Brendstrup ??
Fra : Jytte Thrane

Dato : 10-05-02 13:06

Jeg har i folketællingen 1845 Haderslev Købstad fundet en person, hvor
fødestedet er opgivet til at være "Brendstrup Amt Hadersl."
Eneste Brendstrup jeg kan finde er ved Århus. I en kirkebog har jeg set hans
fødested opgivet som "Gram Gods i Slesvig".
Er der nogen der har et bud på en lokalitet i det sønderjyske som kan ligne
Brendstrup lidt ??

venlig hilsen på en dejlig forårsdag Jytte Thrane

Fra : Arne Eckmann

Dato : 10-05-02 13:21

On Fri, 10 May 2002 14:05:34 +0200, "Jytte Thrane"
<jjhornum@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>fødested opgivet som "Gram Gods i Slesvig".
>Er der nogen der har et bud på en lokalitet i det sønderjyske som kan ligne

Det skulle da lige være Brændstrup ved Gram

Jeg scanner lige et udsnit og lægger det i Binær

mvh
Arne

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 10-05-02 13:34

"Jytte Thrane" <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ligne
> Brendstrup lidt ??
>
> venlig hilsen på en dejlig forårsdag Jytte Thrane

En soudex-søgning på www.Krabsen.dk gav følgende i Haderslev amt:

Brændbjerg, Hoptrup
Brændbjerg, Øsby
Brændstrup, Rødding
Brændstrup Østermark, Rødding
Brøndlund, Nustrup
Brøndlundgård, Nustrup
Bramdrup, Moltrup
Branderup, Branderup
Branderup Østermark, Branderup
Branderup Dal, Branderup
Branderup Hede, Branderup
Branderup Kådnere, Branderup
Branderup Mølle, Branderup
Branderup Mark, Branderup

Venlig hilsen
Helmer Christiansen

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 10-05-02 20:10

Jytte Thrane wrote:

> [...]
> Brendstrup lidt ??
>
> venlig hilsen på en dejlig forårsdag Jytte Thrane

Når det er Gram Gods i Slesvig, kan der vist kun være tale om Brændstrup
(Brendstrup) et par km nord for Gram Gods. Brændstrup er så vidt jeg
husker på et tidspunkt overført fra Gram til Rødding sogn. Det samme
gælder for det kommunale tilhørsforhold, hvilket for et par valg siden
gav lidt røre lokalt, da der ikke var et afstemningsted i Brændstrup. I
samme åndedrag kan jeg nævne, at der er et lokalhistorisk arkiv i
Brændstrup, som tager sig af den del af Rødding sogn, så derfor er der 8
lokalarkiver i kommunen, et til hver af de 7 sogne + altså Brændstrup!

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Jytte Thrane

Dato : 11-05-02 10:25

Hej

Mange tak til jer alle tre for svarene. Ja selvfølgelig er det da
Brændstrup. Det er jo så indlysende at det er helt pinligt at jeg spurgte.
Jeg havde både ledt på et kort og været inde på Krabsens hjemmeside, men
åbenbart alligevel overset det, måske mest, oplagte sted.
Men sådan går det forhåbentlig også for I andre en gang imellem

venlig hilsener fra Jytte Thrane