Stralsund i Bagsværd.
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-05-02 05:21

Hej ng.
På et ældre kort over Hovedstaden, stødte jeg på
stednavnet Stralsund i Bagsværd, nær ved Skovbrynet.
Hvad er forklaringen på dette navn?
Noget med svenskekrigene?
Har man slettet alle sporene i dag?

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Philip Sampson

Dato : 09-05-02 12:32

Trap Danmark har i afsnittet om Gladsaxe kommune, bind 5, p. 950-953, ingen
omtale Stralsund-lokaliteten i Bagsværd eller forklaring på, hvorfor den
hedder som den gør. Men under beskrivelsen af skovene i Gladsaxe kommune
(herunder Bagsværd) står der bl.a.: "I kommunens andel af St. Hareskov
mærkes i øvrigt >den svenske vold<, bag hvilken en svensk styrke lå i
svenskekrigens år".

v.h.

Philip Sampson

Fra : Svend Danielsen

Dato : 11-05-02 09:01

Det Stralsund vi lærte om i skolen ligger i Tyskland lige syd for
Gedser. Jeg vil tro at det kan være kulsviere fra den egn der har
navngivet det lille område eller måske alene den lille høj der stadig
findes nord for Bakkegårdens Plejehjem og som kan ses fra Ringvej 4.
I min skoletid i fyrrerne og halvtredserne på den nærliggende Bagsværd
Skole var benævnelsen af dette område ikke almindelig kendt selv om
navnet fandtes på kortene.

Mvh.
Svend Danielsen
svda@tdu.dk