Handicap Hjælper - VILDE KRAV !!! HJÆLP !!~
Fra : .::[ Bruno Langholm ~

Dato : 09-05-02 17:21

Hejsa jeg arbejder som Handicap Hjælper og familen kræver 50,- i "madpenge"
pr. vagt a 24 timer.

Vi har 1 rum med et 45 watt tv der er defekt og 1 lampe og lukket varme.
Aftensmaden er "kasserolle" mad til hele familien.

Er det bare mig eller føler jeg bare at jeg betaler hele deres bilforsikring
og madforbrug???

Hvad er standarterne og hvor kan jeg finde regler for hvad der kan kræves af
en hjælper osv., da der er mange emner jeg / vi hjælpere finder total
urimelige. Så som at vi gør rent i hele huset hverdag.

Drengen er 19 og har muskelsvind, men er klar i hovedet :) ! Vi skal agere
som var vi ham, men pligterne overskrider hvad enhver teenager NOGENSINDE
har lavet når han bor hjemme.

Hjælp mig/os hvis du kan - det ville være rart ....

Tak på forhånd.

Venlig Hilsen Bruno Langholm
__________________________________________________________________ Bruno
Langholm ICQ#: 72123900 Current ICQ status: + More ways to contact me i See
more about me:

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 09-05-02 17:54

Enig....det lyder absurd - jeg aner ikke hvad der kræves af en
handicaphjælper, så jeg kan ikke besvare dine spørgsmål - men jeg vil da
ikke tro det omhandler rengøring - til dette har man jo "hjemmeplejen" '

Håber du finder et svar på dit spørgsmål

Venligst Mette

Fra : .::[ Bruno Langholm ~

Dato : 10-05-02 15:34

Hjælperne udrer sig over det. Vi ser det som et voksende problem da det er
moderen der bestemmer hvad vi skal lave. Idet vi skal agere som hans arme og
ben får han jo smidt forpligtelser i nakken. Vi har fået af vide at vi skal
forstå han skal virke som en normal ung fyr på 19 - og jeg kender ikke nogen
unge mennesker på 19 der vasker op efter familiens morgenmad, skal gøre
diverse rum rent hver dag, samt vaske gulv og vasketøj og ligge tøj sammen.

Er der ikke nogen faste linier for hjælpere og hvad man kan byde dem, for
det er jo klart at moderen vil have en klar finger med i spillet når en plan
skal ligges.

Jeg ved at der er alm standarter mht. rengøreing osv på jobbet - vil bare
gerne vide hvor man som hjælper kan sætte grænsen når man selv føler sig
udnyttet i diverse sammenhænge.

Skriv til mig evt over icq eller noget - jeg vil gerne høre fra andre der
jobber med det samme fag :)

Mvh Bruno Langholm.

Fra : Annette Skovbon

Dato : 11-05-02 23:22

Hej Bruno,
Du må tage en snak med hende.
Jeg er lige blevet tilbudt hjemmehjælp af kommunen i stedet for en
hjælper, og i deres udregninger står der rengøring af 71,5 KVM. Det må
hjemmehjælpen bruge 50 minutter på hver 14. dag. 10 min afstøvning, og
20 min støvsugning og 20 min. gulvvask,- jeg kan slet ikke få ordnet
tøj.
Håber ikke dette gør dig endnu mere forvirret, men jeg synes absolut
ikke det er rimeligt, at du skal være tjener for familien.
Går det ikke at tale med hende, må du henvende dig til deres kommune, og
tale med dem om det.
-Annette

Fra : Lotte M

Dato : 13-05-02 23:07

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev :

> Du må tage en snak med hende.

Enig, hvis du mener brugeren og mor.

> Jeg er lige blevet tilbudt hjemmehjælp af kommunen

Du kan /slet/ ikke sammenligne hjælperordningen med hjemmehjælp.
I hjemmeplejen vurderes rengøringsbehovet efter kommunens normer
(generelle serviceniveau), hvor hele ideen med hjælperordningen er, at
brugeren skal kunne definere sit behov og få hjælp derefter.

Handicappede er forskellige. Nogle er rodehoveder andre vil have gjort
rent ofte - det er blandt andre sådanne forskelle hjælperordningen skal
imødekomme.

> Håber ikke dette gør dig endnu mere forvirret, men jeg synes absolut
> ikke det er rimeligt, at du skal være tjener for familien.

En hjælper skal ikke være tjener! Vi ved dog ikke, om familien her bruger
hjælperne som tjenere, eller om den pågældende hjælper har andre normer
end familien. Hvis hjælperen selv er meget ung og bor i (kommer fra) en
familie hvor der ikke stilles krav, så er helt naturligt vedkommende reagerer
- det er blot ikke ensbetydende med at arbejdsgiverens krav er urimelige.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lotte M

Dato : 13-05-02 22:41

".::[ Bruno Langholm ]::." <naxx2000@mail.dk> skrev :

> Hjælperne udrer sig over det. Vi ser det som et voksende problem da det er
> moderen der bestemmer hvad vi skal lave.

Det er ikke unormalt, at "mor" bestemmer hvad et hjemmeboende ungt
menneske skal varetage af huslige opgaver.

> Er der ikke nogen faste linier for hjælpere og hvad man kan byde dem, for
> det er jo klart at moderen vil have en klar finger med i spillet når en plan
> skal ligges.

Det bekymrer mig at du slet ikke omtaler hvad brugeren mener. Du synes det
er forkert at "mor" bestemmer, men jeg får det indtryk, at du som hjælper
er mindst lige så villig til at tage over.

Hvis det unge menneske synes det er slemt at bo hjemme, så kan han flytte
hjemmefra - det vil næppe give mindre arbejde til hjælperne

> - vil bare
> gerne vide hvor man som hjælper kan sætte grænsen når man selv føler sig
> udnyttet i diverse sammenhænge.

Du skal naturligvis sige fra, men i yderste konsekvens kan det betyde
du må finde et andet job, hvis kernen i problemet er, at du og brugeren
(familien) har forskellige normer for rengøring og andret husligt arbejde.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lotte M

Dato : 13-05-02 22:27

"Mette B. Rahm" <robogirl@worldonline.dk> skrev :

> Enig....det lyder absurd - jeg aner ikke hvad der kræves af en
> handicaphjælper, så jeg kan ikke besvare dine spørgsmål - men jeg vil da
> ikke tro det omhandler rengøring - til dette har man jo "hjemmeplejen" '

Hvis man har hjælperordning, er det helt almindeligt at hjælperne
varetager huslige opgaver, i det omfang brugeren ikke selv magter
disse.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 14-05-02 22:51

> Hvis man har hjælperordning, er det helt almindeligt at hjælperne
> varetager huslige opgaver, i det omfang brugeren ikke selv magter
> disse.

Hmmm ok Nu har jeg jo aldrig slv haft hjælper - men derimod
hjemmeplejen - og jeg troede egentligt at hjælperen var der til at hjælpe
den handicappede som en slags ekstra arm/ben/muskler. Og at hjemmeplejen
(rengøringsservice) gik ind og tog sig af de mere huslige opgaver såsom
rengøring og tøjvask.

Det vil sige at han man hjælper er man ikke berettiget til
hjemmehjælp/rengørringsservice ?

- Mette

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 15-05-02 16:50

"Mette B. Rahm" <robogirl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rengøring og tøjvask.
>
> Det vil sige at han man hjælper er man ikke berettiget til

Ja man er ikke berettiget til hjemmehjælp/rengøringsservice.

Med venlig hilsen

Kjeld Nielsen
Gartnertoften 49
2770 Kastrup
32 46 16 01
kgn@gremling.dk
www.gremling.dk

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 15:17

> Hmmm ok Nu har jeg jo aldrig slv haft hjælper - men derimod
> hjemmeplejen - og jeg troede egentligt at hjælperen var der til at hjælpe
> den handicappede som en slags ekstra arm/ben/muskler.

Jo, men nullermændene skal jo flyttes og tøjet skal vaskes, også når
man har et handicap

> Og at hjemmeplejen
> (rengøringsservice) gik ind og tog sig af de mere huslige opgaver såsom
> rengøring og tøjvask.

Hvis man er funktionshæmmet, men overvejende selvhjulpen og derfor
ikke er i personkredsen der kan få hjælperordning, så kan man bruge
hjemmehjælpsordningen og rengøringsservice (i de kommuner der har en
sådan).

Hvis man er berettiget til hjælperordning, så kan man vælge at bruge
hjemmeplejen til visse opgaver, i det omfang man ønsker det. Nogle
vælger feks at have hjælperordning om dagen og hjemmehjælp om
natten - evt på kald. Jeg tror dog de fleste med hjælperordning
foretrækker at hjælperne bistår med rengøring og tøjvask, for selv at
kunne bestemme hvornår og hvordan det forskellige skal gøres.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 15:17

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 15:17

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 15:17

Fra : Lotte M

Dato : 16-05-02 15:17

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 17-05-02 22:52

> [...]
> foretrækker at hjælperne bistår med rengøring og tøjvask, for selv at
> kunne bestemme hvornår og hvordan det forskellige skal gøres.

Virker selvfølgelig fair nok Lærerigt for mig dette - jeg havde aldrig
gættet at en hjælper også gjorde rent og vaskede tøj, men det virker
selvfølgelig logisk nok

Venligst Mette

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-05-02 07:12

Mette B. Rahm wrote:
> Virker selvfølgelig fair nok Lærerigt for mig dette - jeg havde
> aldrig gættet at en hjælper også gjorde rent og vaskede tøj, men det
> virker selvfølgelig logisk nok

Og vi klipper hæk, renser tagrender, vasker bil, samler reoler, sætter
hylder op...
Ja, faktisk så er vi vores arbejdsgivers forlængede arm

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : cybs

Dato : 09-05-02 21:46

"Drengen" er 19, og dermed personlig myndig (hvorfor jeg også undrer
mig over, at du kalder ham sådan). Men det er ham, og ikke resten
af familien, der er din arbejdsgiver - og dermed skal beslutte hvad
du og han skal bruge tiden til. Nogen rengøring lyder rimeligt nok,
men hele huset hver dag ville osse få mig til at undre mig over,
hvis interesser det er, der tilgodesees her!

Madpengene lyder derimod ret rimelige, hvis det inkluderer alle
måltider, kaffe/the, frugt og mellemmåltider efter behov.

MVH

susanne

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 13-05-02 21:13

> [...]
> har lavet når han bor hjemme.
>
> Hjælp mig/os hvis du kan - det ville være rart ....

Hej Bruno
Du skal være "glad" for at du betaler for maden, for så kan du trække 363,-
kr. fra pr. døgn på din selvangivelse i rubrik 53 - øvrige
lønmodtagerudgifter. (se link)
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133164&ov_id=80607&lp=&lvl=5&ot_
id=78&i=55&top=133111&u=0&o_pth=0/12109/70153/133111/133161/133164&action=vi
s&o=Skatten+2001%3B+vejledning+til+selvangivelsen#i133164
Vær opmærksom på at der er en "bagatel grænse" på 4400,- kr. pr. år. Dette
er der sagt OK for, fra en af kærestens kollegers far, der er revisor. Ved
godt det er langt ude fra informationen kommer.
Den skulle være god nok, er gået igennem for kæresten!

Hilsen Thorsten

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 13-05-02 21:28

Når i når til linket, skal i selv kopierer det hele ind.

Fra : Karsten Jühne

Dato : 15-05-02 19:38

On Mon, 13 May 2002 22:13:09 +0200, "Thorsten Laursen"
<t.f.laursen@privat.dk> wrote:

>Du skal være "glad" for at du betaler for maden, for så kan du trække 363,-
>kr. fra pr. døgn på din selvangivelse i rubrik 53

Kan man ikke kun få det fradrag, når man er på rejse?
--
Mvh.
Karsten

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 15-05-02 22:10

> Kan man ikke kun få det fradrag, når man er på rejse?

Nej, hvis du er væk hjemmefra i 24 timer eller mere, kan du få det fradrag.

Fra : Karsten Jühne

Dato : 16-05-02 00:12

On Wed, 15 May 2002 23:09:59 +0200, "Thorsten Laursen"
<t.f.laursen@privat.dk> wrote:

>Nej, hvis du er væk hjemmefra i 24 timer eller mere, kan du få det fradrag.

Det kan jeg ikke finde i det link, du gav. Kan du ikke lige citedre
det relevante?

Fra : Thorsten Laursen

Dato : 17-05-02 20:52

"Karsten Jühne" <dontuse@websajt.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg ikke finde i det link, du gav. Kan du ikke lige citedre
> det relevante?

Direkte Cut'n paste
Standardsatser for udgifter til kost og småfornødenheder
Standardsatserne pr. døgn for udokumenterede udgifter til kost og
småfornødenheder ved rejse med overnatning er for 2001:

For alle lønmodtagere undtagen turistchauffører:

a.. I Danmark og udlandet med undtagelse af Japan 363 kr.

Dette skulle dække en hjælper, ifølge førnævnte revisor. Håber det rækker.

Fra : Karsten Jühne

Dato : 18-05-02 23:47

On Fri, 17 May 2002 21:51:48 +0200, "Thorsten Laursen"
<t.f.laursen@privat.dk> wrote:

>Dette skulle dække en hjælper, ifølge førnævnte revisor. Håber det rækker.
Jamen der står jo "ved rejse", som må betyde på arbejde et andet sted
end på arbejdspladset og ikke blot hjemmefra arbejdstagers hjem.

Fra : Dorlys

Dato : 20-05-02 09:22

Her har jeg fundet et link med relation til fradrag på kr. 363,- eller ej.
http://www.pengenyt.dk/skemaer/sk_rejse.htm
Hvis det er den aktuelle lov der henvises til i ovenstående indlæg kan jeg
så vidt jeg kan læse indenad se at det gælder "rejse" og på "mere end 24
timer"
så om fradraget gælder handicaphjælpere på døgnvagter finder jeg tvivlsomt
men det kunne være interessant at høre fra nogle der faktisk udnytter dette
fradrag som handicaphjælper!!!

Fra : Jesper Høy Jakobsen

Dato : 19-05-02 23:05

> Hej Bruno
> Du skal være "glad" for at du betaler for maden, for så kan du trække
363,-
> kr. fra pr. døgn på din selvangivelse i rubrik 53

Det lyder godt nok som en usympatisk regel at man får 363 kr. pr. døgn når
man "kun" betaler 50 kr. pr. døgn.

Fra : Lotte M

Dato : 13-05-02 22:23

".::[ Bruno Langholm ]::." <naxx2000@mail.dk> skrev :

> Hejsa jeg arbejder som Handicap Hjælper og familen kræver 50,- i "madpenge"
> pr. vagt a 24 timer.

Det er ganske normalt, hvis hjælperne ikke selv medbringer mad og
drikke til vagten.

Hos mig har hjælperne selv mad og drikke med, fordi jeg ikke gider
tage hensyn til andet end mine egne og min datters spisevaner. Når
vi er på ferie og weekendture (der er 2 hjælpere med, som får løn for
24 timer, heraf 6 rådighedstimer) betaler hjælperne deres del af maden
og hvis vi spiser ude betaler de selv for det de spiser og drikker - det
funger fint.

> Vi har 1 rum med et 45 watt tv der er defekt og 1 lampe og lukket varme.
> Aftensmaden er "kasserolle" mad til hele familien.

Det er da luksus hjælperne har deres eget rum at være i. Jeg har kun en
3-værelses bolig, så hjælperne har ikke deres eget rum - dog har jeg
tv i både soveværelse og stue, så hjælperne kan få lidt space, hvis jeg
feks har gæster. Min datters værelse er hjælperfrit område.

> Er det bare mig eller føler jeg bare at jeg betaler hele deres bilforsikring
> og madforbrug???

Man kan naturligvis leve billigere - men 1500 kr. (50 x 30) er angiveligt
i underkanten af hvad en voksen koster at have på kost om måneden.

> Hvad er standarterne og hvor kan jeg finde regler for hvad der kan kræves af
> en hjælper osv., da der er mange emner jeg / vi hjælpere finder total
> urimelige. Så som at vi gør rent i hele huset hverdag.

Der findes ikke regler på området. Hele ideen med hjælperordningen er,
at brugeren har mulighed for at lave aftaler der passer til vedkommendes
livsform, ligesom der er udstrakt aftalefrihed. Det medfører naturligvis at
der påhviler brugeren et stort ansvar hvad angår arbejdsgiverrollen, omvendt
at hjælperen har forståelse for hjælperrollen og de særlige omstændigheder
der er ved hjælperjobbet.

Måske kan du have glæde af http://www.handiinfo.dk , hvor jeg har lagt
nogle artikler om hjælperordningerne. Artiklerne er skrevet ud fra mine
egne erfaringer (som bruger og socialrådgiver), desuden samtaler med
andre brugere og hjælpere.

> Drengen er 19 og har muskelsvind, men er klar i hovedet :) ! Vi skal agere
> som var vi ham, men pligterne overskrider hvad enhver teenager
> NOGENSINDE har lavet når han bor hjemme.

Først og fremmest skal du passe på ikke at forveksle dine normer med
brugerens (brugerens familie's) - jeg kender til flere familier hvor voksne
hjemmeboende "børn" påtager sig en ganske stor del af husholdningsarbejdet.
Det kan være forældrene arbejder meget, at der er tidskrævende mindre
søskende, eller forældrene blot vil lære "barnet" hvad det indebærer at være
husmor/far, inden "barnet" flyver fra reden. Det normale har vide grænser!

Hjælperne er naturligvis ikke ansat som "tjenestefolk" for familien, men
det er ikke nødvendigvis forkert, at hjælperen (på brugerens vegne) skal
støvsuge hele huset, vaske op efter hele familien, skal lave aftensmad til
hele familien, eller skal ordne familiens vasketøj.

Det er ikke din opgave at opdrage familien, eller sætte spørgsmålstegn
ved deres normer, ejheller at indtræde i rollen som "advokat" for det unge
menneske. Derfor vil jeg foreslå at du nøje overvejer om problemet i
virkeligheden handler om, at dine normer er (for) forskellige fra familiens,
eller om du måske har haft forkerte forventninger til jobbet. Du antyder
de andre hjælpere også synes forholdene er problematiske - mon I er
ved at oppiske en negativ stemning, hvor I med "skyllerumssnak"
bekræfter hinanden I at have ret (måske fordi en er utilfreds og de andre
besnakkes til også at være det) - eller er der reelt et modsætningsforhold
mellem familien og hjælperne - det bør du/I overveje.

Hvis du/I efter grundige overvejelser mener familien forvalter ordningen
forkert, synes jeg du/I skal indvie familien i overvejelserne - men på en
positiv måde, så I eventuelt kan tale jer til rette. Det kan være en god ide
at holde et personalemøde, hvor familien og hjælperne taler situationen
igennem. Hvis situationen er tilspidset, kan det være nødvendigt at inddrage
kommunen eller specialkonsulenten i processen.

God arbejdslyst!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Jesper Høy Jakobsen

Dato : 19-05-02 22:56

Hejsa,

Jeg er selv kørestolsbruger da jeg lider af muskelsvind, er 18 år, har
døgnhjælpere og bor stadigvæk hjemme. Vi har også en madordning hvor
hjælperne betaler ca. 30 kr. pr. døgn og så kan de spise med til måltiderne
eller bare tage noget når de er sultne. Denne ordning synes jeg er meget
fair, men 50 kr. det vil jeg godt nok kalde en overpris.
Mht. standarter og regler for hvad der kan kræves af en hjælper osv. så
findes der altså ikke nogle fordi det er nogle meget individuelle krav der
stilles. Hjælperne sætter altså selv deres grænser, men hvis den
handicappede har brug for en med nogle andre grænser, så må man som hjælper
acceptere, hvis man bliver afskediget. Nu er det slet ikke fordi jeg skal
forsvare ham du arbejder hos, for jeg synes godt nok det er nogle mærkelige
krav der bliver stillet. Det eneste du kan gøre er at tage en snak med ham
og hans mor, og fortælle hvordan du har det med de krav de stiller. Hvis de
så ikke har i sinde at ændre kravene, og du ikke kan acceptere dem, så er
det bedste du kan gøre, at finde et andet arbejde.
Håber du kan bruge det jeg har skrevet
Nu har jeg haft hjælpere i en del år, så hvis der er et eller andet du vil
spørge om så er du velkommen til at sende en mail.

Mvh. Jesper.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-05-02 14:33

jesperhoey@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Det lyder godt nok som en usympatisk regel at man får 363 kr. pr. døgn når
>man "kun" betaler 50 kr. pr. døgn.

Der er ingen, der får 363 kr. Det er et fradrag - så det man sparer, er
skatten af de 363 kr.

Hilsen Sverre.

Fra : Jens Erik Westerberg

Dato : 24-05-02 01:38

Hvor er du organisetert? er du medlem af en faglig organisation? Henvend dig
der, og hvis du ikke er organiseret så henvend dig til gruppen, så vil du få
hjælp. hold dig langt fra de kristeligelige. de har ikke engang en tro.

Fra : Jens Erik Westerberg

Dato : 24-05-02 02:09

Hvor er du organisert? Du kan altid få hjælp fra din fagliglige
organisation. Er du ikke organiseret er det måske nu du skal gøre det. Sid
er en god mulighed, men prøv dig frem. et godt råd: HOLD DIG LANGT VÆK FRA
DE KRISTELIGE, SELV OM DE HAR BILLIGE PRISER.