Vandets drejen rundt i håndvasken
Fra : Kim

Dato : 07-05-02 08:06

Hej NG

Er der noget om at vand, der på den nordlige halvkugle f.eks. lukkes ud af
en håndvask, drejer omkring udløbet modsat den vej det løber, hvis man
gjorde det samme på den sydlige halvkugle ?

Det har måske været oppe før i gruppen - I så fald kan I enten skyde mig
eller henvise mig til en message-ID - min newsreader har ihvertfald ikke
hentet noget ind om emnet.

Mvh

Kim

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-05-02 08:21

"Kim" <mymail@mail.dk> writes:

> Er der noget om at vand, der på den nordlige halvkugle f.eks. lukkes ud af
> en håndvask, drejer omkring udløbet modsat den vej det løber, hvis man
> gjorde det samme på den sydlige halvkugle ?

Under normale forhold er svaret nej. Det skulle eventuelt være
Corioliskraften der er på spil, men der er så mange andre faktorer der
spiller ind at man nokkan se bort fra den.

Læs blandt andet:
http://physics.about.com/library/weekly/aa071501a.htm

(Eller enhver anden side fundet på google ved at søge på: "Urban
legend Coriolis")

Hvis vandet står fuldstændigt stille og håndvasken er fuldstændig
symetrisk (og måske er tilpas stor), så kan man vist nok observerer en
effekt. Men begge dele skal tages fuldstændig bogstavligt, det er ikke
nok bare at lade vasken stå uberørt en times tid, der vilstadigvæk
være bevægelse i vandet.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-02 14:52

Peter Makholm skrev:

>effekt. Men begge dele skal tages fuldstændig bogstavligt, det er ikke
>nok bare at lade vasken stå uberørt en times tid, der vilstadigvæk
>være bevægelse i vandet.

Vandet skal stå på rystefrit underlag i en uges tid.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-02 15:11

Bertel Lund Hansen skrev:

> Vandet skal stå på rystefrit underlag i en uges tid.

Og med hensyn til plattenslageren i Kenya, så ville vandet løbe ud
den modsatte vej - hvis corioliskraften fik lov til at bestemme -
end hvad ham negeren prøver at bilde folk ind.

// Klaus

Fra : Michael Vittrup

Dato : 12-05-02 21:31

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 07-05-02 08:38

In <3cd77d73$0$97308$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Kim" <mymail@mail.dk> writes:

> [...]

>Det har måske været oppe før i gruppen - I så fald kan I enten skyde mig
>eller henvise mig til en message-ID - min newsreader har ihvertfald ikke

I teorien, ja. I praksis, nej. Det er corioliskraften på
vandet, der skulle bevirke effekten, men hvis man regner på
den, så er den mindre vigtig end faconen på håndvasken og
faconen på bundproppen og hvilken vej, du hiver i proppen og

Forskellen på teori og praksis er at i teorien er der ikke nogen.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-05-02 16:34

Kai Birger Nielsen wrote:

> [...]
> den, så er den mindre vigtig end faconen på håndvasken og
> faconen på bundproppen og hvilken vej, du hiver i proppen og

Selvom corioliskraften er ubetydelig i dette eksempel, er den meget
konkret i andre tilfælde. Fx hvis man kigger på hvilken vej en hvirvel-
vind drejer rundt ved høje (nordlige hhv. sydlige) breddegrader.

En anden situation er Foucaults pendul.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bo Warming

Dato : 07-05-02 18:05

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> den, så er den mindre vigtig end faconen på håndvasken og
> faconen på bundproppen og hvilken vej, du hiver i proppen og

Især det sidste lader sig let afprøve - det kræver meget lidt manipulation
af turbulensen i vaskens eller karrets indhold at få malstrøm-cirkulation
lige som man vil.

Min gymnasielærer vitsede i den sammenhæng , at da munke skulle vide antal
tænder i en hests mund, debatterede de i 7 timer lærd og skolastisk udfra
Aristoteles skrifter - og så gik en ung munk ud i stalden og talte - og blev
bortvist! Drengen i kejserens ny klær.

Men uden vandrehistorier, var der ikke kommet en prægtig Simpson Family film
om emnet, hvor familien rejser til Australien for at få afgjort om Med eller
Mod uret DOWN YONDER

Skypumper/hvirvelvinde adlyder vist heller ikke nogen skrivebordsteori, hvad
angår cirkulationsregning. Ikke i filmen American Beauty eller ellers.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-02 14:54

Kim skrev:

>Er der noget om at vand, der på den nordlige halvkugle f.eks. lukkes ud af
>en håndvask, drejer omkring udløbet modsat den vej det løber, hvis man
>gjorde det samme på den sydlige halvkugle ?

Der er i hvert fald noget om at afrikanere kan leve af at bilde
turisterne det ind og demonstrere det. Tricket består i at de
drejer sig om sig selv en lille smule i et naturligt gangforløb
således at vandet i baljen påføres en rotation. Derved er det en
smal sag at 'påvise' at vandet roterer forskellige veje på
positioner med få meters afstand.

--
Bertel