Underlig overflade på skærmen, hvordan fje~
Fra : Jørn Peter Sørensen

Dato : 08-05-02 19:58

Hej
Det lyder lidt banalt, men overfladen på min skærm har efter rengøring med
noget, som skulle være beregnet til polering af glas, fået en mærkelig
spraglet overflade, altså en masse matte og blanke uregelmæssige felter,
hvor det matte gerne skulle fjernes, men med hvad,?
Har en skærm en eller anden antireflekterende belægning.

MVH Jørn

Fra : Karsten Olesen

Dato : 08-05-02 20:36

"Jørn Peter Sørensen" <joernsoerensen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor det matte gerne skulle fjernes, men med hvad,?
> Har en skærm en eller anden antireflekterende belægning.

*************

Ved skærme med coating gælder 2 ting:

1) PILFINGRE og urinsure barnehænder bør ikke pege og sætte aftryk på
skærmen.
2) Aftørring bør kun ske SJÆLDENT og med tør, blød klud.

Coatingen er meget tynd, og der skal intet til at "ødelægge" den, eks.
med fugtige klude mv.

Det betyder dog intet, men ser knapt så pænt ud ved mørke partier i
billedet.

MVH

Fra : nevermind

Dato : 08-05-02 23:11

On Wed, 8 May 2002 21:36:18 +0200, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

> [...]
>med fugtige klude mv.
>
>Det betyder dog intet, men ser knapt så pænt ud ved mørke partier i

Man kan uden problemer bruge både sæbevand eller sprit.

Det er de mere kradse opløsningsmidler man skal holde sig fra.

Fra : Madsen

Dato : 09-05-02 15:40

nevermind skrev:

> Man kan uden problemer bruge både sæbevand eller sprit.
>
> Det er de mere kradse opløsningsmidler man skal holde sig fra.

Det kommer helt og aldeles an på hvilken skærm du sidder med.
Der er _meget_ stor forskel på hvad antirefleksbehandlingen på
forkellige skærme kan klare.

Xfut: <news:dk.edb.hardware.skaerm> hvor dette indlæg og svar til
det vil havne.

Madsen.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 08-05-02 20:44

"Jørn Peter Sørensen" <joernsoerensen@image.dk> wrote in message
> [...]
> hvor det matte gerne skulle fjernes, men med hvad,?

> Har en skærm en eller anden antireflekterende belægning.
I dit tilfælde passer ordet "havde" nok desværre bedre end "har".

/Lars

Fra : D9N

Dato : 09-05-02 11:16

> [...]
> hvor det matte gerne skulle fjernes, men med hvad,?
> Har en skærm en eller anden antireflekterende belægning.

hejsa Jørn
det er den antireflekterende belægning der er blevet ødelagt på din skærm...
der må KUN bruges vand på sådan en skærm, intet andet....
så du kan vælge at fjerne resten af belægningen eller at købe en ny skærm,
og efter at have set på en skærm med ødelagt belægning på, så anbefaler jeg
det sidste...*S*

--
vh
D9N

Fra : Jørn Peter Sørensen

Dato : 09-05-02 19:44

> [...]
> og efter at have set på en skærm med ødelagt belægning på, så anbefaler

Hej
Jeg glemte at skrive at det er en Sony skærm.
Jeg har med megen gnubben, fået fjernet resten af belægningen, den er
selvfølgelig lidt blank at se på, men det må jeg så nok leve med et stykke
tid endnu, den er ikke mere end en tre år gammel.

MVH Jørn
med et stykke tid endnu,

Fra : LrM

Dato : 11-05-02 16:32

Hej

Jeg bliver helt svedig, når jeg læser dette :( jeg gør altid min skærm ren
(gerne ofte) med sæbevand og sprit - min skærm er en Sony Trinitron M E430 -
er jeg i the danger zone?

vh
LrM

Fra : Madsen

Dato : 11-05-02 23:58

LrM skrev:

> Jeg bliver helt svedig, når jeg læser dette :( jeg gør altid min
> skærm ren (gerne ofte) med sæbevand og sprit - min skærm er en
> Sony Trinitron M E430 - er jeg i the danger zone?

Du skal passe meget på i hvert tilfælde.
Som et eksempel kan jeg fortælle om én i <news:dk.edb.hardware.skaerm>
(hvor debatten egentlig hører hjemme), der var så uheldig at komme til
at nyse foran sin skærm imens han sad og tyggede på en Hexokain.
De steder hvor lidt af hans spyt ramte skærmen forsvandt antirefleks-
behandlingen simpelthen. Nu kan jeg ikke huske hvilken skærmmodel det
var, men der er meget stor forskel på hvor meget belægningen kan tåle
og endda selv på skærme af samme fabrikat. Vil man være på den sikre
side bør man ikke bruge andet end en blød klud som højest er fugtet i
noget lunkent vand.
Jeg har dog kunnet klare mig i de sidste mange år med en blød 3M-klud
og intet andet. Jeg fugter den ikke engang, men dertil skal der så nok
også siges, at alt hvad der forsøger at røre glasset på min skærm får
et klask med en god tung trælineal som ligger klar til formålet.

Madsen.