Gode bøger om grafik- og guiprogrammering ~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-02 10:33

Hej alle

Er der nogen der kender nogle gode bøger om grafik- og
GUI-programmering i C++? Det må gerne være både opslagsbøger og
lærebøger.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-05-02 10:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er der nogen der kender nogle gode bøger om grafik- og
> GUI-programmering i C++? Det må gerne være både opslagsbøger og
> lærebøger.

Snakker vi Windows eller Linux ?

Mht. Linux vil jeg kraftigt anbefale "Programming with Qt" af
Matthias Kalle Dalheimer fra forlaget O'Reilly. Qt findes også
til Windows forresten, men er mest brugt på linux i forbindelse
med KDE.

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-02 11:44

Claus Rasmussen skrev:

>Snakker vi Windows eller Linux ?

Jeg troede ikke at der var forskel på kodeniveau.

Selv bruger jeg begge dele, men min kammerat der også gerne vil
have nogle anbefalinger, er kun interreseret i Windows.

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-05-02 12:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg troede ikke at der var forskel på kodeniveau.
>
> Selv bruger jeg begge dele, men min kammerat der også gerne vil
> have nogle anbefalinger, er kun interreseret i Windows.

Der findes ikke noget standardiseret GUI-library til C++. Men der findes
en række libraries/frameworks som virker på flere platforme.

/David

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-05-02 14:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg troede ikke at der var forskel på kodeniveau.

Når vi snakker GUI - altså knapper/vinduer/dialogbokse osv. er
der en verden til forskel (bortset fra Qt som kan køre på næsten
alle platforme).

Hvis vi snakker regulær grafik - 3D/animationer/effekter osv.
findes der forskellige cross-platform libraries (OpenGL specielt).

Men for ingen af delene er der imidlertid noget, der er standard-
iseret. Det er enten Windows måde at gøre tingene på eller en af
117 forskellige open-source måder at gøre tingene på

-Claus

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 08-05-02 16:29

In <r80idu83congl3calf43n63l7ibrbpsn3e@news.get2net.dk> Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

>Jeg troede ikke at der var forskel på kodeniveau.

Der er stor forskel. Paa Linux er alle device ogsaa filer, som man kan laese og
skrive til.

/Martin