Bærbar med bærbar processor?
Fra : Daniel Baek

Dato : 07-05-02 08:18

Hej NG,

Som nogen måske husker var det mig der for lang tid siden spurgte om
erfaringer med en Fujitsu-Siemens Amilo D. Nu har jeg købt en...og
leveret den tilbage! Den havde en 1,2 Ghz Celeron processor, og
eftersom det ikke var en mobil processor kørte blæseren hele tiden med
en frygtelig larm til følge.

Derfor er jeg nu på jagt efter en ny bærbar.
Jeg skal bruge den til mine studier og jeg vil kun bruge den og ikke
en stationær. Derfor skal den kunne tilsluttes en docking station så
jeg kan sætte en 19" skærm og tastatur/mus til derhjemme.
Den skal være lydsvag og så skal den have brænder så jeg kan tage
back-up.
Jeg spiller IKKE computer spil så det er mere en fremtidskikret
"skrivemaskine".

Har overvejet en http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c=630&n=1280&b=30847&m=dkk&l=da&s=dkbsd&store=bsd&sbc=dkbsdlatit
men det er vist ikke en bærbar processor. Er der nogen der kender
denne model og kan sige god for den?

Håber virkelig i kan hjælpe mig med at finde den rigtige.
Computer+docking station må koste ca. 18.500-19.000 kr.

Mvh. Daniel

-----------
www.baek.tk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-05-02 08:27

daniel@baek.tk (Daniel Baek) wrote in

> [...]
> 1280&b=30847&m=dkk&l=da&s=dkbsd&store=bsd&sbc=dkbsdlatit men det er
> vist ikke en bærbar processor. Er der nogen der kender denne model

Jeg kan afsløre at bærbare har "bærbare processorer" i og med at det er
specielle "mobile P3 eller P4 der er i dem". Så den argumentation
holder vist ikke. Lavede du andet på din Fujitsu der var meget
beregningstungt - for i så fald kører blæseren meget.

Jeg kender ikke til nogen der har en Latitude i min omgangskreds, men
kender 7 personer der har en Dell Inspiron - og de er alle (inklusive
mig selv) godt tilfredse med dem.
Mht. pris og ydelse så vil da anbefale Dell's Inspiron serie - der er
lidt mere bang for the buck og så har vi selv to i husstanden der ikke
larmer - og jeg kender to mere med Dell Inspiron bærbare der heller
ikke har problemer med at de støjer meget de øvrige jeg kender har ikke
udtalt sig om fænomenet . De bærbare jeg har prøvet har alle P3 600
op til og med P3 1000 MHz processorer.

Jeg har selv en Dell Inspiron 7500 (med en P3 600) og er fint tilfreds
med den - den er ret stor, men kan det jeg har brug for.
Min kæreste har en nyere model - en Inspiron 4000 (hendes er en P3 700)
- den er noget mindre i størrelse men kan det samme som min og har
tilmed større harddisk, og så var den langt billigere. Det er ca. et år
siden hun købte den så måske er deres Inspiron 4xxx serie noget du
burde kigge på frem for lattitude serien som efter min mening er lige
dyre nok.

Flemming

Fra : Michael Thomsen

Dato : 07-05-02 08:47

> [...]
> holder vist ikke. Lavede du andet på din Fujitsu der var meget
> beregningstungt - for i så fald kører blæseren meget.

Det er 100% forkert!!!

bla. www.conta.dk er impotør af notebooks dba. nogen som bruger standard P4
Socket 478 cpuer. dvs ikke mobile!!!

Jeg har selv haft en Bærbar med Celeron cpu i, og har var det heller ikke en
mobil cpu, det fandt vi ud af da den skulle skiftes ud med en hurtigere,
fordi den passede ikke, hvilket en almindelig Celeron cpu gjorde.

Jeg vil anbefale at du kontakter http://www.laptop4u.dk/ og skriver til dem
hvad du skal bruge, deres service er godt, og priserne er overskulige

mht. brænder, syntes jeg at du skal købe en USB2 Plextor 24x brænder. Husk
at hvis du skal have USB2 i bærbaren for at kunne brænde med 24x!

Mvh Michael

Fra : Michael Thomsen

Dato : 07-05-02 09:40

Mht. skærm, mus og tastatur, så behøver du ikke en docking station. De
fleste maskiner har 1 PS2 port, 2 USB, Skærm udgang

Så køb en usb mus, ps2 tastatur, og sæt skærmen til i din skærm udgang!

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-05-02 09:50

Michael Thomsen skrev:

> Så køb en usb mus, ps2 tastatur, og sæt skærmen til i din
> skærm udgang!

Det er *noget* rarere at have en Port Replicator, hvor skærm, tastatur,
mus, højtalere osv. konstant er koblet til. Den er billig og fylder
ingenting.

--
Mvh. Peter

Fra : Michael Thomsen

Dato : 07-05-02 10:21

> Det er *noget* rarere at have en Port Replicator, hvor skærm, tastatur,
> mus, højtalere osv. konstant er koblet til. Den er billig og fylder
> ingenting.

billigere? hehe

Den kan da ikke være billigere? Du skal da stadig have mus, tastatur, skærm
m.m.
Her slipper han for en Port Replicator eller Docking Station.. Det må da
siges at være den billigste løsning! :)

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-05-02 10:32

Michael Thomsen skrev:

> billigere? hehe

Nej, billig. Ikke billigere end hvis han ingenting køber selvfølgelig!

Taler vi forbi hinanden? Han skal selvfølgelig have alt ekstraudstyret i
alle tilfælde.

En docking-station er dyr, men samtidig smart, fordi den har gode
opgraderingsmuligheder. En Port Replicator er genial, fordi den bare
fører portene i den bærbare videre (og evt. tilføjer et par stykker).
Har han ingen af delene, skal han hver dag til at koble alt udstyret til
den bærbare manuelt, og det bliver en pine i længden.

--
Mvh. Peter

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-05-02 18:52

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> wrote in

> Det er 100% forkert!!!

Beklager, det skyldtes at jeg glemte et "Dell" mellem at og bærbare.
Det var blot for at spørge om han nu også var sikker på at det var
fordi det var en sådan processor og at det ikke var fordi han lavede
tunge beregninger - hvilket også vil få en mobile processors blæser til
at køre.

Flemming

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 07-05-02 09:24

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev

> [...]
> holder vist ikke. Lavede du andet på din Fujitsu der var meget
> beregningstungt - for i så fald kører blæseren meget.

Så kan jeg til gengæld afsløre, at du er helt forkert på den. Mange notebook
fabrikanter bruger almindelige stationære processorer - det gælder både de
mange noname-producenter og de mere anerkendte, som fx Toshiba og Fujitsu
Siemens.

Daniel, den maskine du skal gå efter, skal være forsynet med enten en mobile
Intel eller AMD processor. Compaq har bl.a.. nogle Presario-maskiner i deres
700 serie, der opfylder dine krav. De er forsynet med en mobile AMD
processor, og er i grunden nogle helt fine maskiner til prisen. Dem bør du
næsten lige se på. Men som jeg har advaret om i en lang række tråde, er det
vigtigt, at du prøver den før købet. Sagen er nemlig den, at alle de modeller
jeg har haft mellem hænderne har ét og samme problem: Ved diskaktivitet
udsender maskinen højfrekvente hyletoner ud af højttalerne og
hovedtelefonudgangen. Hvis Compaq har fået løst dette problem i de maskiner,
der er til salg i butikkerne nu, får du en fin bærbar for pengene.

Alle Dells maskiner har Bærbare processorer - og den du henviser til har
"Mobile Intel Celeron processor". Jeg kender ikke maskinen, men rygterne
siger, at du aldrig går forkert af den Dell

mvh
Peter

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-05-02 18:58

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in

> [...]
> notebook fabrikanter bruger almindelige stationære processorer -
> det gælder både de mange noname-producenter og de mere anerkendte,

Som jeg har skrevet til Michael, så var der en tastefejl idet jeg
manglede et "Dell" eller "Dells" mellem "at" og "bærbare" i første
linje. Jeg ville blot gøre opmærksom på at det altså også er muligt at
blæseren kører i lang tid hvis det er en "mobile" processor der sidder
i den. Min egen Dell Inspiron 7500 har en irriterende fejl/feature at
hvis den først er begyndt at køre grundet heftigt CPU-forbrug så
slukker den ikke igen - den bliver bare ved til computeren slukkes.
Dette er dog primært sket i Linux, men også et par gange i Windows.
Det kunne jo være at han havde Seti@Home kørende eller komprimerede
SVCD film og så undrede sig over at blæseren kørte hele tiden på den
bærbare og fejlagtigt troede at et andet mærkes blæser ikke ville køre
hele tiden når han udførte disse operationer.

Flemming

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-05-02 09:20

Daniel Baek skrev:

> Jeg skal bruge den til mine studier og jeg vil kun bruge
> den og ikke en stationær. Derfor skal den kunne tilsluttes en
> docking station så jeg kan sætte en 19" skærm og tastatur/mus
> til derhjemme.

Jeg har selv en bærbar Dell, som jeg er supertilfreds med. Den er
ekstremt lydløs og behagelig at arbejde med. Jeg har endnu ikke hørt om
en bærbar Dell uden Mobile-processor, men skal da ikke afvise, at de
findes.

I stedet for en docking-station vil jeg anbefale en Port Replicator,
hvis formålet bare er at kunne tilslutte skærm, tastatur og mus.

> Jeg spiller IKKE computer spil så det er mere en fremtidskikret
> "skrivemaskine".

Hvad mener du med fremtidssikret? Hvis du kun skal bruge den til at
skrive på, kunne du vel lige så godt købe en brugt 400-500 MHz-maskine.
De er fås for omkring 4.000-5.000 kroner og er glimrende
'skrivemaskiner'.

--
Mvh. Peter

Fra : [6800] El Capitano

Dato : 07-05-02 09:23

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
>
> I stedet for en docking-station vil jeg anbefale en Port Replicator,
> hvis formålet bare er at kunne tilslutte skærm, tastatur og mus.
Jeg har en Dell Latitude med Dell docking port C II og kan kun anbefale den
NOSPAM
fjernes i e-mail, hvis du skriver mail til mig
Venlig hilsen
Bjarne
EC

Fra : nevermind

Dato : 07-05-02 17:42

On 7 May 2002 00:17:58 -0700, daniel@baek.tk (Daniel Baek) wrote:

Du har brug for en maskine med en: VIA C3 processor i, den kan køles
passivt og er alle andre løsninger langt overlegen mht.
strømforbug/varme.

Du må selv finde en forhandler ; )

http://www.via.com.tw/en/viac3/c3.jsp.

Fra : Daniel Baek

Dato : 08-05-02 09:18

Det er er en IBM Thinkpad X20 og IKKE en X21

/Daniel

Fra : jaes@mail.dk

Dato : 08-05-02 00:34

"Daniel Baek" <daniel@baek.tk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en frygtelig larm til følge.
>
> Derfor er jeg nu på jagt efter en ny bærbar.

Jeg overvejer selv en fra Compaqs Presario 700-serie; de skulle være ret
gode til prisen.
www.edbpriser.dk er der en del af dem.

Mvh.
Jannik

Fra : Daniel Baek

Dato : 08-05-02 08:03

Hej,

Tusdind tak for de mange forslag og kommnetarer. Det er virkeligt fedt
at få så megen feedback.

Jeg har nu overvejet bare at købe en billig bærbar, en IBM ThinkPad
X21 med 12" skærm og 600 Mhz, 128 mb ram og 10 gb og så ellers købe en
12.000 kroners stationær computer.

Er der nogen som har hørt om IBM Thinkpad X serien eller selv har en -
er de ok?

/Daniel

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-05-02 09:17

Daniel Baek skrev:

> Jeg har nu overvejet bare at købe en billig bærbar, en IBM ThinkPad
> X21 med 12" skærm og 600 Mhz, 128 mb ram og 10 gb og så ellers
> købe en 12.000 kroners stationær computer.

Lyder ikke så tosset. Du kan komme pænt langt for 12.000 til en
stationær.

> Er der nogen som har hørt om IBM Thinkpad X serien eller selv
> har en - er de ok?

IBM's bærbare er generelt rå-gode, så der skulle ikke være nogen
problemer!

Men Thinkpad X-serien? Det er vel ikke den uden cdrom-drev? Sådan ét
ville jeg i al fald savne. Men hvis du kombinerer med en stationær, er
der selvfølgelig ikke de store problemer.

--
Mvh. Peter

Fra : Daniel Baek

Dato : 08-05-02 14:25

Jo det er en af dem uden cd drev men jeg regner med at købe et
eksternt cd drev til når jeg skal installere noget. Det kunne jeg
selvfølgelig gøre fra min stationære.

Ville det være smartere at investere i et eksternt diskette drev frem
for et eksternt cd-drev.

/Daniel Bæk
-----------
www.baek.tk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-05-02 10:31

Daniel Baek skrev:

> Ville det være smartere at investere i et eksternt
> diskette drev frem for et eksternt cd-drev.

Det kommer selvfølgelig an på dine behov, men umiddelbart må svaret blive et
stort og rungende nej! Jeg har eksternt diskettedrev til min bærbare, men
bruger det aldrig nogensinde.

Man kommer rigtig langt med netværkskortet, og du kan evt. overveje at købe
et eksternt cd-rw-drev, hvis du vil være på den sikre side.

--
Mvh. Peter
"When the fire starts to burn - there's a lesson you must learn. Something,

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 09-05-02 11:34

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
>
> Man kommer rigtig langt med netværkskortet, og du kan evt. overveje at købe
> et eksternt cd-rw-drev, hvis du vil være på den sikre side.

Enig, et diskette drev er vist ikke sagen mere, har selv lige købt en
ekstern Plextor 24 speed brænder til min bærbar, så nu skulle problemet
med plads vist være løst.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-05-02 08:14

<jaes@mail.dk> skrev

> Jeg overvejer selv en fra Compaqs Presario 700-serie; de skulle være ret
> gode til prisen.

Prøv den før du køber! Alle dem jeg har haft fingre i udsender højfrekvente
hyletoner ved diskaktivitet på både harddisk og DVD-drev ud af højttalere og
hovedtelefonudgangen. Ret genererende.

mvh
Peter