Deling af linux partion til mac
Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 10-05-02 00:56

Hej NG...
Er det muligt, måske via Samba, at tilgå en partion på linux maskine fra
en Mac?

--
Mvh. Martin Skou

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-08-02 01:36

> Hej NG...
> Er det muligt, måske via Samba, at tilgå en partion på linux maskine fra
> en Mac?

Hvis det er på samme computer, så kan du mounte en HFS pat.
under linus, men ikke en HFS+

jeg kender ikke til en metode hvorpå du kan mounte en linus pat. (ext2/3)
under hverken classik el. osx, men både OSX og linus kender UFS
så det kunne måske være en løsning

Hvis det er mellem to computere, kan jeg klart anbefale samba
jeg bruger selv samba, mellem en linus PC og en OSX Mac
og har læst det er hurtiger end novell`s NFS
jeg ved så ik` med AFS, det er vist ikke inkludere i de mest alm.
linus pakker som bl.a. Redhat
i øvrigt kan du få samba til mange platforme, jeg bruger samba på
AmigaOS,QNX,OSX,MacOS, og selvf. linus

Regards Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-08-02 11:56

Lasse Jensen <and0806@yahoo.d--k> writes:

> jeg bruger selv samba, mellem en linus PC og en OSX Mac

Gider du ikke lige opridse hvordan du gør?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-08-02 11:56

> Gider du ikke lige opridse hvordan du gør?

Nej. jeg gider give dig en grundig, beskrivelse
jeg skal bare vide præsis hvad dit problem er ?

vi er jo her for at hjælpe hinanden, right ?

Regards Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-02 12:46

Lasse Jensen <and0806@yahoo.d--k> writes:

> jeg skal bare vide præsis hvad dit problem er ?

Gerne.

Jeg har en Mac med OS X og ingen samba nogen steder. Jeg vil gerne
have en fornuftig konfiguration med samba i luften så jeg kan se mit
hjemmekatalog på serveren som kører Solaris.

Jeg har håndsret over alle maskiner, inklusiv DNS serveren.

Hvad er dine erfaringer?

Fra : Kent Friis

Dato : 07-08-02 13:33

Den 07 Aug 2002 13:46:24 +0200 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

>Gerne.
>
>Jeg har en Mac med OS X og ingen samba nogen steder. Jeg vil gerne
>have en fornuftig konfiguration med samba i luften så jeg kan se mit
>hjemmekatalog på serveren som kører Solaris.

Jeg ville nærmere bruge NFS, Samba er beregnet på windows-maskiner, og
er lige så besværligt at sætte op som et windows netværk (dvs. man skal
helst være både MCSE og unix-mand), og imellem OSX og Solaris får du
problemerne i begge ender med at lære den at snakke windows'sk.

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-02 13:42

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-08-02 13:12

> Jeg har en Mac med OS X og ingen samba nogen steder. Jeg vil gerne
> have en fornuftig konfiguration med samba i luften så jeg kan se mit
> hjemmekatalog på serveren som kører Solaris.

OT. er SolarisOS også en open posix, sys5 el.bsd ??

Jeg har ingen erfaring med solaris, men samba er samba
du installer en samba pakke på din solaris
hvis den skal serve skal du køre smbd og nmbd
smbd bruger smb.conf som kan laves med SWAT
SambaWebAdminTool
eller redigeres manualt "the unix way"
der følger en default smb.conf med i alle samba pakker
der skal ikke laves meget om
dine shares, dit netbiosname ,workgroup og måske noget med æøå
så skulle det som standardt virke
du skal ikke lade dig forvirre af alle de mange paremetre + options

Som jeg forstår. vil du mount et solaris-share under osx
altså din solaris er filserver
OSX kan ikke probe et share, som windows kan
så du skal vide præsis hvad det hedder
lad os lege jeg har lavet mount point på min windows eks.
c:shared/data/billeder og min windows har netbios navnet "gates"
og mit share hedder "billeder"
så skal du fra Finder gå op i "GO->Connect to server"
og selv skrive adrassen "SMB://gates/billeder"
man behøver vist ikke netbios, men det er praktisk
"SMB://192.168.1.45/billeder" virker vist også

det var import til OSX, hvis du vil exporter fra OSX
skal du bruge "OSX server" da OSX kun kan importere
jeg ved ikke om der er kommet en samba pakke til OSX ?
men den er indbygget i OSXserver10.1

SWAT findes ikke på OSX heller ikke OSXserver, da apple selv
har lavet en sambaGUI under OSXserver, noget med "windows service"
jeg bruger selv OSXserver
et par samba filer under OSXserver

/usr/sbin/smbd
/usr/sbin/nmbd
/etc/smb.conf
/sbin/mount_smbfs

det er svært at nå helt rundt her men,
lad mig høre hvis du støder på problemer.

har du lyst og tid
så lav en sammenligning mellem Samba og NFS
jeg har KUN LÆST at samba er hutiger end NFS
ingen personlig erfaring
NFS fås også til næsten alle OS`er
selv min personlige favorit, AmigaOS :) jubii...
en ting er sikkert samba er klart hurtiger end FTP

Regards Lasse