problem med iptables
Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 06-05-02 21:48

Jeg har kørt RH 7.2 ind, og bruger kernel 2.4 og iptables v1.2.4. Men
jeg kan simpelthen ikke få iptables til at funke, nogle der kan give
lidt råd/vejledning?

[root@0x50c4b007 root]# iptables -L
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_tables.o:
init_module: Device or resource busy
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters,
including invalid IO or IRQ parameters
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_tables.o: insmod
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_tables.o failed
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_tables.o: insmod
ip_tables failed
iptables v1.2.4: can't initialize iptables table `filter': iptables
who? (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 07-05-02 13:37

On Mon, 06 May 2002 22:48:02 +0200, Bjarke Freund-Hansen
<rknews@impsoft.dk> wrote:

> [...]

>who? (do you need to insmod?)
>Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.

Jeg har hørt noget om at man skal insmod'te iptables, men hvordan gør
man det, og hvad skal der til for at kunne det?

Fra : Thomas More

Dato : 07-05-02 19:01

Det ser ud som om du har loaded ipchains

Det er sikkert fodi du sagde "ja" til noget firewall halløj under
installationen.

prøv at tilføje den her i dit firewall script FØR noget som helst IPTables
indlæses :

/sbin/rmmod ipchains

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 07-05-02 21:48

On Tue, 7 May 2002 20:00:53 +0200, "Thomas More"
<thomasmore25@hotmail.com> wrote:

>Det ser ud som om du har loaded ipchains
>Det er sikkert fodi du sagde "ja" til noget firewall halløj under
>installationen.

Jeg har først lige installeret iptables, kører med ipchains lige nu,
men da den ikke kan portforwarde fra nettet og ind, og også er til 2.2
kernen så ville jeg gerne skifte til iptables.

>prøv at tilføje den her i dit firewall script FØR noget som helst IPTables
>indlæses :

>/sbin/rmmod ipchains

som det ser ud lige nu har jeg ingen firewall config, men jeg forsøger
da lige hvad den kommando kan.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 07-05-02 21:50

On Tue, 07 May 2002 22:47:53 +0200, Bjarke Freund-Hansen
<rknews@impsoft.dk> wrote:

>som det ser ud lige nu har jeg ingen firewall config, men jeg forsøger
>da lige hvad den kommando kan.

[root@rk root]# rmmod iptables
rmmod: module iptables is not loaded

Er stadig helt lost, så hvis nogle kan forklare mig lidt, og give min
en kommando eller to der kunne få det hele til at funke

Fra : Thomas More

Dato : 08-05-02 07:59

Det var #rmmod ipchains

du skulle skrive, ikke

#rmmod iptables

Det var netop for at FJERNE ipchains, da den ikke spiller sammne med
iptables !!

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 08-05-02 08:54

On Wed, 8 May 2002 08:59:28 +0200, "Thomas More"
> [...]

>du skulle skrive, ikke

>#rmmod iptables

>Det var netop for at FJERNE ipchains, da den ikke spiller sammne med

aha, det giver mere mening, sorry læste vist lidt for hurtigt.

Nu ser det ud til at virke som det skal, så skal jeg bare sætte mig
ind i iptables, takker.

Lige et spørgsmål, nu loader den vel ikke ipchains igen ved reboot?

[root@rk apt]# rmmod ipchains
[root@rk apt]# rmmod ipchains
rmmod: module ipchains is not loaded
[root@rk apt]# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Fra : Thomas More

Dato : 08-05-02 13:12

Jo, det tror jeg godt du kan regne med den gør.

Du kan evt. sætte den ene linie ind i toppen af dit iptables firewall
script, så unloades den jo hver gang.....

......eller skan du se om du kan finde hvor ipchains loades henne

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 08-05-02 19:48

On Wed, 8 May 2002 14:12:01 +0200, "Thomas More"
<thomasmore25@hotmail.com> wrote:

>Jo, det tror jeg godt du kan regne med den gør.

Efter en genstart var iptables loaded, men ikke ipchains, så det er jo
som det skal være.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 08-05-02 19:45

nu har jeg efterhånden fået stykket et script sammen hugget efter
nogle scripts jeg har fundet, og det funker udemærket. Men jeg vil
gerne have den til at route nogle porte ind til 192.168.0.17, fx port
2300 til port 2320. Hvorledes gøres dette?

Således ser den ud nu:
#!/bin/sh

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

iptables -P INPUT ACCEPT
iptables -P FORWARD ACCEPT
iptables -P OUTPUT ACCEPT

iptables -F
iptables -t nat -F

iptables -N block
iptables -A block -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/8 -j MASQUERADE

Fra : Thomas More

Dato : 09-05-02 08:22

Tilføj :

iptables -t filter -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 2300:2320 -j ACCEPT
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -d <EXTERN IP> --dport 2300:2320 -j
DNAT --to-dest 192.168.0.17:2300-2320

Jeg synes nu ikke din "firewall" er særligt sikker.....du skal nok overveje
:

iptables -t filter -P INPUT DROP

iptables -t filter -A INPUT -i eth1 -j ACCEPT
iptables -t filter -A INPUT -i lo -j ACCEPT

FØR noget andet, hvor ETH1 er dit INTERNE netkort, altså netkortet til
lokalnettet !

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 09-05-02 08:39

On Thu, 9 May 2002 09:22:22 +0200, "Thomas More"
<thomasmore25@hotmail.com> wrote:

>iptables -t filter -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 2300:2320 -j ACCEPT
>iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -d <EXTERN IP> --dport 2300:2320 -j
>DNAT --to-dest 192.168.0.17:2300-2320

Takker mange gange.

>Jeg synes nu ikke din "firewall" er særligt sikker.....du skal nok overveje:

I know, der er heller ikke særlig meget firewall i det, bare NAT'ing.

>iptables -t filter -P INPUT DROP

>iptables -t filter -A INPUT -i eth1 -j ACCEPT
>iptables -t filter -A INPUT -i lo -j ACCEPT

Det vil jeg forsøge mig med.

Fra : Thomas More

Dato : 09-05-02 08:51

Jeps - men når nu man uden at miste preformance fra sin NAT ting, kan opnår
i hvert fald LIDT Sikkerhed, så kan man ligeså godt gøre det :)

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 09-05-02 09:07

On Thu, 9 May 2002 09:50:55 +0200, "Thomas More"
<thomasmore25@hotmail.com> wrote:

>Jeps - men når nu man uden at miste preformance fra sin NAT ting, kan opnår
>i hvert fald LIDT Sikkerhed, så kan man ligeså godt gøre det :)

Nu har jeg fået udvilket noget mere på den, men tænkte på om FORWARD
bør være accept som default? Eller ser det du som om det er sikkert?

#!/bin/sh

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD ACCEPT
iptables -P OUTPUT ACCEPT

iptables -F
iptables -X
iptables -Z
iptables -t nat -F

iptables -A INPUT -i eth0 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT

iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 22 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 443 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 80 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 21 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 110 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 25 -j ACCEPT

iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24 -j MASQUERADE

iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 5000:5040 -j ACCEPT
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i eth1 --dport 5000:5040 -j DNAT
--to-destination 192.168.0.17

iptables -A INPUT -p tcp -i eth1 -m tcp --dport 113 -j ACCEPT
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i eth1 --dport 113 -j DNAT
--to-destination 192.168.0.17

Fra : Kent Friis

Dato : 09-05-02 09:27

Den Thu, 09 May 2002 10:06:52 +0200 skrev Bjarke Freund-Hansen:

>Nu har jeg fået udvilket noget mere på den, men tænkte på om FORWARD
>bør være accept som default? Eller ser det du som om det er sikkert?

Hvorfor vil du have FORWARD til ACCEPT? Er det helt ok at dit lokalnet
bliver angrebet, når bare routeren ikke gør? Og da du i forvejen har
ACCEPT på al trafik til routeren fra lokalnettet, er det kun en lille
omvej, før man alligevel kan angribe routeren.

>iptables -A INPUT -i eth0 -j ACCEPT

Måske skulle du overveje at sikre dine maskiner i stedet for at bruge en
firewall - eller tage et kursus i TCP/IP og firewalls. Man bør IMHO vide
_præcis_ hvad der foregår, før man forsøger at konfigurere en firewall,
hvis ønsket er at øge sikkerheden.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 09-05-02 22:05

On Thu, 9 May 2002 08:27:08 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Hvorfor vil du have FORWARD til ACCEPT?

Det er det jeg spørger om, er det nødvendigt?

>Er det helt ok at dit lokalnet bliver angrebet, når bare routeren ikke
>gør?

Selvfølig ikke, det er derfor jeg spørger.

>Og da du i forvejen har ACCEPT på al trafik til routeren fra
>lokalnettet, er det kun en lille omvej, før man alligevel kan angribe
>routeren.

Well, hvordan forhindre jeg så det?

>Måske skulle du overveje at sikre dine maskiner i stedet for at bruge en
>firewall

Well, der skulle ikke være det store problem, men når man nu har en
linux maskine stående og deler net ud til et lille lokalnet, hvorfor
så ikke sætte firewall på den.

>eller tage et kursus i TCP/IP og firewalls. Man bør IMHO vide _præcis_
>hvad der foregår, før man forsøger at konfigurere en firewall, hvis
>ønsket er at øge sikkerheden.

Ønsket er at øge sikkerheden og at lærer noget om firewalls/routing.
Jeg har en DSL linie hvorpå der står en linux computer med to netkort,
som deler net ud til to andre computere i husstanden. Så det er
begranset hvor mange _midler_ jeg kan bruge på at sætte mig ind i det.

Fra : Tommy Vestermark

Dato : 12-05-02 10:56

Inspireret af denne diskussion er jeg begyndt at eksperimentere med
iptables på min Debian Woody boks. Men hvad er "the Debian way" at
aktivere sit firewall script under opstart?

Mvh.
Tommy Vestermark

Fra : Joakim Recht

Dato : 12-05-02 12:55

Tommy Vestermark <tov@mail1.SPAMFREEstofanet.dk> writes:

> [...]
> iptables på min Debian Woody boks. Men hvad er "the Debian way" at
> aktivere sit firewall script under opstart?

kig i /etc/default/iptables

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk / PGP key http://www.braindump.dk/pgp.txt
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 09-05-02 22:10

On Thu, 09 May 2002 10:06:52 +0200, Bjarke Freund-Hansen
<rknews@impsoft.dk> wrote:

> [...]

Jeg er nu løbet ind i et andet problem, hvis folk connecter til min
FTP og vil donwloade/uploade en fil passivt kan de ikke connecte til
den port proftpd giver dem, hvilket jo er logisk nok. Kan man ikke få
iptables til dynamisk at åbne de porte proftpd skal bruge?

Fra : Thomas More

Dato : 10-05-02 07:01

Er proftp på en af de maskiner der ligger BAG ved firewallen ?

Kan du ikke i proftp definere hvilke porte den bruger ?

Evt. kan du undersøge hvilken range af porte den bruger, man kan let
forwarde et område af porte, som f.eksl : 2048-4096 eller sådan noget !

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 10-05-02 16:17

On Fri, 10 May 2002 08:01:21 +0200, "Thomas More"
<thomasmore25@hotmail.com> wrote:

>Er proftp på en af de maskiner der ligger BAG ved firewallen ?

Nej, proftpd ligger på selve maskinen.

>Kan du ikke i proftp definere hvilke porte den bruger ?

Jo.

>Evt. kan du undersøge hvilken range af porte den bruger, man kan let
>forwarde et område af porte, som f.eksl : 2048-4096 eller sådan noget !

Jeg har sat proftpd til at bruge en bestemt range af porte, og åbnet
for disse. Men da proftpd langt fra bruge disse porte hele tiden,
ville det være rart hvis man kunne få den til at åbne for dem
dynamisk.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-02 13:38

Bjarke Freund-Hansen wrote:

> [...]
> for disse. Men da proftpd langt fra bruge disse porte hele tiden,
> ville det være rart hvis man kunne få den til at åbne for dem

Har du indlæst ip_conntrack_ftp og ip_nat_ftp samt tilladt RELATED
forbindelser? Kører proftpd på port 21?

/Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 12-05-02 14:20

On Sat, 11 May 2002 14:37:52 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

>Har du indlæst ip_conntrack_ftp og ip_nat_ftp samt tilladt RELATED
>forbindelser?

nej, nej, og ja. Hvordan skal jeg indlæse ip_conntrack_ftp og
ip_nat_ftp? Skal i insmod'dse?

>Kører proftpd på port 21?

Ja.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-05-02 11:01

Bjarke Freund-Hansen wrote:

> nej, nej, og ja. Hvordan skal jeg indlæse ip_conntrack_ftp og
> ip_nat_ftp? Skal i insmod'dse?

modprobe ip_conntrack_ftp ip_nat_ftp

Så er du sikker på at få alle moduler med, som de er afhængige af.

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 14-05-02 16:30

Takker.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-05-02 14:19

Bjarke Freund-Hansen wrote:

> [...]
> den port proftpd giver dem, hvilket jo er logisk nok. Kan man ikke få
> iptables til dynamisk at åbne de porte proftpd skal bruge?

Jo, ved at indlæse kernemodulet ip_conntrack_ftp - det virker dog ikke, hvis
du kører ftp på en anden port end 21.

/Rasmus

Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-02 14:40

Den Fri, 10 May 2002 15:18:40 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Jo, ved at indlæse kernemodulet ip_conntrack_ftp - det virker dog ikke, hvis
>du kører ftp på en anden port end 21.

Hvorfor ville man da også gøre det? Det virker umiddelbart tåbeligt at
gøre.

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-05-02 14:42

Kent Friis wrote:

> Hvorfor ville man da også gøre det? Det virker umiddelbart tåbeligt at
> gøre.

Måske "security by obscurity"? Ellers kan jeg ikke se nogen god grund til
det...

Jeg havde en bruger, der forsøgte på det, og det fungerede overhovedet ikke,
så han endte med at bruge 21 i stedet.

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 10-05-02 16:34

On Fri, 10 May 2002 15:18:40 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

>Jo, ved at indlæse kernemodulet ip_conntrack_ftp - det virker dog ikke, hvis
>du kører ftp på en anden port end 21.

Hmm, det lyder interrsant. Har du en guide til hvordan man
bruger/indlæser det? Og/eller noget dokumentation om det? har søgt på
google, men kan ikke umiddelbart finde noget.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-02 13:40

Bjarke Freund-Hansen wrote:

> Hmm, det lyder interrsant. Har du en guide til hvordan man
> bruger/indlæser det? Og/eller noget dokumentation om det? har søgt på
> google, men kan ikke umiddelbart finde noget.

modprobe ip_conntrack_ftp
modprobe ip_nat_ftp
for table in INPUT OUTPUT FORWARD
do
iptables -A $table -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
done

ip_nat_ftp kan udelades, hvis din box ikke NAT'er selv.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 12-05-02 14:26

On Sat, 11 May 2002 14:39:33 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

> [...]
>for table in INPUT OUTPUT FORWARD
>do
> iptables -A $table -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT

Jeg har kun lavet en "iptables -A INPUT -m state --state
RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT", og ingen for OUTPUT og FORWARD, bør
jeg det? Jeg har default rule på output som accept, og de andre som
drop.

>ip_nat_ftp kan udelades, hvis din box ikke NAT'er selv.

Boxen NAT'er mit lokale netværk til internet, men FTP'en kører på
selve maskinen.