Læs i en fil!
Fra : Mads A. Jensen

Dato : 09-05-02 12:52

Hej

Er der nogen, der ved hvordan man læser i en C++? Er newbie og ved kun
hvordan man skriver i en fil!
Hvordan splitter man egentlig strenge? Har kun erfaring med PHP, og kender
en lille bitte smule til Perl!

Tak på forhånd!

Mads Jensen
http://php.disney-comics.dk/links

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 09-05-02 13:45

[ Mads A. Jensen ]

[ snip ]

> Er der nogen, der ved hvordan man læser i en C++?

Ja. Opptil flere.

> Er newbie og ved kun hvordan man skriver i en fil!

Så slå opp i boken din i IO-kapittelet.

> Hvordan splitter man egentlig strenge?

Det kommer an på hva man ønsker å splitte på og hvordan man ønsker å
få resultatet framstilt.

> Har kun erfaring med PHP, og kender en lille bitte smule til Perl!

Da er svaret opplagt -- finn deg en bok om C++, bla litt i den, skriv
en kodesnutt som leser inn linjer fra standard inn, deler de opp og
skriver de til en fil (eller standard ut). _Dersom_ noe ikke virker,
post koden din, forklar hva du forventer den skal gjøre, hva den
faktisk gjør, og vent på hjelp.

ivr
--
C++: "an octopus made by nailing extra legs onto a dog"
            -- Steve Taylor, 1998

Fra : Benny Andersen

Dato : 09-05-02 16:56

> [...]
> hvordan man skriver i en fil!
> Hvordan splitter man egentlig strenge? Har kun erfaring med PHP, og kender

Man kan anvende streams.

[jdev@bs jdev]$ g++ readfile.cpp
[jdev@bs jdev]$ ./a.out readfile.cpp

#include <fstream>
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

int main(int argc, char*argv[])
{
if (argc > 1)
{
string line;
ifstream infile(argv[1]);
if (!infile)
   cout << "unable to open " << argv[1] << endl;
else
   {
    while (!infile.eof())
    {
    getline(infile,line);
    cout << line << endl;
    }
return 0;
   }
}
return 1;
}

-- Benny

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 09-05-02 19:45

[ Benny Andersen ]

[ snip ]

> [jdev@bs jdev]$ g++ readfile.cpp
> [jdev@bs jdev]$ ./a.out readfile.cpp

Uff og uff. Ikke bare gjør du hjemmelekser for en nisse som opplagt
ikke gidder å løfte ræva si for å få gjort oppgavene, men du gjør det
_feil_ i tillegg (hint: feil bruk av eof).

[ snip ]

ivr

Fra : Benny Andersen

Dato : 09-05-02 23:15

On 09 May 2002 20:45:26 +0200, Igor V. Rafienko <igorr@ifi.uio.no> wrote:
> [...]
> ikke gidder å løfte ræva si for å få gjort oppgavene, men du gjør det
> _feil_ i tillegg (hint: feil bruk av eof).

Ja, det har du ret i. Jeg mangler en god STL reference.
http://www.dinkumware.com er ikke helt tilstrækkelig synes jeg.
Hvad anvender du?

Jeg kunne f.eks ikke lige greje at ifstream operator bool(),
såvel kan anvendes til at se om open() lykkedes, som at sidste
read() er ud over EOF.

-- Benny

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 09-05-02 23:59

Benny Andersen wrote:

> Ja, det har du ret i. Jeg mangler en god STL reference.
> http://www.dinkumware.com er ikke helt tilstrækkelig synes jeg.
> Hvad anvender du?

Til STL anvender jeg:

http://www.sgi.com/tech/stl/

Men du bør kigge på C++-FAQ-LITE (skrevet til comp.lang.c++ iirc):
http://www.parashift.com/c++-faq-lite/

Dit problem med eof() besvares her:
http://www.parashift.com/c++-faq-lite/input-output.html#faq-15.4

- Morten.