Galleri på internettet
Fra : Jesper F. Jørgensen

Dato : 08-05-02 00:50

Kære Liste

Jeg er ved at lave en personlig hjemmeside, hvor der bl.a. skal være et
omfattende galleri. Der vil løbende blive tilføjet nye billeder til
galleriet. Billederne skal gerne sorteres alfabetisk efter navn og fremvises
i lille format (thumbs), hvor man så kan trykke på dem for at få dem i stort
format.

HTML-siden vil dog hurtigt komme til at fylde anseligt og være uoverkommelig
at loade på en gang. Derfor deles siden op i flere sider, hvor der f.eks.
vises 6 billeder pr. side. Men hvis dette laves i html og det skal sorteres
alfabetisk, bliver det hurtigt et problem hvis man har 8 sider, hver med 6
billeder på, og man så pludselig skal indsætte et nyt på side 2 !

Kan dette ikke ordnes med en database? (jeg har lavet layoutet til siden).
Mit styresystem er Windows XP og min webserver er Apache (som jeg selv
hoster). Jeg tror godt man både kan bruge ASP og PHP (men nok ikke på samme
tid) i Apache, så bare det kan løses ...

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jesper Jørgensen

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 10-05-02 17:29

Hej Jesper,

du kan uden tvivl lave det i ASP, PHP, whatever... Og det er nok en
database-"ting" du søger, og som jeg ser det, så kan du:
1. Lave den selv, med alt hvad dertil hører -at dømme ud fra dit spørgsmål,
så tror jeg det er en stor mundfuld for dig pt. -no offense!
2. Søge nettet igennem for en PHP løsning, der kan hjælpe dig. Alliere dig
med en bekendt, der har lidt teknisk indsigt i PHP/databaser, og sætte det
stads op.

Hvis du har mod på 1'eren, så prøv at kigge på
http://www.phpbuilder.com/columns/william19990908.php3

vh. Jørgen Østergaard