Underlig fejl
Fra : Jesper Sørensen

Dato : 06-02-01 01:01

"run.cpp", line 19: Error: Formal argument 2 of type char*const* in call to
execv(const char*, char*const*) is being passed const char**.

hvad f***** er en char*const*

mvh
JS

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 06-02-01 01:25

Jeg har dog fundet ud af det jeg gik bare ud fra at const char** var det
samme som char* const*, det er det ikke.

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 06-02-01 10:15

Hej,

> "run.cpp", line 19: Error: Formal argument 2 of type char*const* in call
> execv(const char*, char*const*) is being passed const char**.
>
> hvad f***** er en char*const*

Jeg kan ikke huske den skumle syntax, men problemet er, at når en peger A
peger til en peger B, så kan såvel det som B peger på som det A peger på
(nemlig B) være konstant=må ikke ændres på.

Om execv så har den rigtige type er en anden sag... (det er sk*de irrterende
når man forsøger at opbygge sine typer helt rigtigt med const for så at løbe
ind i at standardfunktionerne ikke har de typer man havde forventtet...)

Venlig Hilsen

Christian Worm

Fra : Claus Brinch Jensen

Dato : 06-02-01 22:18

Et hjælp til læsning af typer af den slags er at læse bagfra.

Dermed bliver
char * const *
til
* const * char, dvs. en pointer(*) til en const pointer(*) til char.

Af bl.a. af denne årsag bruger jeg konsekvent omvendt const-stilling, dvs.
"char const *" fremfor "const char *". Men det er en anden historie.

Claus