Faststøbning af ny køl?
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-05-02 21:06

Hej

Jeg er ved at rydde kølen på min Junker 22 (træls arbejde), når jeg er
færdig med at tømme skal jeg have lavet nyt skot og jernet i igen og
denne gang bliver kølen lukket helt inde så jeg ikke får problemer med at
den udvider sig i frostvejr igen.
I forbindelse med at kølen skal I igen snakkede jeg med en anden bådejer om
hvordan jeg ville gøre, han forslog at man evt. kunne lægge jernet ned i
PE-skum i stedet for polyester, det er noget nemmere at arbejde med og knap
så giftigt. Men hvad siger folk her, er det en god eller dårlig ide?

Mvh

Stefan Jacobsen
Forhåbeligt snart tidligere Junker ejer

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 09-05-02 22:22

Er der slet ingen kommentarer til mit indlæg?

Mvh

Stefan

Fra : Andersson

Dato : 10-05-02 12:14

Hej Stefan

Det er måske fordi du lyder til at have mere tjek på det end f.eks. mig..

Men du får da lige mine første tanker da jeg læste dit indlæg, som er
baseret på teoretisk viden og ikke praktisk..

Jeg tror ikke at pe-skum kan holde tæt nok.. Min opfattelse vedr. polyester
er at det kun hærder over en bestemt varmegrad og hvis den kommer under den
min. temperatur så stopper hærdningen og vil aldrig gå igang igen.
så måske skulle du overveje om ikke det var en ide at bruge epoxy...? som
genoptager hærdningen selv om den har været kølet ned. Fordi hvis polyester
ikke er færdig hærdet så vil den lugte fælt meget længe..
Nu kender jeg ikke alt vedr. en Junker 22, men er det ikke muligt at smelte
bly og hælde direkte i kølen så får du aldrig problemer med vand i kølen..?

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-02 00:42

> [...]
knap
> så giftigt. Men hvad siger folk her, er det en god eller dårlig ide?

Jeg vil fraråde dig at bruge pu skum. Dels fordi, du risikerer at det sidder
og spænder, når det udvider sig. Jeg mener, at det er ca. 300 gange, det kan
udvide sig, og der er så mange kræfter i det, at du kan risikere, at du
sprænger eller svækker glasfiberen. Samtidig er din kølballast jo ikke
fikseret. Ganske vist er det teoretisk, men skulle du være uheldig at vende
180 grader rundt, kan du risikerer at få din kølballast i hovedet.. Noget
andet er, at almindeligt bygnings pu skum på længere sigt suger vand.

Vil du absolut bruge skum, skal det være det, man bruger til at bygge både
med, (kan ikke huske, hvad det hedder) Det kan bl.a. fås hos ms glasfiber i
halgrensgade på amager. Det er ikke billigt

Brug polyester, det er billigt, nemt og super hurtigt. Og endelig kan det
ikke ødelægget noget. Læg så eventuelt fire gange 300 gram glasfiber oven
på ballasten, sådan at der er helt lukket. Glasfiberer skal helst gå mindst
100 mm op ad siden på kølsvinet, således, at den får ordentlig fat.

Junkeren er da en dejlig båd, bortset fra, at de altid ligner død og
ødelæggelse nede om læ..

Claus