Newtonian
Fra : Karen

Dato : 09-05-02 19:24

Hej,
hvis en væske er non-newtonian, hvad er den så?

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Thomas Doktor

Dato : 09-05-02 20:13

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> wrote in message
> Hej,
> hvis en væske er non-newtonian, hvad er den så?
>
> --
> Karen
> http://www.altforsejt.dk

Jeg mener det er en væske hvis' viskositet ikke er den samme i hele væsken.
Den opfører sig derfor heller ikke som gængse væsker.

Mvh
Thomas Doktor

Fra : T. Liljeberg

Dato : 10-05-02 05:33

On Thu, 09 May 2002 20:23:57 +0200, Karen <cowboyhat@sol.dk> wrote:

>hvis en væske er non-newtonian, hvad er den så?

Så du også Jay Leno igår?
Der var en demonstration af to forskellige non-Newtonian væsker.

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 10-05-02 08:52

Karen <cowboyhat@sol.dk> writes:

> Hej,
> hvis en væske er non-newtonian, hvad er den så?

Lad os kigge på et fysikforsøg hvor vi placerer en væske, så den
udfylder rummet mellem to parallelle plader. Vi kan nu lave et forsøg,
hvor vi holder den nederste plade konstant og bevæger nu den øverste
plade med konstant hastighed (således at afstanden mellem pladerne er
konstant), nu kan man måle hvor meget kraft der skal til at trække i
den øverste plade.

---------------- -> plade
################ væske
---------------- plade

Den nødtvendige kraft F afhænger af hvilæken væske vi har placert
mellem pladerne. Den selvfølgelig afhængig af pladernes areal og
afstanden mellem pladerne, men det er ikke så vigtigt for denne snak.
I øvrigt regne jeg med at væsken og pladerne er masseløse og systemet
er i enstabil tilstand osv..

I en Newtonsk væske vil det gælde at den nødtvendige kraft er
proportional med hastigheden.

F = konst * v

Der findes forskellige interessant klasser af ikke Newtonske
væsker. Her er et (lidt tilfældigt) link Jeg fandt på Google..

http://www.svce.ac.in/~msubbu/FM-WebBook/Unit-I/NonNewtonian.htm

Forresten opfører vandige opløsninger af Maizena sig meget skægt. Der
er nogle ikke-lineære ikke Newtonske effekter, som jeg ikke helt kan
huske detaljerne om, men hvis man tager en klump vandigt opløst
Maizena og nulrer den mellem hænderne, så vil den blive tyktflydende.

PS: For en god ordens skyld: Her var min søgning på Google:
http://www.google.com/search?q=newtonian+liquid+%22lecture+notes%22&hl=en&sa=n&oq=newtonian+liquid+%22lecure+notes%22
--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Karen

Dato : 10-05-02 14:14

On 10 May 2002 09:51:55 +0200, Niels Langager Ellegaard
<gnalle@ruc.dk> wrote:

> [...]
>plade med konstant hastighed (således at afstanden mellem pladerne er
>konstant), nu kan man måle hvor meget kraft der skal til at trække i

Hehe, lige præcis det eksempel jeg sidder og stirrer mig blind på i
min fysiologibog..nu forstår jeg det!

Og nej - det var ikke pga Jay Leno :)

Takker ..:)

--