Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Midlertidig pensionsopsparing
Fra : Rasmus Pedersen

Dato : 06-02-01 09:57

Hej

Er der mon nogen i denne her gruppe, som kan af- eller bekræfte, hvorvidt
man er sikret at den 1% som vi afleverer til ATP (midl. pensionsopsparing)
vitterligt bliver udbetalt i samme omfang som den er indbetalt. Jeg tæønker
specielt på følgende:

1) Der er vel ikke nogen forretning - dvs. efter inflation m.v., er der ikke
meget tilbage...
2) Kan regeringen lave et lovforslag, som med tilbagevirkende kraft, ophæver
reglen om at pengene udbetales til vedkommende der har indbetalt dem?

Herunder teksten fra Skatten 2001
(http://www.erhverv.toldskat.dk/whole_obj.asp?action=preview&mode=3&o_id=100
310#100339):
Særlig pensionsopsparing
Lønmodtagere, selvstændigt erhvervsdrivende og modtagere af dagpenge og
kontanthjælp skal indbetale en særlig pensionsopsparing (SP). Opsparingen er
på 1 pct. af indkomsten.

For så vidt angår løn og indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed
beregnes SP af det beløb, hvoraf der beregnes AM-bidrag.

Fritaget for at betale SP er unge indtil det kalenderår, hvor de fylder 17
år, og ældre fra det kalenderår, hvor de fylder 67 år. Der gælder særlige
regler for selvstændigt erhvervsdrivende.

Evt. manglende pensionsopsparing vil blive opkrævet i forbindelse med
årsopgørelsen for 2001, ligesom evt. overskydende opsparing vil blive
udbetalt på dette tidspunkt.

Pensionsopsparing indsættes på en konto i ATP. Udbetalingen påbegyndes, når
kontohaveren fylder 67 år. Hvis kontohaver fylder 60 år den 1. juli 1999
eller senere, påbegyndes udbetalingen fra det 65. år. Udbetalingerne sker
månedsvis over en 10-årig periode og er fritaget for arbejdsmarkedsbidrag.
Udbetalingerne skal medregnes i den personlige indkomst.

MVH
Rasmus Pedersen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-02-01 11:16

"Rasmus Pedersen" <rp@ecore.dk> skrev i en meddelelse

> 2) Kan regeringen lave et lovforslag, som med tilbagevirkende kraft,
ophæver
> reglen om at pengene udbetales til vedkommende der har indbetalt
dem?

Det vil da være meget nærliggende at tro at man gør det, men mon ikke
68-generationen nok skal sørge for at få sin del af kagen inden det
sker?

Claus

Fra : Poul Christensen

Dato : 06-02-01 22:20

Rasmus Pedersen <rp@ecore.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:H_Of6.9$jd2.342@news101.telia.com...
> [...]
> vitterligt bliver udbetalt i samme omfang som den er indbetalt.<Snip>en
masse

Fra 1999 går den ene procent til Særlig Pensionsopsparing. Du kan finde
oplysninger om SP i dens beretning under www.atp.dk

Opsparingen bliver forrentet, men udbetalinger bliver ens til alle med samme
beskæftigelsesomfang uanset det indbetalte, så der er stor omfordeling

Med venlig hilsen
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Tommy Hojegaard

Dato : 07-02-01 21:27

Poul Christensen skrev i meddelelsen
<6UZf6.19223$zw.399992@twister.sunsite.dk>...

>Opsparingen bliver forrentet, men udbetalinger bliver ens til alle med
samme
>beskæftigelsesomfang uanset det indbetalte, så der er stor omfordeling

Ja, det er ren skat
(d.v.s en ufriviilg ydelse (til det offentlige), hvor der ikke er sammenhæng
mellem det man betaler og det man modtager).

mvh
Tommy