(Off topic) Monitor
Fra : Dennis Lerche

Dato : 06-05-02 18:28

Hej, jeg ved godt at det er lidt off-topic.
Men alligevel håber jeg at der er nogle der vil hjælpe

Jeg skal købe en ny monitor og har kigget på Samsung 959NF, men er
lidt i tvivl om de 2 berygtede damping wires vil genere mig for meget.
Det er her i kommer ind. Er der nogle af jer der sidder til daglig og
programmere ved en monitor med damping wires ?
Lidt feedback vil være rart, da det vil være surt at købe en ny
monitor som jeg vil blive træt af. (Jeg ved godt at der er newgroups
vedr. hardware, men det er mest gamers der sidder der.)

På forhånd tak for hjælpen.

Dennis

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-02 19:01

Dennis Lerche skrev:

>Jeg skal købe en ny monitor og har kigget på Samsung 959NF, men er
>lidt i tvivl om de 2 berygtede damping wires vil genere mig for meget.

For 3 år siden Jeg forlangte jeg udtrykkeligt en monitor uden de
to streger. Da der var gået en uge, opdagede jeg at de var der
alligevel. En måned efter havde jeg atter glemt at de var der.

Min sidste monitor er uden de to streger - og uden den fænomenale
skarphed og kvalitet som den gamle har.

Gammel: Viewsonic GT775 - 17"
Ny: Hansol 920D - 19"

Viewsonic er klart bedre end Hansol som ikke er dårlig.

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-05-02 19:18

Dennis Lerche wrote:

> Jeg skal købe en ny monitor og har kigget på Samsung 959NF, men er
> lidt i tvivl om de 2 berygtede damping wires vil genere mig for meget.

Det vil de IKKE

Første gang du kigger på skærmen, vil du først være imponeret over,
hvor skarpt den står. Derefter vil du komme i tanke om de to streger
og kigger lidt på dem et par sekunder, og så glemme alt om dem
fremover.

Triniton skærme (som har stregerne) er bedre end alm. CRT skærme. Jeg
kan kun anbefale dem.

-Claus

Fra : Peder Skyt, Z=nospam

Dato : 06-05-02 19:34

On 06 May 2002 19:28:20 +0200, Dennis Lerche <dler00@control.auc.dk>
wrote:

> [...]
>Det er her i kommer ind. Er der nogle af jer der sidder til daglig og
>programmere ved en monitor med damping wires ?

Normalt bemærker jeg dem slet ikke, men véd at nogle personer finder
dem uhyre distraherende. Det er forskelligt fra person til person.

Det eneste tidspunkt jeg finder disse meget tynde streger irriterende
er, når jeg nøje studerer dia-scans for at finde ridser & pletter som
skal fjernes.

Fra : Dennis

Dato : 06-05-02 18:29

Tak for de hurtige svar, mit alternativ er umiddelbart en Viewsonic
P95F, men hvis man ikke lægger specielt mærke til de 2 streger, når
man sidder og programmere på en hvid baggrund, vil jeg da gerne spare
de 800 kr. ved at købe en Samsung 959NF.

Dennis

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-05-02 20:41

Dennis wrote:

> [...]
> man sidder og programmere på en hvid baggrund, vil jeg da gerne spare
> de 800 kr. ved at købe en Samsung 959NF.

Er Triniton skærmen billige end CRT skærmen ? Det plejer at være
omvendt.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at kigge efter skærme med Sony rør.
Det er Sony, der oprindeligt opfandt triniton skærmene og de laver
stadig de bedste rør.

Jeg har den holdning, at hellere bruge en masse penge på at få
sig en god skærm, end at bruge dem på en hurtigere maskine.
Maskinen forældes alligevel i løbet af et år, mens skærmen holder
meget længere.

Den skærm, jeg kigger på nu er f.eks fire år gammel. Den har "over-
levet" tre computere i den tid.

-Claus

Fra : Dennis

Dato : 06-05-02 18:57

Nu skal jeg jo ikke lige gøre mig klog på, hvad det er for et
billedrør der er på Viewsonics. Men ja Samsungs 959NF koser ca. 3500.-
og er en forholdsvis ny model, mens Viewsonics koster 4300,- og er fra
sidste år.

Dennis

Fra : Lars Kringelbach

Dato : 06-05-02 21:50

On Mon, 06 May 2002 19:56:47 +0200, Dennis wrote:

> [...]
> der er på Viewsonics. Men ja Samsungs 959NF koser ca. 3500.- og er en
> forholdsvis ny model, mens Viewsonics koster 4300,- og er fra sidste år.

Viewsonic P95f har også triniton-streger. Jeg vil dog alligvel klart
anbefale den. Stregerne generer mig ikke, og jeg kører 1600x1200@85 med
et dejligt skarpt billede.

Lars

--
remove nospam. in email-address

Fra : Anders Borum

Dato : 06-05-02 21:08

Hej Dennis.

Jeg ved godt du advarede os at du var off-topic, men kunne
diskussionen alligevel ikke foregå et andet sted?

Det er til at leve med at der postes et enkelt indlæg om
computerskærme, men svarene kan vel postes et andet sted, fx.
dk.edb.hardware.skaerm som er oprettet til formålet. Så kan
alle c programmører med lyst til at diskutere katoderør gøre
dette - og vi andre kan blive fri.

Bemærk for eksemplets skyld hvor irriterende det er at jeg
pludselig begynder at pladre om etikette i nyhedsgrupperne,
når det eneste vi alle med sikkerhed interesserer os for er
c eller c++.

Hilsen Anders [en ny-udklækket net-betjent 8-<]

"Dennis Lerche" <dler00@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg ved godt at det er lidt off-topic.
> Men alligevel håber jeg at der er nogle der vil hjælpe
[klip]

Fra : Dennis

Dato : 06-05-02 19:40

Det skal ikke gentage sig.

Dennis

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-05-02 21:51

Anders Borum wrote:

> Bemærk for eksemplets skyld hvor irriterende det er at jeg
> pludselig begynder at pladre om etikette i nyhedsgrupperne,
> når det eneste vi alle med sikkerhed interesserer os for er
> c eller c++.

Du har en pointe der Hermed EOD for mit vedkommende.

-Claus

Fra : Stefan Jensen

Dato : 19-01-03 00:38

> [...]
> monitor som jeg vil blive træt af. (Jeg ved godt at der er newgroups
> vedr. hardware, men det er mest gamers der sidder der.)

well... har kodet i html/asp og nu c++ i snart 3 år... stregerne har aldrig
genret mig det mindste...

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-01-03 14:38

Stefan Jensen wrote:

> [...]

Det gør jeg. Og jeg lægger overhovedet ikke mærke til dem. Jeg skulle
f.eks søge en smule tid for at finde dem på min skærm, da jeg læste
dit indlæg.

Trinitonskærme er meget, meget bedre end CRT skærme.

Hvis du vil have en konkret anbefaling, så kig efter skærme med Sony-
rør. De hedder som regel noget med "200 PS" eller "200 PST". Det er
EMM de bedste. Husk for ï øvrigt også at tjekke skærmopdateringsfre-
kvensen. Du skal helst op på 100 Hz eller mere for at dine øjne ikke
bliver trætte. Det gælder specielt, når du programmerer, fordi du skal
læse en masse tekst.

-Claus