Unghest.
Fra : Camilla Reib

Dato : 08-05-02 21:42

Jeg har med stor glæde købt en unghest!!!

Desværre har hun ikke været så meget i hænder, så vi har vores små kampe!

Hun stak at fra mig på græsfolden i går, dog fik jeg efter lidt tid fat i
hende. I dag prøvede jeg så at have et par gulerødder med til hende, samt en
lille sjat foder uden for folden, så hun kunne lære at det betød noget godt
at gå med ind... Er dette en dårlig idé ?

Jeg tror problemet ligger i at hun jo ikke har været så meget i hænder, og
pludselig kommer der en der vil bestemme... Så kan det jo være at hun bare
tænker...
-rend mig! ;0)

Men på den anden side syntes jeg også hun virker glad for at blive afrettet
lidt... Kan det være tænkeligt??

Håber på lidt gode råd!

Fra Camilla.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-05-02 08:21

"Camilla Reib" <c_reib@post.cybercity.dk> wrote:

>Desværre har hun ikke været så meget i hænder, så vi har vores små kampe!

Helt naturligt !!!

>I dag prøvede jeg så at have et par gulerødder med til hende, samt en
>lille sjat foder uden for folden, så hun kunne lære at det betød noget godt
>at gå med ind... Er dette en dårlig idé ?

Ja. Meget dårlig! Din hest skal komme til dig uden lokkemad. Hvis du
vænner den til at give den noget hver gang du skal have fat i den, så
risikerer du at den losser dig en når du en gang ikke har noget med
til den.

>Jeg tror problemet ligger i at hun jo ikke har været så meget i hænder, og
>pludselig kommer der en der vil bestemme...

Du har helt ret. Du skriver ikke noget om andre heste på folden, men
jeg kår ud fra at der er andre? Ellers så får du problemer!

Problemet er at en hest vil have en leder. Hvis der ikke er nogen der
er værdige til dette, overtager din hest selv pladsen som DU skulle
have. Hesten vil hele tiden prøve lederen af, det som vi kalder for at
"være ulydig".

Der kan skrives mange sider om dette, men det bedste råd jeg kan give
dig er at købe bogen "Fra rytter til hest" af Gitte Naldal. Se omtalen
www.horsemanship.dk . Opdrager du din hest efter disse simple
teorier, går der ikke lang tid før din hest helt af sig selv kommer
hen til dig, så snart du viser dig på folden.

Jeg har selv 6 heste og jeg har haft utallige i pension og de har alle
haft samme problem som du. Mange pensionærer kunne ikke "fange" deres
heste og måtte have mig til det. Efter lidt undervisning hunne de
imidlertid selv gøre det uden problemer. Gitte har også lavet en video
som kan anbefales, ligesom hendes video om trailerlæsning ikke er
ueffen. "Køb bogen" er det bedste råd jeg endnu gar givet til nogen
hesteejer.

>Men på den anden side syntes jeg også hun virker glad for at blive afrettet
>lidt... Kan det være tænkeligt??

Hesten har det bedst med at have en leder. Den bryder sig nemlig ikke
om det selv, men dens leder SKAL altså være værdig til det. Derfor
lyder det aldeles tænkeligt at hun er glad når du sætter hende på
plads, hun tænker nemlig. "Herligt -- en leder!"

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-05-02 09:04

Hej!

Jeg kan kun give dig ret Ole!!! Jeg har selv købt en Pinto da han var 8
måneder- han er i dag fem år, og jeg har altid haft den regel at jeg ikke er
en omvandrende foder vogn! En leder i naturen giver jo heller de andre i
flokken mad.....tværtimod. Man kan meget nemt risikere at hesten kun
forbinder dig med mad, og så kan det være at hun netop tænker rend mig, den
dag du ikke har noget med. Du risikerer at få en mad fixeret tyran ud af
det! Selvfølgelig skal hun have ros når hun gør noget godt, men ikke i form
af mad.

Tillykke med hende og held og lykke

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Camilla Reib

Dato : 10-05-02 19:45

Hej!

Jeg ville heller ikke blive ved med at give hende mad når hun skulle fra
fold, så sent som i dag kom hun selv da jeg fløjtede på hende, så hun lærer
hurtigt at det er mig der er den rare. I dag fik hun så bare en lille stump
gullerod, som belønning for at komme når jeg kaldte... Det er der vel ikke
noget galt i ??
Grunden til jeg gav hende lidt i starten, var for at vinde lidt tillid...
ja, altså var det jo lokkemad, men nu har det givet virkning, og jeg vil
fremover ikke give hende mere før hun er helt oppe ved striglebommen... Der
kan man vel godt give sin hest en gullerod...!?

Venligst fra Camilla.

Fra : Heidi Falch

Dato : 11-05-02 00:26

Camilla Reib <c_reib@post.cybercity.dk> skrev:
> [...]
> så bare en lille stump gullerod, som belønning for at komme når
> ikke jeg kaldte... Det er der vel noget galt i ??

Nææh - ikke umiddelbart. Det værste er blot, hvis hesten netop bliver

sur, når den så ikke får noget, som Ole også var inde på.

> [...]
> virkning, og jeg vil fremover ikke give hende mere før hun er
> helt oppe ved striglebommen... Der kan man vel godt give sin

Jeg tager mig selv af en unghest - en 3 års islænderhoppe - og hende
prøver jeg at vænne til, at hun først får gulerødder, hestebolsjer,
eller hvad det måtte være, når vi er *færdige* med, hvad vi så end
skulle lave den dag.
Dette er primært for at undgå en hest, der tigger på
staldgangen/folden,
fordi hun har lært "at mennesker altid har godbider, og man blot
skal være påtrængende nok, så får man sikkert noget". Og jeg har det
meget skidt med heste (og andre dyr) der tigger, må jeg indrømme, så
kan
jeg gøre noget for at undgå at min (forhåbentlig) fremtidige hest
ikke
gør det, så skal det ihvertfald prøves

I starten jeg tog mig af hende fik hun dog en stump gulerod, når hun
havde været extra dygtig, som fx. lade mig rense hove uden at tage
benet til sig, finde sig i at få vasket ben og den slags; og når
jeg starter på nye ting med hende - senest pålægning af sadel, samt
stramning af gjord - får hun også en belønning, hver gang hun har
været
dygtig ved et af delmålene, fx. stå stille når sadlen lægges på, ikke

reagere, når man rækker under maven efter gjorden og så videre.
Dette gjorde jeg de første par gange, men nu får hun igen først noget,

når vi er færdige, og hun har fået sadlen af, eller vi har
løslongeret,
eller hvad man nu finder på med sådan et relativt ungt dyr Og
indtil
nu har hun ikke brokket sig over den metode, så det regner jeg med at

fortsætte med.

--
Knus,

Trolden,
som håber at linierne ikke blev for lange...sidder via et
web-interface

Fra : Pia

Dato : 12-05-02 16:25

> [...]
> prøver jeg at vænne til, at hun først får gulerødder, hestebolsjer,
> eller hvad det måtte være, når vi er *færdige* med, hvad vi så end

Jeg er enig med Heidi, men mener dog godt, man kan gøre det gradvist. Altså
først fik hun en godbid ved leddet, nu får hun den først ved bommen, senere
når I har striglet og ordnet, næste uge når arbejdet er færdigt. Så hun med
andre ord skal arbejde mere og mere for føden og ikke tage det for givet. Og
ikke når at lære, at hun skal have noget på et bestemt tidspunkt. Nogen
gange er det måske når hun er færdig på ridebanen, andre gange først når I
kommer tilbage til stalden.

Jeg synes også du skal praktisere at hveranden (ca. altså) gang gå ud og
kalde, nusse lidt, og gå igen uden at tage hende med. Så hun ikke sætter
lighedstegn mellem dig og arbejde. Modsat Ole synes jeg nemlig godt man kan
være leder OG være sød. Hvis du kan få fat i Mark Rashid's seneste bog
fortæller han netop en historie om floklederen (hest) som de andre fulgte
fordi den var en led sag der satte dem på plads og bestemte hvem som måtte
spise hvornår, og den nye, som bare var rolig og hvilede i sig selv og
ignorerede den sure, og derfor indgød respekt på en helt anden måde. Hvilken
leder kunne du tænke dig at være?

Hvis du søger noget at belønne hende med uden mad involveret, kan jeg
anbefale klikkertræning. Selv uden at praktisere det intensivt, kan jeg med
sikkerhed sige at det virker både på hest og hund. Inden jeg prøvede tænkte
jeg at "dyygtig" måtte være lige så godt - men nixen bixen. Klikkeren, brugt
korrekt, er helt genial. Den bruges ikke som signal til at gøre noget, men
som et "ok" signal som de registrerer helt automatisk og indlæring går meget
hurtigere når de kender lyden.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-05-02 16:34

Hej!

Jeg kan altså stadig ikke forestille mig lederen af en heste flok i naturen
rende rundt og give de andre heste gulerødder og andre lækerier hvis de har
været søde ved lederen................

Fra : Pia

Dato : 12-05-02 16:43

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote in message
> [...]
naturen
> rende rundt og give de andre heste gulerødder og andre lækerier hvis de

Fnis, nej... Men det kan være med til at give opmærksomhed i starten, da mad
er en stor motivationsfaktor - vi mennesker er jo lidt utålmodige og vil
gerne have hurtige resultater, og da vi aldrig vil blive opfattet som
artsfæller af hesten uanset hvor meget de respekterer os, skal en ung hest
have en god grund til at følge det her fremmede tobenede væsen fremfor dens
egne venner.

Måden man indlærer klikket er i øvrigt også med godbidder, klikkeren kommer
til at betyde det samme som noget lækkert, men kan bruges som erstatning for
de små kropssignaler hestene bruger til hinanden som
opmuntring/godkendelse/whatever. Visse signaler kan vi med held signalere,
men klikkeren er en hurtigere genvej. En hesteflok har jo heller ikke den
type arbejdsopgaver vi sætter vores dyr til at udføre, de vader rundt og
spiser mens et par stykker holder vagt.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-05-02 07:38

"Camilla Reib" <c_reib@post.cybercity.dk> wrote:

>fold, så sent som i dag kom hun selv da jeg fløjtede på hende, så hun lærer
>hurtigt at det er mig der er den rare.

Det er ikke "den rare" som er det det drejer sig om.
Det er et spørgsmål om hvem der bestemmer. Du skal dominere din hest
og den skal vise dig respekt. Det lyder brutalt, men forstået på den
rette måde er det netop det som hesten helst selv vil. Lad være med at
opfatte din hest som en kælen kattekilling. Den er stærk nok til at
slå dig ihjel hvis den skulle have lyst til det.

Hesten opfatter ikke dig som et rart menneske, men som en anden hest.
Denne hest må nødvendigvis opføre sig som den der bestemmer og det kan
den udmærket godt gøre ved at være venlig.

>fremover ikke give hende mere før hun er helt oppe ved striglebommen... Der
>kan man vel godt give sin hest en gullerod...!?

Hvis du endelig SKAL give hesten noget, så gør som Heidi foeslår; Når
arbejdet er færdigt!

Hvis du følger et tidligere råd fra enden side om at læse bogen "At
danse med heste", så læs hvad Ferdinand mener om godbidder

Men læs nu Gittes "Fra rytter til hest" først. Det er bare klasse!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Mette Elsborg

Dato : 12-05-02 18:03

Hej!

Sådan lidt udenfor..........kender I til nogen der underviser i horsemanship
i sønderjylland?

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Henriette S-Hansen

Dato : 15-05-02 18:28

Prøv at kontakte Gitte Naldal.Hvis hun ikke kommer i SønderJylland kender
hun sikkert nogen der gør....

mvh
Henriette

Fra : Henriette S-Hansen

Dato : 15-05-02 18:43

Prøv at kontakte Gitte Naldal,hvis hun ikke kommer i SønderJylland er det
muligt hun ved hvem du skal kontakte

mv