Når man nu er vant til Batchfiler i DOS...~
Fra : _ cjt

Dato : 08-05-02 12:24

Når man nu er vant til Batchfiler i DOS....
så må der være noget tilsvarende i Linux.

Hvor skal jeg begynde at kigge...??

Har I forslag til doc's eller en man-side

Mange hilsner fra... / Best regards...
Carsten
DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-05-02 12:51

_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> wrote in message
> Når man nu er vant til Batchfiler i DOS....
> så må der være noget tilsvarende i Linux.
>
> Hvor skal jeg begynde at kigge...??
>
> Har I forslag til doc's eller en man-side

http://www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prog-Intro-HOWTO.html

mvh
db

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-05-02 12:51

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> writes:

> Når man nu er vant til Batchfiler i DOS....
> så må der være noget tilsvarende i Linux.

Ja, blandt andet shellscripts.

Det er filer der begynder med en linje der siger:

#!/bin/sh

> Har I forslag til doc's eller en man-side

'man sh'

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 08-05-02 23:33

Peter Makholm wrote:

> Ja, blandt andet shellscripts.
>
> Det er filer der begynder med en linje der siger:
>
> #!/bin/sh

> 'man sh'

der er ikke nogen man sh på min maskine,
sh er da bare bash i noget der ligenr posix mode er det ikke?

man bash

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : DUdsen

Dato : 08-05-02 15:19

_ cjt wrote:

> Når man nu er vant til Batchfiler i DOS....
> så må der være noget tilsvarende i Linux.
>
> Hvor skal jeg begynde at kigge...??
>
> Har I forslag til doc's eller en man-side

http://www.tldp.org/HOWTO/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html
En meget god linux introduktion hvis du er dos vant

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 08-05-02 19:25

_ cjt <cajuth@worldonline.dk> wrote:
> Når man nu er vant til Batchfiler i DOS....
> så må der være noget tilsvarende i Linux.

> Hvor skal jeg begynde at kigge...??

> Har I forslag til doc's eller en man-side

http://www.sslug.dk/artikler/#bash
En svensk artikel/kapitel om bash, det er en postscript fil
som kræver ghostscript eller anden postscript viewer.
(normalt installeret på linux, men fås også til windows)

http://www.sslug.dk/linuxbog/
diverse bøger, omhandler også lidt bash her og der.

http://www.sslug.dk/foredrag/ nogle enkelte slides
fra et par foredrag der omhandler shell scripts.

--
Frank Damgaard |

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 08-05-02 21:35

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> wrote in news:abb1ss$av7$1@sunsite.dk:

> Når man nu er vant til Batchfiler i DOS....
> så må der være noget tilsvarende i Linux.

Ja , det kaldes shell-scripts og det er nærmest at sammenligne med
batchfiler på sterioder.
En del sejere end 4dos-batchfiler.
Hvis det kan gøres, kan det gøres vha. et shell-script

> Har I forslag til doc's eller en man-side

i (t)csh :
> man sh
> man test
> man switch

i bash :
$ man sh
$ help test
$ help case
$ help for

på indernettet :

"Heiner's SHELLdorado"
"SHELLdorado - your UNIX shell scripting resource"
<http://www.shelldorado.com/>

"Advanced Bash-Scripting Guide"
"An in-depth exploration of the art of shell scripting"
"Mendel Cooper"
<http://www.tldp.org/LDP/abs/html/index.html>

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-05-02 15:30

_ cjt wrote in <abb1ss$av7$1@sunsite.dk>:
> Når man nu er vant til Batchfiler i DOS....
> så må der være noget tilsvarende i Linux.

Sådan som jeg kender batchfiler i MS DOS, så kan de næsten intet andet end
at køre en række kommandoer.

I unix kan du godt bare skrive en række kommandoer i en fil.

Hvis din shell så er bash (du ved det nok, hvis den ikke er), så skriver du
blot:

bash filnavn

Du kan også skrive dette som linje ét i filen:
#!/bin/bash
og markere filen som executable:
chmod +x filnavn

Så kan du køre den som ethvert andet program:
../filnavn

> Hvor skal jeg begynde at kigge...??
> Har I forslag til doc's eller en man-side

Hvis jeg skal lave noget lidt mere avanceret, og skal bruge lidt hjælp, så
synes jeg altid jeg havner det samme sted. :)
Søg fx. på bash og tutorial på google, så kommer den som nummer 1:
http://google.com/search?q=bash%20tutorial
Den direkte url er:
http://www.linuxdoc.org/LDP/abs/html/

--