IBM-Harddisk... hvilken indstilling med ju~
Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 10:20

Hej!

Jeg har netop fået en "ny" IBM-harddisk.
På bagsiden kan man indstille om den skal være master eller slave.
Så langt forstår jeg godt.

Men derudover er der forskellige indstillinger...:
* 15 heads
* 16 heads
* 2 GB-clip
* Autospin Disable

Den er 30,7 Gb
Hvad bør jeg indstille den til.........???

Mange hilsner fra
Carsten
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-05-02 10:57

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> skrev

> [...]
> * Autospin Disable
>
> Den er 30,7 Gb
> Hvad bør jeg indstille den til.........???

Lad de andre jumpere være - de skal kun bruges, hvis du har
kompatibilitetsproblemer med disken.

Fra IBM's hjemmeside:
(http://www.storage.ibm.com/hdd/support/dtla/dtlajum.htm)

Some systems may require you to use the 15 head logical architecture. This is
because they translate a drive greater than 4 GB by multiplying the head
count by 16. The result (16 x 16 = 256) is interpreted as 0 heads with a 0
capacity and is an illegal head count. Selecting the 15 head logical jumpers
produces a legal translation (16 x 15 = 240). The translated cylinder count
varies to achieve the drive's full capacity.

Capacity clip to 2GB/32GB with logical head 16: This option can be used in
situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized.
See the BIOS 33.8 GB limitations topic. Installing the 2GB/32GB capacity clip
jumpers for a drive with a capacity of less than 34GB reduces the drive
capacity to 2GB.

Disabling auto spin for logical head 16: These jumper settings are used for
limiting power supply current when multiple drives are used. The command to
spin up is SET FEATURES (subcommand 07h).

mvh
Peter

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 20:26

> Lad de andre jumpere være - de skal kun bruges, hvis du har
> kompatibilitetsproblemer med disken.

Hvad mener du...??? den står ikke default til noget!
Jeg kan sætte den til forskellige indstillinger - men hvilken ?

--
Hilsen
Carsten

Carsten Junker Thomsen
cjt@callisto.dk
Lindevangshusene 40,1.th.
2630 Taastrup
tlf. 43 52 62 00
mobil: 26 55 15 80

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-05-02 23:28

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> skrev

> Hvad mener du...??? den står ikke default til noget!

Jo, men hvis jeg havde skrevet pins, ville det have været mere tydeligt
Default er 16 Logical Head, Master.

> Jeg kan sætte den til forskellige indstillinger - men hvilken ?

Nu skrev du jo ikke, hvilken type IBM harddisk det drejer sig om, men hvis vi
leger at disken er af 40GV eller 75GXP typen, vil du kunne se af linket
(http://www.storage.ibm.com/hdd/support/dtla/dtlajum.htm), hvad default er.

Skal disken jumpes som master, sættes jumpere på G-H og A-B.
Skal den jumpes som slave, sættes jumpere på C-D og A-B.

Virker dette ikke, skal du sætte jumperne anderledes, fordi du skal have fat
i "Capacity clip" funktionen eller "Disabling autospin". Hvordan dette gøres
ser du også af tegningerne.

Håber at det bragte dig på sporet.

mvh
Peter

Fra : Esben

Dato : 09-05-02 21:23

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> "_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> skrev

> Lad de andre jumpere være - de skal kun bruges, hvis du har
> kompatibilitetsproblemer med disken.

Ovenstående indstilles med de samme jumpere/pins som master/slave
indstillingen - derfor kan man ikke bare lade dem være.

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 09-05-02 10:36

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> * Autospin Disable
>
> Den er 30,7 Gb
> Hvad bør jeg indstille den til.........???

16 heads har jeg brugt på min gamle 6,4 gb ibm disk.

--
Esben