Natsænkning af temperatur
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 06-02-01 01:10

Hej NG.
Jeg ville lige høre om der er nogen der har erfaringer med at sænke
temperaturen om natten, måske slukke helt for varmen. Evt. lade
varmelegemet køre på det samme tænd/sluk-ur som lysarmaturet.

I naturen må der jo ske en temperatursænkning, fra solen går ned og
til den står op igen, og det var det jeg tænkte på om man kunne
efterligne...?
Min balje er en 250l. med forsk. maller, pragtsmerlinger og perle- og
blå guramier.
Jeg vil gerne høre nogen meninger for/imod dette.

--
M.v.h.
Carsten Nielsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-02-01 08:20

"Carsten Nielsen" <perle@privat.dk> wrote in message
> [...]
> blå guramier.
> Jeg vil gerne høre nogen meninger for/imod dette.

Jeg tror egentligt ikke denne temperatur ændring er særlig stor i naturen.
Husk der er meget store mængder vand, og jorden er jo også varm.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-02-01 12:11

> I naturen må der jo ske en temperatursænkning, fra solen går ned og
> til den står op igen, og det var det jeg tænkte

Det kommer meget an på i hvilket slags biotop dyrene har deres natur.
Malawisøen, f.eks oplever sæsonbestemte temperatursvingninger, som er
langsomme og langvarige. Mange Killifisk fra Vestafrika lever i
vandpytter, nogle meget små, hvor der naturligvis forekommer store
temperatursvingninger i døgnets forløb. Jeg har lige været i Nigeria,
hvor temperaturen svinger fra 28 til 36 grader i den kølige sæson. Og
så ser man fisk og andet sprælle i vandpytterne...og temperaturen i de
vandpytter har sikkert samme svingninger i temperaturen.

Du skal nok kigge på dine fisks naturlige biotop. Men at de bor i
floder og åer har ikke den store betydning mht. døgnsvingninger, da
grundvand ofte har stor indvirkning. I en å ved silkeborg er der en
forskel på 4 grader over en afstand på 100 meter.

Jeg har selv ekperimenteret lidt med min 200L balje...ved udluftning
af lejligheden her i vinteren, så går der ca. 6 timer før jeg ser et
fald i temperaturen. Og hvis du holder din indetemperatur på ca. 24-25
grader, så holder baljen det samme.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak