Folketællinger
Fra : Aage Møller-Nielsen

Dato : 08-05-02 10:35

Mir indlæg her er absolut ikke en kritik af de indtastede F.T. som har
været til stor hjælp for mig og jeg beundrer de der har ofret så megen tid
på dette arbejde, så vi andre kan sidde og pjække.
Men indtastningerne kan jo ikke blive bedre end de originale tællinger, som
vel er fyldt med mange fejl, og det er måske et spørgsmål, hvor meget vi
kan stole på de originale tællinger
Jeg har en ane, som garanteret er født i 1757 og i F.T. 1787 - 1801 - 1834
passer alderen, men fra 1834
til 1840 bliver hun 12 år ældre og i 1845 er der den samme fejl gentaget,
og det må siges at være godt præsteret at blive 12 år ældre på 6 år
Vi kan heller ikke stole på det opgivne fødested i 1845, vore aner huskede
vist meget dårligt. Min oldefar og hans søsters er forkerte i de originale
tællinger.
Aage Møller-Nielsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-05-02 12:02

"Aage Møller-Nielsen" <oldefar@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mir indlæg her er absolut ikke en kritik af de indtastede F.T. som har
> været til stor hjælp for mig og jeg beundrer de der har ofret så megen tid
> på dette arbejde, så vi andre kan sidde og pjække.
---------
Ja, men hva' så me' at melde dig under fanerne?
"Af ingenting kommer kun lommeuld"
(Min kone, - man taler ikke om en dames alder)
Flemming Svendsen.

Fra : Aage Møller-Nielsen

Dato : 08-05-02 16:06

Jeg meldte mig hellere end gerne til alt hjælp, men mine evner ak ja
Aage Møller.Nielsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-05-02 17:28

Hej Aage Møller Nielsen.
Du skal heller ikke gøre det før du føler dig klar.

Da jeg startede, sagde damen på DDA på sit fynske: "du ka' da begynde med en
lille en" (hva' hun så mener med det? det gør jeg jo hver morgen)

Så sendte hun FT. Helsingør 1845.
Da jeg modtog bogen og havde kastet et hurtigt blik i den, tænkte jeg:

"DET HER KLARER DU SQ ALDRIG"

Men forfængelig som jeg er, tænkte jeg at jeg ku' da prøve, - - bare lidt.
Det ville være et nederlag over for Marilyn at sende den tilbage.

Og 8999 poster og 1½ år senere lykkedes det at få noget færdigt der lignede
lidt.

Den trænger nok til en korrekturlæsning idag, man kan nemlig ikke undgå at
blive klogere, og som tiden går, og jeg også har indtastet 1855 og er igang
med 1840, syntes jeg næsten jeg "kender de mennesker" i byen.

Hvis du begynder med en Ft fra 1855 - 1860 er der ikke meget gotik i det, så
ligner det den skråskrift vi skrev med stålpen i 1948

Det er lissom Fransk: Chavel = hest og lissådan med resten.(Tror jeg nok)
Så jeg glæder mig til med tiden at se dig blandt indtasterne, der er ingen
der siger det skal gøres inden for en afsat tid og der er altid plads til
een til . . . .
Hej fra Flemming.

Fra : Foght

Dato : 08-05-02 19:13

Nu har jeg set med på det med fejl i folketællinger, det kan ikke ungås, men
kan vi gøre noget, hvis man finder store fejl, jeg har en hvor navn og alder
er forkerte, kun adressen og børnenes navne passer.
Med venlig hilsen
Erik Foght

Fra : Familien Kristensen

Dato : 08-05-02 20:14

"Foght" <foght@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
alder
> er forkerte, kun adressen og børnenes navne passer.

Hej Erik!
Hvis de navne (som du ved er forkerte) er korrekt skevet af efter FT´en, så
er der ikke så meget at gøre.

Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-05-02 19:52

Hej Erik Foght.
Gå ind på DDA' s side, ( http://ddd.dda.dk/ ) klik på "Folketællinger", klik
på "Korrekturlæsning" og du får :
Citat:
"Anmeldelse af fejl
Når en indtastning er afleveret og forhåbentlig korrekturlæst, kan det
alligevel forekomme, at der stadig er fejl i den. Hvis man finder sådanne
fejl i en indtastning, der er læst korrektur på, kan man udfylde et
fejlmeldingsskema.."
citat slut

Nu er det ikke meningen der skal rettes i selve dokumentet, men tanken er
sikkert at der skal gøres en bemærkning om at "dette måske er forkert" og at
"hint kan være det rette" .
Prøv det.
Uden at være expert på området:
Flemming Svendsen Korsør.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-05-02 08:59

On Wed, 8 May 2002 20:12:41 +0200, "Foght" <foght@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Nu har jeg set med på det med fejl i folketællinger, det kan ikke ungås, men
>kan vi gøre noget, hvis man finder store fejl, jeg har en hvor navn og alder
>er forkerte, kun adressen og børnenes navne passer.

Det kan du læse nærmere om her:

http://ddd.dda.dk/korrektur.htm
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Inger Buchard

Dato : 08-05-02 15:32

> Men indtastningerne kan jo ikke blive bedre end de originale tællinger,
som
> vel er fyldt med mange fejl, og det er måske et spørgsmål, hvor meget vi
> kan stole på de originale tællinger

Kirkebøgerne kan man heller ikke stole på:
Min tipoldefar gifter sig for anden gang som ca 60-årig i 1834 og i
kirkebogen oplyses, at hans mor hed Ingeborg; ved første ægteskabs indgåelse
hed hun Anna Moellern. Ingeborg derimod er navnet på tipoldefars ældste
datter, og kirkebogsføreren har åbenbart lyttet til den gamle, sikkert
glemsomme brudgom uden at kræve en dåbsattest forelagt.
Inger Buchard