Hvordan får jeg MySQL til at starte automa~
Fra : Michael Jensen

Dato : 06-02-01 03:41

Hejsa

Jeg har fulgt Jonas' vejledening på og har fået compilet mysql uden
fejlmedelelser. Og jeg har chmod /etc/rc.d/mysql.server og oprettet et
genvej, men når jeg starter computeren starter den ikke MySQL hvilket jeg
egentlig havde håbet

Er der nogen der har et skud på hvad der kan være galt?
Det skal lige siges at jeg har kørt Linux i ca. 24 timer og dette er første
gang jeg prøver at compile noget.

Så alle forslag er velkomne.

Hilsen Michael

Fra : Michael Jensen

Dato : 06-02-01 03:43

Michael Jensen wrote:

> Jeg har fulgt Jonas' vejledening på og har fået compilet mysql uden
^^^^
Og her skulle lige ha stået :

http://webcafe.dk/diverse/artikler/028/da028.php3

Hilsen Michael

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-02-01 09:27

Michael Jensen skrev:

> [...]
> fejlmedelelser. Og jeg har chmod /etc/rc.d/mysql.server og oprettet et
> genvej, men når jeg starter computeren starter den ikke MySQL hvilket

Har du prøvet at køre mysql.server-filen bare for at se, om den kan
starte? Har du chmodet mysql.server-filen 755 ("chmod 755
mysql.server"), og peger linket det rigtige sted hen?

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Michael Jensen

Dato : 06-02-01 12:55

Jonas Koch Bentzen wrote:
> Har du prøvet at køre mysql.server-filen bare for at se, om den kan
> starte? Har du chmodet mysql.server-filen 755 ("chmod 755
> mysql.server"), og peger linket det rigtige sted hen?

Jeg har prøvet forskellige varianter af mysqld_multi nu og har ikke fået
den op at kører.
Hvilken kommando skal jeg lige bruge for at starte mysql ?

hvis jeg prøver mysql eller mysqladmin så får jeg fejlen :
Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11
1)
Check that mysqld is running and that the socket: '/tmp/mysql.sock' exists!

Hvis jeg kigger i /tmp/ så findes der heller ingen mysql.sock!

Indholdet af mysql.server og S27mysql.server er identiske så det skulle vel
være iorden.

Skulle måske lige sige at det er MySQL 3.23.32 jeg prøver at få tll at
virke på Mandrake 7.2 Kernel 2.2.17-21mdk

Hilsen Michael

Fra : Michael Jensen

Dato : 09-02-01 00:53

Jonas Koch Bentzen wrote:
> Har du prøvet at køre mysql.server-filen bare for at se, om den kan
> starte? Har du chmodet mysql.server-filen 755 ("chmod 755
> mysql.server"), og peger linket det rigtige sted hen?

Hvis jeg prøver "mysqladmin status" så siger den at den:
Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (111)'

Siger følgende noget om hvad fejlen kan være.
[michael@localhost bin]$ safe_mysqld

Starting mysqld daemon with databases from /usr/local/var
/usr/local/bin/safe_mysqld: /usr/local/var/localhost.localdomain.err:
Permission denied
rm: cannot remove `/usr/local/var/localhost.localdomain.pid': Permission
denied
/usr/local/bin/safe_mysqld: /usr/local/var/localhost.localdomain.err:
Permission denied
tee: /usr/local/var/localhost.localdomain.err: Permission denied
010209 00:42:04 mysqld ended

Fra : Lars Haugaard Kriste~

Dato : 09-02-01 09:15

> [...]

> 00:42:04 mysqld ended tee:
> /usr/local/var/localhost.localdomain.err: Permission denied

Hmm maaske du skulle vaere root for at starte MySQL :)
MySQL kan saa skifte til at koere som en anden bruger
bagefter. F.eks. har jeg en bruger der hedder mysql, der har
laese/skrive-rettighed til mit mysql-dir. Jeg starter MySQL som root
med

safe_mysqld --user=mysql &

--
Lars Haugaard Kristensen
Remove -NOSPAM- if replying by email

Fra : Michael Jensen

Dato : 09-02-01 14:14

Lars Haugaard Kristensen wrote:

> [...]
> bagefter. F.eks. har jeg en bruger der hedder mysql, der har
> laese/skrive-rettighed til mit mysql-dir. Jeg starter MySQL som root

Hvis jeg er logget ind som root kan den slet ikke finde den kommando,
selvom filen vises fint med ls!

Hvis jeg prøver at lave gruppe rettigheder om til michael eller mysql får
jeg samme besked om permission denied. cannot remove
/usr/local/var/localhost.localdomain.pid

Andre gode bud. Rimelig lost efterhånden. Har prøvet bå ./configure og
../configure prefix=/usr/local/mysql for at se om det gjorde det bedre men
nej.

Hvordan får jeg egentlig det installerede væk igen??

Hilsen Michael

Fra : Troels Arvin

Dato : 09-02-01 14:30

On <b2Sg6.32225$zw.614032@twister.sunsite.dk>, "Michael Jensen"
<michael@ogj.dk> wrote:

> Andre gode bud. Rimelig lost efterhånden. Har prøvet bå ./configure og
> ./configure prefix=/usr/local/mysql for at se om det gjorde det bedre

Brug dog MySQL i en færdig pakke udgave, som passer til det system, du
benytter. Det er en misforståelse, at tingene nødvendigvis bliver bedre
fordi kan kompilerer dem selv.

Fra : Lars Haugaard Kriste~

Dato : 09-02-01 14:39

Michael> Hvis jeg er logget ind som root kan den slet ikke finde den
Michael> kommando, selvom filen vises fint med ls!

Jamen det kan da ikke forhindre root i at execute scriptet!
Er det ikke fordi du enten

- ikke har samme $PATH for root
- staar i samme dir som scriptet, og glemmer at skrive ./safe_mysqld

Det tror jeg...

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 09-02-01 15:04

Jeg tror ligesom Lars at du glemmer at skrive ./ før din kommando
-forståeligt hvis du kommer fra en windowsplatform.

Du har sikkert et problem med rettigheder - som er foreslået af andre.

Sørg for at datatabeller, binaries mm. alle giver rettigheder til brugeren
mysql (har du oprettet en bruger + gruppe der hedder mysql ?)
chown evt. alle disse med
(chown -R mysql.mysql [det-der-skal-chownes])
start mysql med
../safe_mysqld --user=mysql &

Så bør det virke.

MVH
Christian Gufler

Fra : Michael Jensen

Dato : 09-02-01 23:47

Christian Bruhn Gufler wrote:

> Jeg tror ligesom Lars at du glemmer at skrive ./ før din kommando
> -forståeligt hvis du kommer fra en windowsplatform.

jeps det var den første fejl

> [...]
> mysql (har du oprettet en bruger + gruppe der hedder mysql ?)
> chown evt. alle disse med
> (chown -R mysql.mysql [det-der-skal-chownes])

Jeg har brugt chown og chgrp og mysql findes både som gruppe og bruger.

Jeg har nu haft held med at få startet databasen med ./safe_mysqld
--user=root &

Da jeg så var inde i databasen oprettede jeg en bruger der hed mysql og gav
den samme rettigheder som root. Host blev sat til localhost.localdomain
(det samme som root havde).

Nu kan jeg starte ./safe_mysqld user= med både root og mysql og det er jo
fint nok. Men jeg skal være logget ind som root for at gøre det! kan det
ikke laves om.

Jeg har kopieret mysql.server til /etc/rc.d/init.d/ og lavet ln -s til
/etc/rc.d/rc0.d/S01mysql og /etc/rc.d/rc3.d/S99mysql men den startes ikke
under opstart. Nogen bud? Kan det være fordi de 2 links har User og Group
til at være root ?

Hilsen Michael

Fra : Lars Haugaard Kriste~

Dato : 10-02-01 17:27

Michael> Jeg har kopieret mysql.server til /etc/rc.d/init.d/ og lavet
Michael> ln -s til /etc/rc.d/rc0.d/S01mysql og
Michael> /etc/rc.d/rc3.d/S99mysql men den startes ikke under
Michael> opstart. Nogen bud? Kan det være fordi de 2 links har User og
Michael> Group til at være root ?

Du skal oprette links under alle rc dirs. Derudover skriver du at du
har tilfoejet /etc/rc.d/rc0.d/S01mysql. Det betyder at du starter
mysql naar du lukker maskinen ned (runlevel 0 = halt). Erstat det med
K01mysql.

Det er ogsaa en god ide at kalde scriptet i /etc/rc.d/init.d for "det
samme" som dine links - altsaa mysql i stedet for mysql.server.

Jeg har paa en Red Hat f.eks. denne setup:

xxx@xxx> find /etc/rc.d -name \*mysql
/etc/rc.d/init.d/mysql
/etc/rc.d/rc0.d/K10mysql
/etc/rc.d/rc1.d/K10mysql
/etc/rc.d/rc2.d/K10mysql
/etc/rc.d/rc3.d/S90mysql
/etc/rc.d/rc4.d/S90mysql
/etc/rc.d/rc5.d/S90mysql
/etc/rc.d/rc6.d/K10mysql

Fra : Michael Jensen

Dato : 18-02-01 11:42

"Lars Haugaard Kristensen" <lars-NOSPAM-@WebUrb.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme" som dine links - altsaa mysql i stedet for mysql.server.
>
> Jeg har paa en Red Hat f.eks. denne setup:

Det prøver jeg lige at kigge på. Har lige været på skitur så det er grunden
til jeg ikke har været aktiv i tråden på det sidste.

Hilsen Michael