Støjsvage kabinetter a la NC !?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-05-02 13:34

Nu har jeg i et stykke tid kigget på NC kabinetterne på www.webconsult.dk,
og efter at jeg nu egentlig har besluttet mig for at købe et, går det op for
mig at man ikke kan få dem uden PSU ... altså medmindre den PSU man allerede
har er købt ved webconsult!

[Snip fra Webconsults kabinet FAQ]
Kan kabinetterne fås uden strømforsyning?

Nej, desværre. Vi står ret fast på dette. Nøjagtig som du ikke kan købe et
Porsche-karroseri til at komme din egen Fiat-motor i mener vi at kabinet og
strømforsyning er en integreret enhed, og vi ønsker ikke Noise Control
kabinetter stående med larmende strømforsyninger. Undtagelsen er naturligvis
hvis du tidligere har købt en løs strømforsyning hos os, som skal bruges i
det nye kabinet.

[/snip]

Nu ligger landet sån' at jeg har en Enermax PSU med en Pabst blæser i, så
jeg ser ingen grund til at købe en ny, for herefter at tabe på salget af den
gamle! Derfor søger jeg nu kabinetter lign. Noise Control der er, eller kan,
dæmpes på samme måde og til samme lave støjniveau!

Oven i det hele, må man overhovedet sætte det som krav, at en kunde skal
have købt en psu tidligere for at ku' blive fri for at købe en sammen med et
kabinet !?

Håber nogen kan hjælpe ...

Mvh

Peter Farsinsen

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 07-05-02 14:00

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> gamle! Derfor søger jeg nu kabinetter lign. Noise Control der er, eller kan,
> dæmpes på samme måde og til samme lave støjniveau!

Du kunne jo prøve at forklare dem din situation - det kunne jo være de
var villige til at sælge dig et kabinet uden PSU så?

--
Joergen Ramskov - Do something useful with your idle cycles!
http://tsf.dbestern.net/

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-05-02 14:06

Hej Jørgen...

Har jeg forsøgt, der er ingen hjælp at hente ... skal man ha' et kabinet fra
dem skal det også være en af deres PSU'er ... om man så har købt den på den
ene eller den anden måde !

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Jens U. K.

Dato : 07-05-02 14:17

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> wrote in message

> [...]
fra
> dem skal det også være en af deres PSU'er ... om man så har købt den på

Det siger jo egentlig ret meget om den forretning.

Gå ind på http://www.noisecontrol.de/ og vælg "Shop - EndKunden" oppe i
venstre hjørne. Her er det meget tydeligt at man kan købe kabinetter uden
psu direkte... om det så er billigere ved jeg ikke lige. Kontakt dem og
hør om det kan være rigtigt at de har en dansk "leverandør" som ikke vil
sælge kabinetterne uden psu! (ellers er der jo andre forhandlere i DK man
kan bruge).

/Jens Ulrik

Fra : nevermind

Dato : 07-05-02 17:18

On Tue, 7 May 2002 14:33:49 +0200, "Peter Farsinsen"
<spam@farsinsen.dk> wrote:

<snipped: ballade med webconsult som ikke er til at handle med>

Generelt er webconsult lige lovlig dyre, at de samtidig gider at lave
sådanne restriktioner er helt hen i vejret.

Men ja løsningen på dit problem kunne være at købe et velfungerende
godt designet almindeligt kabinet ( Chieftec, Addtronics feks. ) og så
gå i den nærmeste Harald Nyborg og købe noget ganske almindelig
lyddæmpning til en bil; alternativt kan man bruge kork ligesom NC men
det er nemmere med det selvklæbende skidt.

Overvej iøvrigt også at lave en passiv løsning til chipsæt og
grafikkort hvis de er bestykket med blæsere, alt andet lige er det
nemmere at fjerne støjen ved kilden end at isolere imod den.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-05-02 00:40

Jeg kan kun give dig ret, man kan på ingen måde ta' et firma med en sådan
politik seriøs!

Men hvad angår støj så kan der ikke fjernes mere, det er bare dæmpningen der
mangler. Jeg har således 12dba Pabst på front indsug samt PSU og en 26 dba
Pabst @ 7V på CPU'en så det ender vel også med at ligne en 12-13 dba. Dertil
kommer at jeg har GFX med passiv kølning. Jeg mangler således kun
kabinettet, men ellers tak for de gode råd!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 08-05-02 08:18

Peter Farsinsen wrote:
> [...]
> kommer at jeg har GFX med passiv kølning. Jeg mangler således kun
> kabinettet, men ellers tak for de gode råd!

Du kan jo feks. blot købe nogle Magic Fleece måtter og installere dem,
eller har jeg misforstået noget?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-05-02 10:04

Hej Jørgen...

Det er helt korrekt...

Men div. dæmpningsmåtter er fra 5-14mm i tykkelsen, og det er ganske enkelt
umuligt at bruge disse sammen med min nuværende kabinet - Aopen HX45 - idet
begge sider og toppen hænger sammen. Jeg skal derfor have et kabinet hvor
hver side og evt. top kan tages af hver for sig!

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 08-05-02 11:23

> [...]
> begge sider og toppen hænger sammen. Jeg skal derfor have et kabinet hvor
> hver side og evt. top kan tages af hver for sig!
Hej

Du kan evt. købe et chieftec kabinet, da man kan bestille skræddersyede
lyddæmpningsmaterialer til dem også, mener jeg så dem på www.mm-data.dk. Som
det også nævnes i en anden post vil du stadigvæk have problemer med
cirkulationstøj, for at støjdæmpe det helt, som faktisk er lykkedes for mig,
så skal man købe et kabinet hvor man kan sætte en bagplade på, dette
tilbyder netop noisecontrol med et par af deres kabinetter, og det gør en
meget stor forskel mht. lydniveau, selvom man som jeg kun har 1500 rpm papst
blæsere. Men det er som at gå fra noget man kan svagt høre til næsten helt
lydløs(i øjeblikket er det kun min skærms svage summen jeg kan høre, selvom
jeg har et g4 til at sidde heri). Derfor vil jeg også anbefale(som en anden
post foreslog) dig at rette henvendelse til noisecontrol.de og se efter om
du ikke kan få tingene derigennem. Dette vil jeg dog kun råde dig til, hvis
du vil have den bagbeklædning og dermed det mest lydløse man kan forestille
sig.

mvh
Lasse som er syg og derfor undskylder dårligt sprog.

ps du har også hængt dine harddiske op ?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-05-02 12:02

Hej Lasse...

Tak for det fine indlæg, til trods for at du er syg gik det da meget godt!

Men det er netop det kabinet du har jeg har kigget på ... og jeg overvjer da
også stærkt at købe det fra tyskland, netop for at få Whisperboxen med!

Hvad angår harddiske, så er den ene Seagate Barracuda IV jeg har ikke hængt
op, den er med vædske kuglelejer og det tar' utrolig meget af støjen, men et
ophængnings projekt er under opsejling, ved ikke om det bliver med det
silent drive eller hvordan det skal gå for sig endnu!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Peter Holm

Dato : 09-05-02 07:06

> [...]
> ophængnings projekt er under opsejling, ved ikke om det bliver med det
> silent drive eller hvordan det skal gå for sig endnu!

Hvad angår Silent Drive, så tror jeg ikke du skal benytte disse til Seagate
Barracuda pga de høje RPM. Det siges (ikke egen erfaring) at temperaturen
herved blir meget høj.
/peter

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 09-05-02 18:47

> Tak for det fine indlæg, til trods for at du er syg gik det da meget godt!

tak :)

> Men det er netop det kabinet du har jeg har kigget på ... og jeg overvjer
da
> også stærkt at købe det fra tyskland, netop for at få Whisperboxen med!

Kan kun anbefale det Godt med plads lydisolering osv.

> [...]
> ophængnings projekt er under opsejling, ved ikke om det bliver med det
> silent drive eller hvordan det skal gå for sig endnu!

Ok, sådan en harddisk vil jeg også selv gerne have så næste gang.

Som den anden post skriver, så er der risiko for at de silentdrive gør
harddiske for varme. Så det vil jeg ikke vælge hvis jeg var dig, det er
vigtigere med datasikkerhed efter min mening. Selv har jeg brugt kraftige
elastikker til det og sådan nogle man normalt samler elledninger med(kan
ikke lige huske hvad de hedder, men kan fåes ved bl.a. imerco). Det er meget
billigt, og det gør at de er næsten helt lydløse, undtagen når de er under
kraftig brug.

mvh
Lasse som stadig er en lille smule syg, men i kraftig bedring

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-05-02 10:00

> [...]
der
> mangler. Jeg har således 12dba Pabst på front indsug samt PSU og en 26 dba

Jeg trorl ikke at du skal forvente at komme ned under 25dba. husk på at det
der støjer ikke er dine blæsere men derimod turbulens i den luft som
hvirvler omkring de komponenter du køler med blæserne.

Claus

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-05-02 11:59

Hej Claus...

En tankegang jeg slet ikke har haft!

Måske er det en helt anden kølerprofil jeg har brug for, måske sku' man
forsøge sig med en Silverrado køler!

Men tak for sparket, jeg har det med mig fremover!

Mvh

Peter Farsinsen

Fra : nevermind

Dato : 08-05-02 13:36

On Wed, 8 May 2002 12:58:39 +0200, "Peter Farsinsen"
<spam@farsinsen.dk> wrote:

>Måske er det en helt anden kølerprofil jeg har brug for, måske sku' man
>forsøge sig med en Silverrado køler!

Av nej, ikke medmindre du vil flåes! silverado er ikke spor fix og
slet ikke til prisen.

Alpha 8045 kan anbefales, kan køres med så lidt luft at det ikke er
hørbart, hvis du vil længere ud er det vist nok Hedgehog i kobber du
skal kigge efter, men den har jeg ikke prøvet.

Gider du at bruge tiden på det kan du enten finde en Køler med
heatpipe indbygget, eller bygge sådan en her selv:
http://arstechnica.infopop.net/OpenTopic/page?a=tpc&s=50009562&f=77909585&m=4280902453&inc=-1

!pas på linken ikke er wrappet

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-05-02 13:49

Jeg har spekuleret meget i selvkondenserende vandkølning, men jeg er ikke
helt sikker på at det er noget jeg gider rode med idet f.eks. intercom.dk
åbenbart ikke kan få det til at køle en AMD tilstrækkeligt.

Men hvis der er nogen der har gode ideer er jeg da åben!

Fra : nevermind

Dato : 08-05-02 23:32

On Wed, 8 May 2002 14:49:02 +0200, "Peter Farsinsen"
<spam@farsinsen.dk> wrote:

> [...]
>åbenbart ikke kan få det til at køle en AMD tilstrækkeligt.
>
>Men hvis der er nogen der har gode ideer er jeg da åben!

er det nogen du kender, intercom?

Iøvrigt er det vel egt. bare et spørgsmål om rørdimensionering hvis
man vil lave en termosyphon.

Den selvkondenserende løsning har jeg end ikke overvejet, og heatpipes
har jeg desværre ikke fundet på de private marked.

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 09-05-02 18:50

> Alpha 8045 kan anbefales, kan køres med så lidt luft at det ikke er
> hørbart, hvis du vil længere ud er det vist nok Hedgehog i kobber du
> skal kigge efter, men den har jeg ikke prøvet.

Vil også anbefale alpha 8045, jeg har den. Bruger den på en af de mest
varmeudviklende processorer overhovedet, en athlon 1400mhz, og bruger den
mindste blæser på den, en 1500 rpm papst 12 db blæser, den er helt lydløs i
mit kabinet.

mvh
Lasse

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 09-05-02 11:18

> Generelt er webconsult lige lovlig dyre, at de samtidig gider at lave
> sådanne restriktioner er helt hen i vejret.

OK:

Fortæl mig:

1 * Hvilke produkter vi har, der er lige lovlig dyre, og vis mig, hvor de er
lige lovligt billige. F.eks.Arctic Silver III til 65kr., eller runde
ATA/100-kabler til 85kr. Det kunne jo også være sjovt at finde Noise Control
kabinetterne billigere. Det kan nok blot blive ret svært, da vi tager
_nøjagtig_ de samme priser som i Tyskland, Euro oversat til danske kroner.

2 * Vores produkt er - som nævnt - en samlet løsning. Take it or leave it.
Vores logo sidder på fronten, og vi skal ikke have kabinetterne stående
rundt omkring med vores logo på, og så en eller anden "nonoise" 45dB's
strømforsyning som folk har købt til 99kr. Sådan er det. Jeg ved ikke
hvorfor det er så svært at acceptere. Prøv som sagt at gå til din
Mercedes-forhandler, og bed om at købe en ny bil uden motor, fordi du har
selv en motor, der ifølge din egen opfattelse er glimrende. Svaret vil være:
"Vi har et logo på fronten. Det betyder at vi står inde for hele denne bils
kvalitet. Det er muligt du mener din motor er udemærket - men vi sælger ikke
vores karosserier når vi ikke selv har testet og kan garantere helheden i
den totale løsning".

Jeg kender mange lownoise strømforsyninger derude, der køler elendigt og
larmer ad helvede til - faktisk hedder stort set alle strømforsyninger i dag
enten lownoise eller nonoise. Der er nemlig ikke nogen officiel definition,
så de kunne lige så godt bare skrive "good", "great" eller "ultra". Disse
strømforsyninger skal IKKE sidde i et Noise Control kabinet, med Noise
Control logo på fronten. For det har intet med en Noise Control løsning at
gøre - og den består altså af BÅDE kabinet og PSU. Så vidt jeg ved er der
andre ting på markedet (Vapochill, Intercom), hvor du ikke kan købe
kabinettet uden strømforsyning og anden indmad. I disse tilfælde er det
pga.væskekølingen. Men i princippet kunne man sagtens selv sætte sine egne
væskekøle-ting i. Men f.eks.Intercom ønsker kun at levere systemer, hvor de
kan stå inde for HELE kvaliteten - og sådan har vi det også.

Der eksisterer Noise Control forhandlere i Danmark der sælger enkelte
kabinetter uden strømforsyning. Man kan jo så vælge at handle her. Men hos
os vil det til stadighed blive betragtet som en samlet løsning, hvor vi kun
vil levere når vi kan stå inde for den færdige løsnings kvalitet.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-05-02 12:12

Nå men asso here goes...

1. Har jeg slet ik' lyst til at blande mig i, det var vist en anden der
nævnte det!

2. Jeg har os' set mange af de her lownoise PSU'er og ja der er mange af dem
der faktisk bare burde hedde noise! Dit meget malende eksempel med Merceren
mener jeg dog ikke er helt holdbart i denne situation. Klart man kan ik'
købe et karosseri til en bil uden motor, men som du selv sige sælger andre
forhandlere NC kabinetter uden PSU. Nu HAR jeg jo rent faktisk en støjsvag
PSU, og nej det ik' bare står på den - det kan os' (eller dvs. kan jo
nærmest ikke) høres.

Og så lige FYI så kommer Calm kabinetterne fra Intercom.dk i løshandel en
gang i næste måned!

Peter Farsinsen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-05-02 23:08

"Jesper Ryskin" <ryskin@webconsult.dk> wrote in message

> strømforsyninger skal IKKE sidde i et Noise Control kabinet, med Noise
> Control logo på fronten. For det har intet med en Noise Control løsning at

Det kan godt være det bare er mig men.....: Hvis kabinetterne er produceret
af Noice Control, må det vel være op til dem at bestemme om de skal sælges
med eller uden strømforsyninger.

Hvis jeg f.eks. skaffer et Noise Control kabinet fra en anden forhandler og
derefter køber en Noice Control PSU, er det vel stadig en Noise Control
løsning. Hvem kan se om kabinettet er købt hos jer eller et andet sted?

> gøre - og den består altså af BÅDE kabinet og PSU. Så vidt jeg ved er der
> andre ting på markedet (Vapochill, Intercom), hvor du ikke kan købe
> kabinettet uden strømforsyning og anden indmad. I disse tilfælde er det

Det kan ikke umiddelbart sammenlignes. Som jeg læser et tidligere indlæg kan
man godt købe et Noise Control uden PSU hos jer, hvis man tidligere har kødt
en Noise Control PSU hos jer. Hvordan kan i være sikre på, at den købte PSU
skal anvendes i Noise Control kabinettet.

> Der eksisterer Noise Control forhandlere i Danmark der sælger enkelte
> kabinetter uden strømforsyning. Man kan jo så vælge at handle her. Men hos

Og det ville nok ikke være tilfældet hvis ikke Noise Control ønskede at
deres kabinetter skulle sælges uden kabinetter.

> os vil det til stadighed blive betragtet som en samlet løsning, hvor vi
kun
> vil levere når vi kan stå inde for den færdige løsnings kvalitet.

Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : nevermind

Dato : 12-05-02 20:14

On Thu, 9 May 2002 12:17:51 +0200, "Jesper Ryskin"
<ryskin@webconsult.dk> wrote:

> [...]
>kabinetterne billigere. Det kan nok blot blive ret svært, da vi tager
>_nøjagtig_ de samme priser som i Tyskland, Euro oversat til danske kroner.

Well så er de jo også pebrede i tyskland ;))
Jeg snakker om de kabinetter i sælger intet andet.
Kvaliteten står simpelthen ikke mål med prisen, men det er jo normalt
i kabinet verdenen hvor der virkelig bliver lavet nogle gode penge.

Hvis bare een af producenterne af løse kabinetter gad tage handsken op
fra Apple (!) og forsøge at lave en løsning der kunne køles næsten
passivt.
Eller bare skæve svagt til OEM producenter som HP, Compaq osv. der
sagtens kan lave løsninger med kun 2 ikke larmende blæsere i og
betydeligt bedre airflow end dit gennemsnitlige kabinet.

-Og ja jeg ved godt at alle x86 cpu'er sprøjter mere varme ud end en
hvilkensomhelst powerPC.

> [...]
>vores karosserier når vi ikke selv har testet og kan garantere helheden i

Jamen det er da fint, for dig altså
Hvis du har lyst til at prøve at kontrollere hvad folk gør med de
produkter du sælger så klø på....

> [...]
>os vil det til stadighed blive betragtet som en samlet løsning, hvor vi kun
>vil levere når vi kan stå inde for den færdige løsnings kvalitet.

Se det kunne du jo bare have gjort dengang Peter forsøgte at købe et
kabinet uden strømforsyning, henvist ham til en af de andre...

Det hedder "kundeservice" *grin*

Fra : Sand

Dato : 13-05-02 00:43

> Se det kunne du jo bare have gjort dengang Peter forsøgte at købe et
> kabinet uden strømforsyning, henvist ham til en af de andre...
>
> Det hedder "kundeservice" *grin*

ta' den LOL ....

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 13-05-02 15:00

> Eller bare skæve svagt til OEM producenter som HP, Compaq osv. der
> sagtens kan lave løsninger med kun 2 ikke larmende blæsere i og
> betydeligt bedre airflow end dit gennemsnitlige kabinet.

Hm - det er så ret pudsigt, at lige præcis Compaq har OS stående som
støjdæmper i DERES databaser, ikke? Folk ringer i et væk til os med larmende
Compaq-maskiner, for Compaq henviser simpelthen til os. Hvis du vidste hvor
utroligt mange Compaq-maskiner vi har dæmpet, så ville du ikke udtale dig
sådan. En ny presario ligger hurtigt på en 35-40dB.

> Se det kunne du jo bare have gjort dengang Peter forsøgte at købe et
> kabinet uden strømforsyning, henvist ham til en af de andre...

Han har formodentlig også fået at vide, at der var andre forhandlere, der
solgte dem uden. Men det ændrer bare ikke vores politik. Vi vil stadig kunne
stå inde for det vi sælger, og koncentrerer til gengæld vores service om
dem, der køber dette.

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 13-05-02 15:42

Til alle der har deltaget i debatten:

Tak for mange gode synspunkter. I relation til de rejste spørgsmål har vi
haft en intern debat, om hvorvidt vi gjorde mere skade end gavn for vores
kunder ved at kræve køb af strømforsyning sammen med kabinettet.
I denne forbindelse har meningsudvekslingen her i gruppen været udskrevet og
diskuteret. Denne debat har altså haft en konrekt rolle i vores egen debat.

Allerede i fredags havde vi faktisk en konklusion baseret på jeres input og
vores egne holdninger, og den har i dag udmøntet sig i en slags "løsning" af
kildens oprindelse:

Vi tilbyder fra i dag af alle kabinetter både med og uden strømforsyninger.
På denne måde bliver det fremover kundens ansvar at vurdere hvorvidt
udskiftning af strømforsyning er nødvendig eller gavnlig, en vurdering som
vi håber de vil gøre i samråd med os. Men det er klart, at denne debat har
været grobund for at tage det op internt endnu engang (for det har sørme
været oppe før..).

Håber på denne måde at have givet en lille "tribute/acknowledgement" til
disse fora, der er en væsentlig kilde til information fra kunderne til os.
Håber I tager denne mail positivt, da den er tænkt sådan.

Forstsat god sommer/strålendesolskinsdag!

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 13-05-02 16:02

> [...]
> Håber I tager denne mail positivt, da den er tænkt sådan.
>
> Forstsat god sommer/strålendesolskinsdag!

Respekt for beslutningen.

Dejligt at høre at I er villige til at bruge input fra deres kunder.

mvh
Lasse en rigtig glad ejer af Noise-controll med NC - strømforsyning

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-05-02 00:34

Tjah, der' vel ik' meget andet at sige end at det glæder mig, at I har
skiftet mening ... og så måske at det har reddet Jer en potentiel kunde!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : nevermind

Dato : 13-05-02 19:20

On Mon, 13 May 2002 16:00:28 +0200, "Jesper Ryskin"
<ryskin@webconsult.dk> wrote:

> [...]
>utroligt mange Compaq-maskiner vi har dæmpet, så ville du ikke udtale dig
>sådan. En ny presario ligger hurtigt på en 35-40dB.

Helt sikkert jeg snakker bestemt ikke om Presario der jo er Compaqs
menigmands maskine de er bestemt ikke noget værd i nogen henseender.

Mange af dem blev således solgt med en Seagate Medalist model der er
notorisk for varmeudvikling/støj og så blev den placeret i toppen af
kabinettet, hvor luftgennemstrømning var lig nul, fixt siger jeg bare.

Sjovt du siger det for Compaq har virkeligt gjort et scoop med deres
"tilbud" til alle pc-begynderne med deres fagforenings og kommune
deals...

Men det er da kun godt for jer :D

Men lad det være hørt, ikke fordi jeg tror nogle potentielle presario
købere viser sig i denne ng men alligevel: Presario er noget bøvl,
lousy komponenter, ringe driversupport og yderst dårlig køling.
Men man får det i en pæn udformning der leder tankerne hen på en
billig beige futuristisk støvsuger.

Og nej jeg har ikke købt presario jeg kender bare mange der har ;)