loppefrø
Fra : Fagus

Dato : 07-05-02 07:41

Hej i grp.
Er der nogle her der har erfaringer med at bruge loppefrø/husk?
Hvor meget skal man give,hvordan skal det gives og hvor længe skal det
gives?
Og er det godt?
Det er til en ung islænder (25 år)
hilsen fagus

Fra : Ganti

Dato : 08-05-02 10:24

"Fagus" <fagus@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<ab7soq$27v0$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Er der nogle her der har erfaringer med at bruge loppefrø/husk?
> Hvor meget skal man give,hvordan skal det gives og hvor længe skal det

Hej Fagus

Efter en nylig overstået meget slem kolik hos min islænder, er jeg af min
dyrlæge med 30 års erfaring blevet opfordret til at fodre med HUSK. Han
foreslår en spiseskefuld om dagen, i starten af efterårsfodringen, når de
går fra græs til tør-foder. Fodringen med husk følges i en uge af gangen,
dvs. en uge med tilsætning af HUSK, dernæst en ugen ude tilsætning. Denne
fremgangsmåde er for at give tarmsystemet ro, og for ikke at gøre det
dovent.
Du skriver ikke begrundelsen for at begynde at fodre med HUSK, har du haft
problemer med kolik, er det også en god ide at tilsætte parafinolie i
foderet, ligeledes med samme fremgangsmåde.

Med venlig hilsen
Gitte

http://ganti.homepage.dk

Fra : Ganti

Dato : 08-05-02 10:40

> [...]
> Er der nogle her der har erfaringer med at bruge loppefrø/husk?
> Hvor meget skal man give,hvordan skal det gives og hvor længe skal det

Hej Fagus

Det gælder for loppefrø når man fodrer såvel dyr som mennesker, at der
indtages rigeligt med væske, da fodring med loppefrø bevirker,at der
tilbageholdes vand i tarmen, hvilket giver en øget passagehastighed.
Er vædskeintagelsen for lille kan det have modsat effekt og give
forstoppelse. Så inden du beslutter dig at fodre med loppefrø skal du
have styr på om der drikkes rigeligt, 20-30 liter i døgnet, afhængigt
af hvad du fodrer med, her i græsningssæsonnen kan vædskeindtagelsen
godt være mindre, på grund af det fugtige og vandindholdige græs.
Om du fodrer med loppefrø i tør eller våd tilstand er i realiteten
ligegyldigt, da den smule vand du kan tilsætte foderet højest kan
udregnes i dl for ikke at blive for sjappet.

Vil du gerne øge din hests vandindtagelse kan du tilsætte foderet lidt
salt, eller endnu bedre, fri adgang til et saltkar, med rent og tørt
salt. Selvfølgelig er en saltslikkesten ikke af vejen, men
undersøgelser viser, at den smule salt der indtages ved hjælp af en
sandsliksten er minimal, i forhold til hvis saltet tilbydes i løs
vægt.

Du får lige en smule fakta om loppefrø med på vejen:

Hvor effektivt er loppefrø?

Mange heste bliver syge, fordi de æder sand. Hvorfor de æder sand, ved
man ikke, men sand er svært at komme af med. Symptomerne ved
sandforstoppelser kan være kolik, vægttab eller diarre. Karakteristisk
er imidlertid, at man finder sand i gødningen. Dette har fået en
amerikansk forskergruppe til at undersøge om loppefrø er effektivt til
fjernelse af sand fra stortarmen. Alle hestene i undersøgelse fik en
daglig dosis loppefrø. Efter een måned viste 63% af hestene markant
fald af mængden af sand i stortarmen og efter 2 måneder havde 91% af
hestene et markant bedre almenbefindende. Der skete ingen øget bedring
efter 3 måneders behandling. De fleste hestes indledende symptomer
forsvandt lang tid før end alt sand var ude, tydende på at der skal
en vis ophobning til, førend symptomer viser sig. Undersøgelsen
konkluderer at ved behandling med loppefrø vil tarmsystemet renses
effektivt for sand indenfor 3 måneder.

Held og lykke med din hest
Hilsen Gitte

http://ganti.homepage.dk

Fra : Pia

Dato : 08-05-02 12:47

> [...]
> Er der nogle her der har erfaringer med at bruge loppefrø/husk?
> Hvor meget skal man give,hvordan skal det gives og hvor længe skal det

Og hvor køber man det i så store mængder?

:Pia