Betændelse i øjenlåget
Fra : Susan Askøe Lössl

Dato : 08-05-02 13:49

Hejsa

Jeg har lige fået betændelse i mit øjenlåg. Jeg var til læge i går,
men der var det ikke så slemt. Her til morgen var det så meget rødt,
og det gør meget ondt. Der er en lille gul prik der hvor øjenlågene
mødes, helt ude hvor lågene stopper. Jeg fik at vide, at det var en
slags byld, som jeg skal presse på, og så vil betændelsen flyde ud.
Jeg vil lige høre om det er korrekt?! (jeg har forsøgt at ringe til
min læge, men de lukkede kl. 12 i dag).

Det ville være dejligt med hurtigt svar, da jeg virkelig har ondt.

Mvh

Susan

Fra : Niels

Dato : 08-05-02 14:55

Kære Susan
Du har fået et såkaldt bygkorn, som er betændelse i en af øjenvippernes
hårsæk.
Du skal ikke presse på det det vil normalt gå over i løbet af en lille uge.
Man kan afkorte forløbet ved at dryppe øjet med nogle øjendråber med
antibiotika, som du skal have hos din læge. Nogen gange kan det udvikle sig
til almindelig øjenbetændelse og så skal du alligevel have antibiotika. Hvis
det blive værre skal du gå til din vagtlæge evt. på skadestuen.

Hilsen NIels

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 08-05-02 14:57

Jeg vil da anbefale dig at ringe til vagtlægen ! Han kan intelefonere noget
øjensalve du skal tage, det plejer at hjælpe rimelig hurtigt - jeg vil ikke
anbefale dig at begynde at stikke fingre ind i dine øjne, hvis du skal rense
dit øje kan du tage nget kogt vand på en vatpind og så rense

Pøj pøj med det

- Mette

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 08-05-02 15:04

Hej

Den lille prik indikerer mere at det er et bygkorn, men det betyder nu ikke
så meget, da behandlingen som regel er den samme. Dog mener jeg ikke man
skal forsøge at klemme betændelsen ud, jeg er sikker på det det oftest vil
gøre det værre. Både fordi det er et følsomt område og fordi man sikkert
ikke kan have helt rene fingre eller lignende.

Det mest effektive er at smøre med kloramfenikol-salve, men det får kun på
recept. Du kan måske ringe til en vagtlæge.
Hvis ikke øjenlåget er/var svulmet helt op og næsten lukker og gør ondt, kan
du måske tage det i opløbet ved at købe borvand på apoteket og skylle med.
Det fås i små engangsampuller med skylleglas og er ikke receptpligtigt( pas
på de ikke bare prakker dig saltvand på - det virker ikke!).

Den gule plet vil selvfølgelig på et tidspunkt sprænges af sig selv, men det
kan vare mere end en uge, og det gør ondt og ser grimt ud så længe.

VH Birgitte - taler desværre af erfaring.