Hækanker
Fra : PeterB

Dato : 08-05-02 08:55

Hej gruppe

Er der nogen der har gode råd of fif til hvordan man rigger et
hækanker til på en båd (40 fod, 9T) hvor der kun er anker foran? Vi
agter os muligvis til Sverige i ferien og der har man meget brug for
et hækanker hvis man vil lægge til med stævnen mod land som de fleste
gør ude ved klippeøerne og søbredderne.

Nogen der evt. har et elektrisk eller bare et hånddrevet spil, de ikke
bruger? Kan jeg måske anvende et ophalerspil ligesom der sidder på
bådtrailere?

Hvilken type anker vil egne sig bedst til formålet? Og hvor stort skal
det være? Det skal sådan set kun anvendes i magsvejr, så det behøver
vel ikke være lige så stort som det ude foran.

med venlig hilsen PEter

Fra : Lars Andersen

Dato : 11-05-02 22:21

xxxx62@sol.dk (PeterB) skrev:
> [...]
> det være? Det skal sådan set kun anvendes i magsvejr, så det behøver
> vel ikke være lige så stort som det ude foran.

Hej Peter
Jeg skal ikke gøre mig vildt klog på dit indlæg, men 2 ting vil jeg
sige dig : Svenska Kryssarklubben, som iøvrigt også laver bøgerne med
luftfotos over ankerpladser i Skærgården, har lavet en del forsøg med
ankre i den typisk mudrede bund i Skærgården, og konkluderet at ankre
af Danforth-typen holdt bedst i netop denne bund.
Det andet er, at dit hækanker skal kunne holde båden, også når det
blæser op! Vi var i skærgården sidste sommer og oplevede noget jeg
næppe tror vi kommer til igen. I løbet af no time rullede torden ind
over Skærgården fra syd og himmel og hav stod i ét i nogle vindbyger
af værste slags. Det hele varede ikke en halv time, men mange både fik
'kysset' klipperne skal jeg hilse at sige. Jeg nævner det ikke fordi
det skulle være specielt for Skærgården - folk i Marstrand havde
heller aldrig set noget lignende, men det var blot det med at dit
anker kun skal holde i magsvejr. Hvad hvis nu I ikke er ved båden,
når/hvis det blæser op?

v.h. Lars A.

Fra : PeterB

Dato : 16-05-02 17:07

> [...]
>heller aldrig set noget lignende, men det var blot det med at dit
>anker kun skal holde i magsvejr. Hvad hvis nu I ikke er ved båden,

Hej Lars

Tak for dit svar. Du har selvfølgelig ret i det der med at ankeret
skal kunne holde båden selv i stormvejr, men jeg tror nu alligevel
ikke at jeg turde forlade båden og tage ret langt væk når båden ligger
få meter eller mindre fra klipperne.

Mit valg af 'lille anker' er nærmest udsprunget af de hækankre, jeg
har set på svenske både, det forekommer mig at de generelt var mindre
end 'hovedankeret' - men det er måske ikke korrekt erindret. Det har
også lidt at gøre med at det måske skal kunne hales op med håndkraft,
da jeg ikke lige synes at jeg har råd til et godt ankerspil. Det
ultimative ville jo nok være et elektrisk spil, der kan køre begge
veje, men det har jeg ikke lige sparet op til endnu.

Men jeg vil lige tænke lidt nærmere over det..... måske kan jeg bruge
det forreste ankerspil til at hale det op med..... måske finder jeg på
noget andet.....

Gode råd og ideer er velkomne.

hilsen Peter

PS Vi var der selv sidste sommer, i skærgården, så jeg ved hvad du
mener.

Fra : Alis og Michael

Dato : 17-05-02 09:10

> Men jeg vil lige tænke lidt nærmere over det..... måske kan jeg bruge
> det forreste ankerspil til at hale det op med..... måske finder jeg på
> noget andet.....

Hej Peter

Hvad med at vende båden så stævnen er udad? Du kan så bruge klippeankre
eller lignende til hækken og dit almindelige anker til stævnen. et evt
frokost anker kan man jo også bruge som ekstra holdepunkt.

Med venlig hilsen

Michael

Fra : PeterB

Dato : 22-05-02 23:52

Hej Michael

Tjooo.. det kunne man vel gøre - men tanken om at bakke ind huer mig
ikke rigtigt. Jeg er ikke meget for at have skrue og ror forrest, når
jeg nærmer mig det lave vand. Men er man sikker på at der er dybde nok
helt inde ved klipperne er ideen god nok. Det hele er i øvrigt meget
teoretisk for mit vedkommende, da jeg endnu aldrig har prøvet at lægge
til på den måde.

hilsen Peter