Nu tændes der stjerner på himlen blå
Fra : mimi

Dato : 08-05-02 08:19

Hejsa
Er der nogen der kan resten af teksten til denne søde vuggevise? Jeg er
efterhånden træt af bare at nynne den.
Knus fra Mimi

Fra : Uffe Holst

Dato : 08-05-02 08:40

In an article of 8 May 2002 mimi wrote:

> Er der nogen der kan resten af teksten til denne søde vuggevise? Jeg er
> efterhånden træt af bare at nynne den.

Ja da, det er Elefantens vuggevise!

4. Elefantens vuggevise

Nu tændes der stjerner på himlens blå,
halvmånen løfter sin sabel.
Jeg håber, at ikke de slemme mus
skal liste sig ind i din snabel.
Sov sødt, lille Jumbo, og visselul,
nu bliver skoven så dunkel.
Nu sover tante, den gamle struds,
og næsehornet, din onkel.

Nu kalder i søvne den vilde gnu
i krattet af store lianer,
og aber synger sig selv i søvn
i vugger af grønne bananer.
Sov sødt, lille Jumbo, dit lille pus!
Slet intet, min ven, skal du mangle.
I morgen får du en niggerdreng,
og ham skal du bruge som rangle.

En zebra tager sin natdragt på
med sorte og hvide striber.
Et flyveegern med lådne ben
sidder i mørket og piber.
Sov sødt, lille Jumbo, nu er du vel mæt?
Du kender ej husmodersorgen,
En lille plantage på tusinde rør
dem skal vi ha' syltet i morgen!

Hør, tigeren brøler sin aftensang
og spejder mod alle kanter.
Ved vadestedet med slebet klo,
der lister den sorte panter.
Sov trygt, lille Jumbo, dit lille myr,
din nuttede lille rødbede.
Du bad mig fortælle et eventyr --
nu sover du sødt allerede.

--
Uffe Holst

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 08-05-02 11:31

Hej...

Jeg vil bare lige sige at den af "politiske årsager" er blevet ændret,
således at "niggerdreng, ham" er udskiftet med "kokosnød, den".. Det er
ændret i de nyere børnesangbøger som jeg har set.... Og det er da også lidt
mere sympatisk synes jeg

Hej fra Sandra

Fra : dortekn@worldonline.~

Dato : 08-05-02 19:13

I den nye version af "De små synger" som vi har, står der godt nok
niggerdreng.

dorte

Fra : Millie

Dato : 08-05-02 22:48

<dortekn@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> I den nye version af "De små synger" som vi har, står der godt nok
> niggerdreng.
>
> dorte
Det skyldes nok, at du ligesom jeg har jubilæumsudgaven, som er et genoptryk
af den originale bog.
Det er i øvrigt synd for den niggerdreng, og som rangle duer en sådan vel
ikke rigtig, med mindre han har nyregrus. Jeg synes, det er ok at udskifte
ham med en kokosnød, selv om den vel i grunden "rangler" lige så lidt.
Millie

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 08-05-02 23:37

Millie <beks@mail.dk> wrote:

> [...]
> ikke rigtig, med mindre han har nyregrus. Jeg synes, det er ok at udskifte
> ham med en kokosnød, selv om den vel i grunden "rangler" lige så lidt.

Hørt!

--
Mvh Ditte Roldborg