Unghest
Fra : Holm

Dato : 09-05-02 08:34

Hej Camilla

Tillykke med din unghest.
Hvor gammel er den ?..og hvilken race ?

Jeg synes du gør det rigtige ved at give den lidt godt når den ser dig. Til
sidst vil den forbinde dig med noget rart.

Der snakkes rigtig meget om "horsemanship" for tiden og der er mange gode
bøger på markedet om det emne.
F.eks :" Træn din hest" Nathalie Penquitt
"Hestens personlighed" Linda Tellington-Jones
Og "At danse med heste" Klaus Ferdinan Hempfling
De kan alle lånes på biblioteket.

Jeg købte et islandsk føl ( hingst) da han blot var ½ år, og ALLE sagde Uha
det fortyder du...alt det arbejde!!
Jeg har ALDRIG fortrudt og det var netop det med at arbejde med ham der var
det mest spændende overhovedet.
Idag er han 13 år og han har aldrig skuffet mig. Vi har et utroligt
venskab...og han rendte i øvrigt også fra mig da han var lille ( og fræk )
Han kommer når jeg kalder og han har helt klart accepteret mig som
"førerhest" dvs. han moser aldrig foran mig eller giver sig til at udfordre
mig.....
han er bare dejlig !!!

Rigtig meget held og lykke med træningen...og husk at give hesten fri også !

Mange hilsener
Dorthe :0)))

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-05-02 09:53

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote:

>Og "At danse med heste" Klaus Ferdinan Hempfling
>De kan alle lånes på biblioteket.

Jeg må protestere:

Der er ikke noget i vejen med denne bog, men at låne den på
biblioteket gør den "ubrugelig".

Læs først andre let forståelige bøger, og **KØB** derefter "Danse med
heste". Læs den derefter fra ende til anden, læg den væk og læs den så
igen i stumper og tænk over havd der står. Det er ikke en bog man bare
læser og forstår med det samme, så har men nemlig ikke forstået noget.

Brug bogen som opslagsværk for at forfine det du allerede har lært fra
andre bøger! Den er rigeligt pengene værd at eje....!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 09-05-02 09:57

Hej alle her i gruppen

Her for 1 1/2 år siden købte jeg selv en unghest der dersværre havde
problemer med at finde ud af at det var mennesker der bestemte. Den blev sur
og voldsom når den ikke fik sin vilje. Den kunne ikke rides da den var
kilden og desuden igen anvendte sin magt. Jeg tænkte lidt over situationen
og imens arbejdede jeg en hel del med hende fra jorden. Hun sparkede når man
løftede hove, bed en i stalden, prøvede kun på at smide en af og var i det
hele taget som den mest farlige og vilde hingst. Da jeg var færdig med at
tænke ringede jeg til den hestevisker der hedder Shane Mosele og fik ham til
at hjælpe mig med hende i 4 x 1 1/2 time og siden har hun været den mest
fantastiske hest jeg kan ønske mig. Shane gav mig nogle gode "værktøjer" at
arbejde videre med og et af dem var at når man henter sin hest på folden og
den ikke vil fanges så skæld den ud og kast evt. noget efter den og når den
så kommer så tal til den i let glad tone og nus den når den kommer. Jeg
troede ikke rigtig på det men blev enig om at give det en rigtig chance og
sørme om ikke det hjalp. Jeg har aldrig problemer mere. Hvis min hest BOle´
vender om når jeg kommer ned mod hende så skælder jeg straks ud og så vender
hun igen front imod mig og kommer mig i møde. Desuden så skal man som
hesteejer med en sådan hest være indstillet på at snakke "hestesprog" for
det forstår din hest. Du skal lære at udtrykke din mening over for din hest
med dit kropssprog og din mimik i ansigtet og med hænderne. En anden lille
ting som har givet mig "magten" er at når hun vil dreje til højre så drejede
jeg konsekvent til venstre og omvendt. Det vil sige at det hele tiden var
mig der styrede slagets gang og det gav en respekt over for mig fra hende
af. I dag har jeg fået den mest ærlige hest jeg kan ønske mig men problemet
med hende nu er at kun min datter og jeg kan ride på hende for alle andre
smider hun af eller render løbsk med dem. Min datter er 12 år og ret godt
ridende. Vi rider dressur og hesten kan nu øvelser til LA og går dagligt
ture og vi er lige begyndt at springe lidt på hende sådan i det små med ca.
40 cm. Håber du kan bruge mit svar til noget med din unghest.

hilsen

Anet

Fra : Jane

Dato : 12-05-02 15:48

til Anet

jeg har store problemer med min hoppe, hun er af meget nervøs natur, og
mangler tillid til tingene omkring hende (jeg tror ikke at hun har været
behandlet serlig godt før jeg fik hende). jeg har haft hende i tre år, og
det går frem ad, men ikke nok, hun skal tillrides nu hvis det ikke skal
blive for sent (hun er ca 5 år) men jeg sidder fast, jeg er lige ved at tro
at det ikke kan lade sig gøre!

du fortæller at du har fået hjælp fra denne hestevisker Shane Mosele og
håber nu på at du kan hjælpe mig med at komme i kontakt med vedkommende,
eller med andre, som kan hjælpe mig.

jeg er nemlig ikke meget for at få en "rigtig berider" på hende, da jeg er
bange for at vedkommende ikke vil kunne forstå hendes nervøse natur. alle
som har forsøgt med at hjælpe har nemlig lagt ud med at sige at hun blot
skal sættes på plads og ikke pylres om, men jeg er ikke enig, hun er ikke
som de fleste heste!

jeg håber du kan hjælpe mig!
du må meget gerne skrive til min mail!

MVH Jane

Fra : Malene Pedersen

Dato : 22-05-02 08:04

Hejsa Jane,

Jeg har selv anbefalet Shane til flere af mine ridevenner.
Han er bare den bedste, og du vil absolut ikke blive skuffet.
Hvis ikke du har fået hans telefonnr. så kommer det her:

Shane Mosele mobilnr. 22 12 97 08.
Han er ret dyr, men alle pengene værd.

Faktisk så kommer han ud til mig i aften og skal hjælpe med
at læsse min hest i trailer.
Jeg har set ham gøre det mange gange før uden brug af vold eller andre
ubehagelige metoder.
Jeg glæder mig meget til bare at kunne læsse min hest og køre til
stranden
i skoven eller andre dejlige steder.

Kan du have en god sommer, og held og lykke med din hest.

mvh.

Malene

Fra : Jane

Dato : 12-05-02 15:49