God etik i php...
Fra : Janus Høi

Dato : 07-05-02 12:03

Nå der kommer et godt langt stykke hvor man bare skal lave HTML, er det så
'god opførsel' bare at sæte et par ?> <? rundt om?
Eller skal man lave det i php?

Det er måske nødvendigt lige at illustrere hvad jeg mener:

[Den nemme:]

(en masse php)

?>

<head>
</head>

<?

(endnu mere php)

[Slut på den nemme]
-----
[Den mere besværlige]

echo "<html>" ;
echo "<head>" ;
echo "</head>" ;
echo "<body>" ;
echo "</body>" ;
echo "</html>" ;

[Slut på den besværlige]

(Bemærk, dette er kun et eksempel. Der er jo ikke rigtig kød på den stump
kode)

Resultatet af de to metoder er jo det samme.
Men jeg synes, jeg engang har hørt at det ikke er så godt at 'hoppe' ud og
ind i PHP.
Er der nogle af jer der ved det?

--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-05-02 12:14

Janus Høi skrev:

> Nå der kommer et godt langt stykke hvor man bare skal lave HTML, er
> det så 'god opførsel' bare at sæte et par ?> <? rundt om?
> Eller skal man lave det i php?

Der er efter min mening ikke noget enkelt svar på det spørgsmål - men
først vil jeg lige anbefale, at du går ind og slår ordet "etik" op i
din ordbog, for det betyder ikke det, du tror : ) For det andet: Det er
god skik at begynde PHP-blokke med "<?php". Det andet - "<?" - kan give
problemer i forbindelse med XML.

Mht., om man skal lave det hele i PHP eller som HTML med PHP hist og
her, så kommer det meget an på, hvor meget PHP, der bruges på siden.
Har man en side, der mest er HTML, men hvor man lige skal inkludere en
sidehoved og sidefod, så er det nok bedst at skrive det hele som HTML
og så lige indsætte PHP'en. Har man derimod en side, hvor der er masser
af PHP, og al tekst f.eks. udskrives af PHP (hvilket kan være
tilfældet, hvis det er et flersproget script), så er det meget bedre at
skrive det hele i PHP end at skrive det i HTML og så have et utal af
små PHP-blokke.

Der er også andre overvejelser, man skal gøre sig. Samarbejder man med
en designer, der ikke kan PHP, så er det ikke altid så smart at skrive
det hele som PHP.

Mit råd er: Se på spørgsmålet fra situation til situation.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Janus Høi

Dato : 07-05-02 12:37

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> din ordbog,
>For det andet: Det er
> god skik at begynde PHP-blokke med "<?php". Det andet - "<?" - kan give

SLAM SLAM SLAM
Dér fik du lige givet mig tørt på, hvad.

> Mit råd er: Se på spørgsmålet fra situation til situation.

Efter jeg lige har fået samlet de jordiske rester af mit pryglede legeme op,
er jeg alligevel blevet lidt klogere. Så tak for det.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-05-02 12:52

Janus Høi skrev:

> SLAM SLAM SLAM
> Dér fik du lige givet mig tørt på, hvad.

Nænæ, det' skam ikke personligt (hvilket smileyen gerne skulle
understrege): )

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-05-02 15:11

Janus Høi wrote:
> Nå der kommer et godt langt stykke hvor man bare skal lave HTML, er det så
> 'god opførsel' bare at sæte et par ?> <? rundt om?
> Eller skal man lave det i php?

jeg ved ikke hvad der er god opførsel - jeg synes virkelig at der er en
pointe i det med læsbarheden for non-php-forstående samarbejdspartnere
(eller efterfølgende folk der skal rette en linie), men vil til gengæld
lige fremhæve den tredje og fjerde måde at gøre det på:

> Det er måske nødvendigt lige at illustrere hvad jeg mener:
> [Den mere besværlige]
>
> echo "<html>" ;
> echo "<head>" ;
> echo "</head>" ;
> echo "<body>" ;
> echo "</body>" ;
> echo "</html>" ;
>
> [Slut på den besværlige]

[et væsentligt lettere alternativ: ]
echo ("
<head>
</head>
");

Endelig - når vi snakker om at samarbejde med ikke-php-kyndige, ville
jeg nok vælge at lave en include - men jeg gør det også ofte hvis jeg
har lange stykker html i mine sider - simpelthen for at gøre koden
lettere overskuelig, og for at holde de to dele lidt adskildt...

> Men jeg synes, jeg engang har hørt at det ikke er så godt at 'hoppe' ud og
> ind i PHP.

Jeg kan ærligt talt ikke forestille mig at det er et performance-problem
- så at det ikke skulle være godt...

mvh

Jesper Brunholm

--
IT-Vest Odense: <http://www.it-vest.sdu.dk/cim/>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-05-02 15:45

On Tue, 07 May 2002 16:10:42 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>men vil til gengæld
>lige fremhæve den tredje og fjerde måde at gøre det på:

Tillad mig så at fremhæve heredoc-syntaksen, som er velkendt blandt
perl-brugere. Den efterlader normalt færre problemer, hvis man skal
bruge variable undervejs, og vil undgå at komme ud i et større
escape-roderi:

http://www.php.net/manual/en/html/language.types.string.html#language.types.string.syntax.heredoc

<?php
print <<<ENDHTML
<head>
<title>$title</title>
</head>
{$user['name']}
ENDHTML;
?>

Syntaksen returnerer en string, så man kan fx også bruge den som
følger:

<?php
$content = <<<EOT
EOT;
?>

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 07-05-02 16:25

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

>[et væsentligt lettere alternativ: ]
>echo ("
><head>
></head>
>");

Så vil jeg nu hellere bruge heredoc syntax

echo <<<END
This uses the "here document" syntax to output
multiple lines with $variable interpolation. Note
that the here document terminator must appear on a
line with just a semicolon no extra whitespace!
END;
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 07-05-02 20:45

Davs

"Janus Høi" <hoi***@jagi.com> skrev i en meddelelse
> Nå der kommer et godt langt stykke hvor man bare skal lave HTML, er det så
> 'god opførsel' bare at sæte et par ?> <? rundt om?
> Eller skal man lave det i php?

Jeg plejer at bruge en anden metode (som foregår i ren PHP) - efter følgende
opskrift:

1) Lav en HTML-skabelon for hvordan siderne skal se ud - dvs. man laver
den første side som en statisk HTML-side, og så klipper man hele indholdet
ud af denne og erstatter med noget genkendeligt halløj. Dvs. man ender med
noget a la følgende:
<head>...</head>

2) Læs denne HTML-skabelon ind i en variabel $minside.

3) Når der skal tilføjes noget indhold så udfør
$minside = str_replace(
"<!-- indhold -->",
"Dette er noget godt indhold" . "<!-- indhold -->",
$minside
);
Menuen indsættes på tilsvarende vis. (Husk at bevare det genkendelige
halløj, så man kan indsætte mere end en gang).

4) Når siden er færdig så echo $minside.

Alt indhold (tekst-afsnit, forms, tabeller, ...), menu og hvad der nu ellers
kunne tænkes at være, sætter jeg op vha. PHP-funktioner (som naturligvis
outputter lovlig HTML), og resultatet bliver en flok sider som ser skide
godt (og ens) ud :)

Samtidig vil siden validere som korrekt HTML, da skabelonen og outputtet fra
funktionerne (og sammensætningen heraf) alt sammen er korrekt.

Jeg er ikke så vild med sammenblandingen af PHP og HTML, så jeg syns metoden
herover virker rigtig godt. Hvis der skal kode på bordet, så sig til :)

Mvh.
/Thomas