : Thomas Johansen

Dato : 11-05-02 08:26

Lycoris er den letteste. Se her http://www.lycoris.com

> Af religiøse årsager ville jeg helst have en Gnome desktop til dem; det
> har Mandrake ikke, eller?

Tja, den inkluderer Lycoris ikke. Lycoris er rettet mod desktoppen

> Simpel installering/integrering af OpenOffice er også et ønske, så det
> må gerne faktoreres ind i evt. svar.

Er der noget i vejen for at downloade OpenOffice her :
http://www.openoffice.org

og installere efter denne faq:

http://www.linuxin.dk/artikler/vis_artikel.php?id=49

//TJ

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-05-02 13:21

Adam Sjøgren wrote:

> Hej.
>

> Er det stadig Mandrake der er det svar på en nem newbie desktop
> Linux-distribution, der installeres og spiller så simpelt som muligt -
> og hvor cd'erne kan downloades (nu og frit)?

Svaret var og er stadig SuSE Linux....ganske billig (400kr for Personal
Edition og 635kr for Professional edition) og solid - det er så ikke til at
hente ISO'er, men filerne kan hentes (version 8.0 er vist ikke endnu lagt
ud, men er lige på trapperne). At købe distributionen er at foretrække,bla
for de lidt over 1000 siders dokumentation man får med er ganske udemærket.
Se <http://www.suse.dk> og
<http://www.linuxin.dk/artikler/vis_artikel.php?id=60> for en anmeldelse af
SuSE 8.0 Pro.
Det skal lige siges at der med SuSE 8.0 er sket en bette bøf eller to, der
gør at det første du skal gøre er at foretage en online update (Kan gøres
med ganske få klik)

Ellers er der Mandrake, der er smallere, mere skrøbelig...
Her kan det også anbefales at melde sig ind i i deres lille klub, da det
kan sikre Mandrake's fortsatte eksistens.

> Er RedHat 7.3 tæt på, eller hvordan ser opløbet ud for tiden?

Rødhætte er way off....
Af de distributioner jeg har haft fingrene i (Lige Fra Slackware til COrel
Linux OS) er det faktisk kun Rødhætte der har givet problemer.... De er ej
heller så markedsdominante mere som det påstås, de har dog et godt navn og
forstår at positionere sig overfor pressen.

> Af religiøse årsager ville jeg helst have en Gnome desktop til dem; det
> har Mandrake ikke, eller?

Nå du mener ikke at du har behov for .NOT integration

> Simpel installering/integrering af OpenOffice er også et ønske, så det
> må gerne faktoreres ind i evt. svar.

Går fint med SuSE, foretrækker dog at benytte KOffice!

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Linux User # 148303