Afgrænsning af MC
Fra : Thomas

Dato : 10-05-02 14:08

Hejsa
Jeg er ved at lave et bilspil og er kommet lidt i problemer.

Jeg har et MC med en vej + et MC med en bil.

Bilen kan styres med piletasterne - men kan man ikke sætte x+y
koordinater på så bilen ikke kan køre ud af "vejen" - så den ikke
kan komme længere ud end til kanten af vejen??

Mvh

Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Brian Andersen

Dato : 11-05-02 16:53

> Bilen kan styres med piletasterne - men kan man ikke sætte x+y
> koordinater på så bilen ikke kan køre ud af "vejen" - så den ikke
> kan komme længere ud end til kanten af vejen??

Svinger vejen, så kanten af vejen hele tiden ændrer sig, eller er det lige
ud ad landevejen??

/Brian

Fra : Thomas

Dato : 11-05-02 17:53

Brian Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:

> Svinger vejen, så kanten af vejen hele tiden ændrer sig, eller er det lige
> ud ad landevejen??
>
> /Brian

Det er bare lige ud

Fra : Brian Andersen

Dato : 11-05-02 23:19

> Det er bare lige ud

Nåh, men så kan det vist klares ret simpelt. Du finder den x værdi, som
bilen ikke må komme under i venstre side og den x værdi, som bilen ikke må
komme over i højre side.

Du har vel et actionscript, som siger, at fx når "piletast til venstre"
trykkes ned, så rykkes bilen fx 5 px til venstre. Så sørger du bare for at
opbygge et script, der tjekker, at bilen ikke kommer for langt til venstre.
Noget i stil med:

if (_x._root.bil<=100) {
setProperty(_root.bil, _x, 100);
} else {
setProperty(_root.bil, _x, (x._root.bil)-5);
}

Oversat betyder det, at hvis x værdien af bilen er under eller lig med 100,
så sættes den til 100. Ellers rykkes den 5 pixel mod venstre.

Noget i samme stil kan du lave i højre side af dit bilspil. Og hvis
y-værdien varierer, så kan du lave samme øvelse med y-værdierne.

/Brian

Fra : Thomas

Dato : 12-05-02 20:12

Hej Brian