Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Boligkøb, hvor?
Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 08-05-02 23:01

Min kæreste og jeg udfyldte for nylig et skema hos Sydbank så vi kunne få en
vurdering af hvad vi har råd til at købe (vi vil gerne flytte).
Jeg undlader at kommentere kvaliteten af arbejdet, med andet end 'skidt'...

Mit spørgsmål:

Er det altid en bank man skal handle med når man skal finansiere sit
boligkøb, eller kan man med fordel gå til en kreditforening og derved
(antageligvis) spare det fordyrende bank-led?

og lige ét til:

Bank-rådgiveren lavede beregningen til et 6% obligationslån hos Totalkredit.
Mig bekendt er det ikke just et særligt godt lån, set i forhold til f.eks.
Flexlån??? Er der nogen som kan uddybe emnet en smule? Hvad skal man vælge
idag? Har Banken præsenteret 'den stabile og sikre løsning' for os?

Tusind tak for hjælpen på forhånd!

Mvh,
Jesper

Fra : Henrik A

Dato : 09-05-02 14:44

Hejsa.

Nu skal det ikke ses som en reklame, men du kan nok finde svar på mange af
dine spørgsmål på www.boligguiden.dk

Mvh
Henrik

Fra : Mads Gydesen

Dato : 09-05-02 15:45

Hej Jesper,

For at svarre på spørgsmålet med finansieringen, så er sammenligningen
mellem et fastforrentet 6% obligationslån med et flexlån at sammenligne pære
med æbler.

Med 6% lånet er du sikker på hvor store omkostninger du har de næste 30 år,
det kan ikke blive dyrere end det er nu. Du har til gengæld mulighed for at
ompriotere lånet hvis renterne bevæger sig meget.
Hvis renterne falder vil du kunne indfri lånet til kurs 100 og få et nyt lån
med en lavere kupon (= lavere renteudgifter) og dermed billigere
finansiering (kaldet nedkonvertering da der konverteres ned i kupon).
Hvis renterne stiger vil kursen på lånet falde, og du kan opkøbe dit lån til
en lavere kurs og dermed få en mindre gæld sfa. kursgevinsten. Enten kan du
så (opkonvertere) optage et fastforrentet lån med højere kupon (eksempelvis
8%) og få sikret at restgælden ikke stiger væssentligt igen, for senere at
have muligheden for at nedkonvertere. Eller du kan optage et flexlån på det
tidspunkt.

Flexlånet har normalt en lavere rente end det fastforentede lån i
udgangspunktet, specielt for øjeblikket, hvor renter der gælder i kort tid
er lave og renter på obligationer med lang løbetid er høje (som følge af
økonomiske forventninger til vækst olign). Men i sådan en situation
forventes det at renterne stiger i løbet af det næste stykke tid. Så når et
flexlån skal refinansieres til december vil det højst sandsynligt ske til en
højere rente. Du får således en stor risiko på din ydelse på lånet. Du skal
derfor have en stor elastik i dit budget, hvis du vælger flexlånet.

Det var en noget kort redegøresle men jeg håber det giver dig en idé om
forskellene på de to lånetyper. Jeg vil ikke rådgive dig til den ene frem
for den anden, det må være op til din egen risikoprofil. Hvis jeg skulle
købe fast ejendom i dag ville jeg vælge det fastforrentede lån.

Held og lykke med huskøbet!

Mads

Jesper Rune Larsen <jesper@vfr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd9a0d3$0$78766$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-02 20:05

> Er det altid en bank man skal handle med når man skal finansiere sit
> boligkøb, eller kan man med fordel gå til en kreditforening og derved
> (antageligvis) spare det fordyrende bank-led?

Nja, både og. Hvis I har udbetalingen og kun skal have et realkreditlån, så
kan i blot gå til et realkreditinstitut og låne - du ringer og får et
lånebevis. Skal I låne til udbetalingen eller nogle af de øvrige
omkostninger i forbindelse med huskøbet, så skal det gå via banken - de
penge kan I ikke låne som realkreditlån. Totalkredit er en undtagelse, lån
hos dem skal altid gå via banken.
Bankerne har i dag en samarbejdspartner på realkreditområdet, hvilket
betyder at banken altid vil anbefale et bestem realkreditlån. Måske kan det
betale sig for jer at skifte bank?
Lån gennem banker vil - næsten - altid være et obligationslån, da banker
faktisk har et rådgiveransvar, hvilket får dem til at anlægge et ret
konservativt syn på hvad der er "et godt lån", mens realkreditinstitutterne
blot skal låne penge ud og ikke har noget rådgiveransvar - det skal I være
opmærksom på når I har jeres lånebevis.

Mvh Maria

Fra : Henrik A

Dato : 10-05-02 06:29

> [...]
realkreditinstitutterne
> blot skal låne penge ud og ikke har noget rådgiveransvar - det skal I være

Sikken noget pladder!
Realkreditinstitutter er underkastet de samme regler for rådgivning
og -ansvar som pengeinstitutterne!!!
Rent faktisk kan du være mere sikker på at få "rådgivning" hos et
realkreditinstitut end i et pengeinstitut, hvor det mere og mere er blevet
"rådgivning om produktet" - og ikke afdækning af behovet! Du kan ikke finde
et realkreditinstitut, der ville anbefale et lån på 1 million, medmindre du
havde behov for det!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-02 23:28

> [...]
finde
> et realkreditinstitut, der ville anbefale et lån på 1 million, medmindre

Vil du se bevis? Realkredit-købebeviserne kan sagtens ligge en halv mio over
det, bankerne vil acceptere og som er rimeligt i forhold til din økonomi.
Realkreditlånene tager nemlig kun hensyn til lønsedler og årsopgørelser,
mens bankerne også ser på budget, andre udgifter mv.

Mvh Maria

Fra : Henrik A

Dato : 12-05-02 12:36

> [...]
> Realkreditlånene tager nemlig kun hensyn til lønsedler og årsopgørelser,
> mens bankerne også ser på budget, andre udgifter mv.

Jeg behøver ikke bevis. Jeg er selv ansat i et realkreditinstitut, og sidder
primært med ejendomshandler og forhåndsgodkendelser - så jeg kan da godt
påstå at have en vis kendskab til emnet!
Og ja, vi ser kun på årsopgørelser og lønsedler i 1. omgang til
realkreditlånene. Men så snart vi bevæger os udenfor de 80% skal vi også se
budget og deslige. Et normalt køberbevis gælder kun realkreditlån, og der er
således ikke taget højde for udgifter til yderligere belåning.

Men ligefrem at påstå at realkreditinstitutter ikke har noget
rådgivningsansvar - DET er der ikke noget hold i!

Mvh
Henrik

Fra : J Nielsen

Dato : 15-05-02 21:20

> [...]
>finde
>et realkreditinstitut, der ville anbefale et lån på 1 million, medmindre du

KLIP

> [...]

>Men ligefrem at påstå at realkreditinstitutter ikke har noget
>rådgivningsansvar - DET er der ikke noget hold i!

Helt enig

J. Nielsen

Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 12-05-02 00:47

Hej allesammen,

tusind tak for jeres svar. Jeg er da blevet lidt klogere nu :)

Mvh,
Jesper