'Variety'
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 09-05-02 18:01

I matematisk sammenhæng er jeg stødt på begrebet 'real algebraic
varieties'.
Hvorledes oversættes 'variety' i denne sammenhæng?

FUT: dk.kultur.sprog

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : N/A

Dato : 09-05-02 22:43

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 09-05-02 22:43

Jesper Petersen <u943254@daimi.au.dk> wrote:
> Variety -> varietet.

Tak for svarene/'svaret', som var både éntydigt og i og for sig ret
nærliggende! :)

Dog er jeg aldrig stødt på begrebet 'varietet' ifm. matematik - så hvad
med en kort (hvis muligt?) udlægning af begrebet 'reelle algebraiske
varieteter'?

XFUT: dk.videnskab

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Søren Galatius Smith

Dato : 10-05-02 10:43

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) writes:

> Dog er jeg aldrig stødt på begrebet 'varietet' ifm. matematik - så hvad
> med en kort (hvis muligt?) udlægning af begrebet 'reelle algebraiske
> varieteter'?

Én af flere mulige definitioner (denne kan kaldes en lukket affin
varietet, hvis man vil skelne den fra andre definitioner): En varietet
over et legeme k er en delmængde V af k^n = k×...×k på formen

{(x_1,...,x_n)| 0 = f_1(x_1,...,x_n) = f_2(x_1,...,x_n) = ... =
f_m(x_1,...,x_n) }

for polynomier f_1,...,f_m med koefficienter i k, i n variable. Altså
alting på formen de fælles nulpunkter for en bunke polynomier.

For k=R, de reelle tal, ved man så hvad en reel (algebraisk) varietet
er.

Grunden til ordet "algebraisk" er, at man i tilfældene k=R og k=C, de
komplekse tal, også har analytiske varieteter, hvor man også har lov
til at lade f_m'erne være analytiske funktioner, ikke blot
polynomier. Det er sikkert derfor, forfatteren har skrevet
"algebraisk" for at undgå misforståelser.

Søren

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-05-02 22:28

Søren Galatius Smith <galatius+usenet@imf.au.dk> wrote:
> [...]
> polynomier. Det er sikkert derfor, forfatteren har skrevet
> "algebraisk" for at undgå misforståelser.

Tak skal du have....den forklaring vil jeg tygge videre på i de lange
vinteraftener! :)

--
med venlig hilsen
Hans