søges: voksne der bor hjemme!
Fra : U l r i k J a n t ~

Dato : 08-05-02 22:08

Hej,

....Kender du en voksen, der bor hjemme?

Vi er tre journaliststuderende fra Danmarks Journalisthøjskole, der er ved
at afslutte syvende og næstsidste semester.

Vi er i øjeblikket ved at lave et TV-projekt, der skal munde ud i en
udsendelse af ca. 25 minutters varighed.
Udsendelsen handler om mænd, der bor hjemme hos deres forældre i en alder,
hvor deres jævnaldrende er flyttet hjemmefra.

Vi søger derfor en mand, der har valgt at være hjemmeboende, og som har lyst
til at fortælle om det. Portrættet skal gøre os og seerne klogere på, hvad
der får nogle til at træffe en beslutning og hvilke fordele og ulemper der
er ved at bo hjemme som voksen.

Hvis du kan formidle en kontakt, hører vi meget gerne fra dig.

Du kan kontakte os på telefon eller via mail.

Med venlig hilsen

Ulrik Jantzen 23246595 ulrik@fotojournalist.dk
Jonas Langvad Nilsson 26701324 jonas@mail.djh.dk
Jacob Staehelin 2627 4942 jacobstaehelin@hotmail.com

---------

Fra : John Sahl

Dato : 08-05-02 22:57

"U l r i k J a n t z e n" <ulrik@fotojournalist.dk> wrote in message news:B8FF603A.60FD%ulrik@fotojournalist.dk...
> ...Kender du en voksen, der bor hjemme?

Prøv at smide dit opslag i en af opslagsgrupperne hvor
det hører hjemme, dette er en debatgruppe.

Læs eventuelt mere på http://www.usenet.dk

FUT er sat til dk.admin.netikette hvilket betyder at svar
på dette indlæg vil havne i den gruppe.

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 08-05-02 23:37

John Sahl <spamtrap1@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
> det hører hjemme, dette er en debatgruppe.
>
> Læs eventuelt mere på http://www.usenet.dk
>
> FUT er sat til dk.admin.netikette hvilket betyder at svar

Undskyld, men jeg futter den altså lige tilbage. Jeg har godt forstået
den del af reglerne, som du allerede en gang tidligere idag har
refereret til, der handler om, hvilke indlæg, der hører til hvor. Jeg
synes dog, at man i nogle tilfælde kan blive lidt for firkantet. Det er
jo ikke muligt at abonnere på alle grupper - jeg ville fx. aldrig have
set indlægget, hvis det var i en opslagsgruppe, men jeg synes faktisk,
at problemstillingen der rejses godt kunne være interessant i
familie-barn sammenhæng. Måske kunne det ligefrem sætte en debat igang
om, hvor længe man er barn og om der er forskel på, hvornår piger og
drenge frigør sig og tager ansvar for sig selv...

Jeg er selv mor til en 16 årig pige, som snart skal på efterskole og
glæder sig meget til at smage en flig af friheden - og gør sig mange
tanker om, hvordan det bli'r når hun engang skal flytte hjemmefra. Ikke
fordi hun er træt af sin familie (tror jeg), men fordi hun har lyst til
at gribe fremtiden. Jeg tror ofte der er en forskel på piger og drenge,
hvad det angår.

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : John Sahl

Dato : 09-05-02 08:11

"Ditte Roldborg" <dnospam.roldborg@mail.dk> wrote in message news:1fbw3e5.1w03g5r13ddl1cN%dnospam.roldborg@mail.dk...
> [...]
> om, hvor længe man er barn og om der er forskel på, hvornår piger og
> drenge frigør sig og tager ansvar for sig selv...

Så start en debat om emnet, i stedet for at opfordre til yderligere misbrug
af usenet til at gøre folk opmærksomme på ting uden direkte relevans for
den enkelte gruppe.

FUT sætte igen til dk.admin.netikette hvor denne debat hører hjemme.

Fra : John Sahl

Dato : 09-05-02 08:22

"Ditte Roldborg" <dnospam.roldborg@mail.dk> wrote in message news:1fbw3e5.1w03g5r13ddl1cN%dnospam.roldborg@mail.dk...
Hej Ditte,

Selv jeg er enig i at problemstillingen kan være interessant hører
opslag ikke til i andre grupper end de dertil oprettede.

Det du så i stedet burde have gjort var selv at starte debatten omkring
det, så havde det været helt perfekt.

Men lad os tage debatten som hører til her i dette forum og debatten om
opslag i et andet forum.

> [...]
> fordi hun er træt af sin familie (tror jeg), men fordi hun har lyst til
> at gribe fremtiden. Jeg tror ofte der er en forskel på piger og drenge,

Hvis jeg umiddelbart kigger rundt på venner og bekendte gennem årene,
er det endda ret tydeligt, at det er drengene der bliver hængene hjemme
hos mors kødgryder længst. Der kan være mange grunde til det. En af
dem der springer op i de forbindelser er at det måske på et eller andet plan
er vigtigere for drengene at købe biler og andre dyre ting, derved er det
måske lettere at affinde sig i at bo billigt, have let ved at få vasket tøj
(Jeg skrev IKKE at deres forældre gjorde det for dem *G*)
De får maden serveret, alt i alt et ret let liv hvor man kan skeje ud i
weekenderne lige som da man var yngre og stadig have råd til det.

En anden ting der måske kan være noget i er at det måske stadig er sådan
at det er pigerne der vil giftes og lege familie på et tidligere tidspunkt end
drengene? Og derved måske bekræfter det mange siger med at piger
modnes hurtigere end drenge?

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-05-02 09:40

In an article of 9 May 2002 John Sahl wrote:

> [...]
> De får maden serveret, alt i alt et ret let liv hvor man kan skeje ud i
> weekenderne lige som da man var yngre og stadig have råd til det.

Det har du i høj grad ret i.

Da jeg begyndte at studere for (ak ja) over ti år siden, gik jeg i hele
studietiden i "klasse" med tre fyre, der alle boede hjemme. For to af dem
var det en decideret økonomisk beslutning. Når de ikke skulle betale noget
for kost og logi derhjemme, så havde de med deres SU for hjemmeboende
rigtig mange penge til sig selv i forhold til os andre, der måtte vende
hver 5-øre for både at få råd til husleje, bøger og mad. Én af dem havde
råd til at have en bil (de to andre spyttede så benzinpenge i kassen, da
de tre fyre kørte sammen i bil), og de brugte begge helt klart mange flere
penge end os andre på tøj og byture. Den tredie af dem var decideret umoden
og på mange måder nok uegnet til at flytte hjemmefra, skønt det måske netop
var det, han ville have haft bedst af.

Men tilbage til de to første. Det var som sagt en ren økonomisk beslutning,
for der var ingen tvivl om, at de gerne ville flytte hjemmefra (om ikke
andet så for at slippe for at høre på os drille dem med, at de stadig boede
hjemme hos moar!). For dem var det en simple prioritering: 1) penge eller
2) ekstra selvstændighed, og de valgte altså pengene.

I min omgangskreds har det hovedsagelig været sådan, at man flyttede
hjemmefra, når man startede på et studie -- hvad enten man var pige eller
dreng. Jeg var faktisk undtagelsen, der allerede flyttede hjemmefra i 3.g.
Så blandt mine venner og bekendte er der bestemt ikke nogen tydelig tendens
til, at det ene køn bliver boende længere hjemme hos forældrene end det
andet.

> [...]
> at det er pigerne der vil giftes og lege familie på et tidligere tidspunkt end
> drengene? Og derved måske bekræfter det mange siger med at piger

Tjah... jeg har indtryk af, at piger har et større behov for at frigøre
sig. Pigerne er i de små danske hjem meget mere beskyttede end drengene, og
de får derfor tidligere et ønske om at flytte hjemmefra, så de kan udfolde
sig på samme måde som drengene.

--
Uffe Holst

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-05-02 16:46

Thu, 9 May 2002 09:21:31 +0200, skrev "John Sahl"
<spamtrap1@mandezonen.dk>:

>Men lad os tage debatten som hører til her i dette forum og debatten om
>opslag i et andet forum.

Så fjern venligst X-postningen, så debatten om voksne børn, der
bor hjemme bliver holdt i news:dk.familie.barn og ikke også i

Tak.
--
med venlig hilsen
Knud